میهن داک - میهن داکیومنت

مقاله احكام فردي و عمومي


کد محصول : 1000864 نوع فایل : word تعداد صفحات : 43 صفحه قیمت محصول : 5000 تومان تعداد بازدید 882

فهرست مطالب و صفحات نخست


برخورد امیرالمومنین علیه السلام با یک جوان

ضوء شهاب :
روایت شده است : در زمان خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام ، حضرت جوانی را دید که در گوشه ای خلوت مشغول عمل استمناء بود . حضرت آن جوان را گرفت و با دستان مبارک خود آن قدر روی دستانش زد که دست های مرد جوان سرخ شد و این گونه اورا تنبیه نمود . سپس از خزانه ی بیت المال پولی را مقرر کرد و برای او همسری گرفت .
 سه عمل مذموم
مکارم الاخلاق :
امام صادق علیه السلام فرمود : سه دسته اند که خداوند با ایشان سخن نمی گوید و با نظر رحمت به ایشان نمی نگرد و پاکشان نفرموده و بر ایشان عذاب دردناکی است :
1-    کسی که موی سفیدش را بکند  تا نمایش دهد که جوان است .
2-    کسی که به وسیله ی عضو خود شهوتش را خارج کند ( استمناء )
3-    کسی که با او لواط کنند .
 
   استمناء از گناهان بزرگ است
فروع کافی :
از امام صادق علیه السلام در مورد استمناء سئوال شد . فرمود : این عمل از فواحش ( و گناهان بزرگ ) است ، تا جایی که نزدیکی کردن با کنیزان بهتر از این کار می باشد .
در حدیث دیگری آمده است که آن حضرت فرمود : " این عمل همچون ازدواج کردن شخص با خودش می باشد و برای او هیچ عملی نیست . "
و باز هم از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود : " مردی که با حیوان نزدیکی می کند ، یا استمناء می کند ، و یا هر عملی که باعث شود مرد آب شهوتش را بریزد ، این امر شبیه زنا می باشد . "
همچنین در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام فرمود : " استمناء گناه بزرگی است که خداوند در قرآن مجید از آن نهی فرمود و عمل استمناء کننده مثل این است که آن شخص با خودش ازدواج کرده است . اگر کسی را که چنین کاری می کند بشناسم ، با او هم خوراک نخواهم شد . "
راوی سئوال کرد : از کدام آیه ی قرآن حکم آن فهمیده می شود ؟ حضرت فرمود :  از آیه ی " کسانی که با غیر از همسر و کنیزان شهوت خود را دفع کنند ، از تجاوز کارانند" .

راوی پرسید گناه زنا بزرگ تر است یا استمناء ؟ حضرت فرمود : " استمناء گناه بزرگی است . "
قسمتی از " گناهان کبیره " نوشته ی آیة الله دستغیب  ( رحمة الله علیه ) را که در مورد مضرات جسمی و روحی استمناء آورده است که ایشان هم این مطالب را از کتاب " ناتوانی های جنسی " ( صفحات 48 الی 52) نقل کرده است ، به آن اشاره می کنیم :
" این عمل مبتلایان را ضعیف می کند ، ترس و بی حالی به بار می آورد و شهامت و درستی از آنان سلب می شود . چه بسا اشخاصی هستند که عنوان منفی جوانی در اثر مبتلا شدن به " جلق " چنان دچار ضعف قوای روحی و جسمی می شوند که معتادین به تریاک و شیره در مقابل آنان شیر نری به شمار می آیند . عمل غیر طبیعی جنسی ، یعنی استمناء یا جلق ، از لحاظ روابط نزدیکی که با حواس پنج گانه دارد ، در درجه ی اول در چشم و گوش اثر می گذارد ؛ بدین معنی که دید چشم را ضعیف کرده و حس سامعه را نیز تا اندازه ی قابل توجهی کم میکند . همچنین مبتلایان به طور مداوم صدای ناهنجاری درگوش خود احساس می کنند که بسیار ناراحت کننده است . علاوه بر اینها تحلیل رفتن قوای جسمانی و روحانی ، کم شدن خون ، پریدگی رنگ ، نقسان قوای حافظه ، لاغری ، ضعف و سستی زیاده از حد ، بی اشتهایی ، کج خلقی ، عصبانیت ، دوران سر ، و هزاران آفت دیگر از بیماری هایی است که گریبان مبتلایان به جلق را خواهد گرفت .

البته آنهایی که از لحاظ جسمی قوی هستند ممکن است قدری دیر تر به این بیماری ها دچار شوند ، ولی به هر حال عدم ابتلاء به آنها از محالات است و خواه نا خواه همه باید به چنین مصایبی گرفتار شوند . از بدبختی های مبتلایان به جلق ، یکی اسن است که قوه ی اراده ی آنان به کلی مختل می گردد و لذا وقتی به عمل خود پی می برند ، آن قدر اراده ندارند که به ترک آن اقدام نمایند . پس این که می گوییم استمناء از لحاظ روحی نیز قوای انسان را فرسوده می کند بی علت نیست . عمل استمناء ، علاوه بر مضرات روحی ، از لحاظ جسمی نیز شخص را فرسوده می کند؛ یعنی غدد مترشحه ی داخلی را از کار می اندازد . از جمله غده ی سازنده ی منی است که بر اثر جلق ، رفته رفته کوچک شده و به طور نخودی در می آید و چون در آنصورت قادر به ساختن منی نیست ، شخص مبتلا برای همیشه از لذایذ جنسی محروم می گردد و اگر به این صورت از مردی نیفتد ، به طور قطه به صورت دیگری مانند انزال ، کندی انزال ، سیلان منی ، عدم نعوظ ، نعوظ بی دوام و ... مبتلا خواهد شد . چه بسا دیده  و یا شنیده شده که جوانان معتاد به جلق در اندک مدتی دچار چنین حالتی گردیده ان که به جای ادراد خون از آنها خارج می شود .
بادی دانست که اشخاصی که به این حالت دچار می شوند ، ولو در سنین جوانی ، خطر مرگ در انتظار آنها می باشد. ، زیرا بدون احساس شهوانی و بدون این که لذت ببرند ، بلا انقطاع منی از آنها دفع می گردد و همین امر باعث شده که در حین راه رفتن دفعتاً زمین بخورند و از هوش بروند .


اگر سری به تیمارستان تهران بزنید ، از هر ده نفر دیوانه ای که در آنجا سکونت دارند ، نه نفر معتاد به جلق می باشند ؛ یعنی بر اثر ابتلاء به استمناء کارشان به  جنون کشیده و به گوشه ی تیمارستان افتاده اند . زیرا عمل مذموم و ناپسند جلق در قوای دماغی تاثیر زیادی دارد و وقتی قوای دماغی شخص مختل شد ، مسلم است که کارش دیوانگی خواهد شد . بدون اغراق از هر ده نفر بیمار مسلولی که در اسایشگاه خوابیده اند ، چهار نفر به علت ابتلای به جلق به این بیماری خطرناک دچار گردیده اند . این ها ادعا نیست ، بلکه حقیقتی است که علما و دانشمندان با چندید سال تجربه به درک آن موفق شده اند .
دنیای امروز می گوید خوب بخور ، در هیچ امری افراط مکن ، قوی باش تا بیمار نشوی . ولی معتادین به جلق چون اشتهای خوب خوردن ندارند و در امور جنسی ، آن هم از راه غیر طبیعی ، افراط می کنند ، ناچار ضعیف و چون ضعیف هستند برای ابتلا به هر نوع بیماری مستعد می باشند .
به کرات دیده شده که بعضی از مبتلایان به جلق بر اثر افراط در این عمل به یک نوع بیماری جنون استمناء ، که شباهت زیادی به " سادیسم " دارد ، مبتلا می شوند و آن وقت حتی ب مشاهده ی سگ و گربه هم به فکر استمناء می افتند و بلافاصله مشغول عمل می شوند و از آنجا که هیچ مردی حتی پرشهوت ترین اشخاص نمی توانند بیش از پنج ماه از نیروی جنسی خود ، آن هم به صورتی که مورد بحث ما است ، بهره برداری کنند ، لذا قوای تناسلی آنان به کلی از کار می افتد و با به وضع دلخراشی به اغوش مرگ پناه می برند .

ممکن است که بعضی اشخاص مبتلا به جلق ، که به علت قوی الجثه بودن و یا از لحاظ مبتدی بودن در این امر تاکنون بیمار نشده اند و به مضار عمل ناپسند خود پی نبرده باشند ، مطالبی را که در مضرات جلق نوشتیم اغراق پنداشته و با خود بگویند : اگر این طور است ، چرا ما تاکنون به این بیماری مبتلا نشده ایم . در جواب این عده باد گفت : اگر امروز ضرر های جلق گریبانگیر شما نشده ، علتش این است که قوی الجثه هستید و یا تازه شروع به کار کرده اید ، و الا چندی دیگر خواه ناخواه سراغ شما نیز خواهد آمد . وانگهی ما ادعا نکرده ایم که هرکس یک هفته مبادرت به استمناء کرد ، تمام بیماری ها یکباره او را احاطه خواهد کرد ؛ زیرا حالات اندرونی در اشخاص فرق می کند . مثلاً ممکن است یک نفر که برای مدتی مبادرت به جلق کرد ، در وهله ی اول فقط به سستی اعصاب یا اختلال حس سامعه یا ضعیف شدن حس باصره یا سرگیجه مبتلا شود ، ولی بعداً سایر بیماری ها یک یک به سراغ او بیاید . بنابراین جلق از نظر شرعی و عرفی وبه طور خلاصه حرام و ناپسند است . "
در ضمن فرض کنيد اگر خداوند طوري انسان رو خلق کرده بود که از غريزه ي جنسي خودش براي توليد مثل  ، لذت نمي برد آنگاه مجبور بود براي بقاء خودش کاري را انجام دهد که از آن رضايتي ندارد و ناچار بايد مانند قرصي که انسان مجبور است بخورد به دنبال توليد نسل برود و تلخي آن را هم تحمل کند . اما خداوند از لطف خودش براي اين عمل غريزي ، لذتي قرار داده تا انسان براي بقاي خود ناچار به انجام عملي با اکراه نباشد .
در ضمن اعمال جنسي وقتي که در مسير مشروع خودش قرار مي گيره نه تنها بد نيست بلکه علاوه بر اينکه در بعضي موارد حتي استحباب اون هم - حتي در حد ثواب جهاد در راه خدا ..البته و البته براي زن و شوهر - ذکر شده در ضمن خواص درماني زيادي هم داره و موجب علاج بعضي دردها و دفع عفونت و .. هم خواهد شد که اگر عمري باقي بود در اينده تک تک موارد اون رو ذکر مي کنم -  چند مورد هم در پايين همين مطالب گفته ام -حتي از موارد همسر خوب گرم بودن شهوتش براي شوهرش مي باشد اما نکته ي مورد توجه اينه که هر سخن جايي و هر نکته مکاني دارد .. خواص درماني غريزه ي جنسي علت موجهي براي اعمال غير شرعي جنسي نيست .
همچنين اين مطلب دليل بر اين نمي شود که انسان تا چيزي احتياج داشت فوري از هر راهي بهش پاسخ بده چرا که – همون طور که جلوگيري و مسدود کردن اميال غريزي موجب طغيان غرايز ادمي ميشه - عدم رعايت و کنترل در رسيدن به پاسخهاي غريزي هم موجب افزايش بي حد و مرز اونها خواهد شد و شهوت براي انسان حکم اب شور رو داره .. هر کس بيش از حد بهش اهميت بده بيشتر تشنه ميشه . پس در قدم اول اگر شرايط باشه بايد ازدواج کرد و خداوند اين کشش غريزي را در بين زن و مرد قرار داده تا مقدمه اي شود براي تشکيل خانواده و ايجاد محبت بين انها ( و البته از جاذبه هاي ديگر نيز احتياجات عاطفي بين آنهاست و ...که نمي توان هيچکدام را منکر شد اما عامل اصلي همان نيروي جنسي است ).. حال اگر شرايط نبود ... در مرحله ي بعد اگر قدرت دوري از گناه بود بايد انسان سعي کند که خود را از گناه دور کند تا شرايط ازدواج دائمش فراهم شود و براي دوري از گناه موارد زيادي ذکر شده و حتي در خورد و خوراک و خوابيدن انسان و چگونگي پر کردن اوقات خود در شبانه روز سفارشهايي شده که باعث کاهش درخواست جنسي انسان شود و اگر باز احتمال گناه مي رفت ازدواج موقت و صيغه وجوب پيدا مي کنه .
حتي در احاديث براي دختر باکره ازدواج موقت مکروه خوانده شده مگر اينکه باعث افتضاح دختر و مشکلات پارگي بکارت و ... نشود که اکثر جوانان بعلت بي تجربگي و بالا بودن قدرت شهوت اين موارد رو رعايت نمي کنند و بحث کراهت ازدواج موقت براي دختر بيشتر مورد توجه قرار مي گيره و همچنين کسي که براي اولين بار با کسي نزديکي جنسي داشته باشه اگر اين نزديکي به طور موقت باشه اين دختر در آينده ممکنه ( با احتمال بسيار زياد ) با مشکلاتي مواجه بشه و با کسي که بعدا
مي خواهد به طور دائم زندگي کنه ممکنه اون لذت جنسي اي  رو که بايد ببره نبره و دائما شوهر دائم خودش رو با شوهر موقت و قبلي خودش مقايسه کنه و احساس کمبود کنه و لطمه ي روحي بخوره .. خيلي وقت ها هم مشاهده ميشه که مي گويند چيزي براي ما عشق اول نميشه ..  اما در مورد صيغه ي زنان بيوه .. بحثي است کاملا مجزا که بايد در جاي خودش در مورد اون بحث کرد و البته شما نگران نباشيد .. اگر زن بيوه اي احتياج به نزديکي با مردي داشته باشه بدون شوهر نمي مونه چرا که همه ي انسان ها ظرفيتشون در يک حد نيست . اما توجه کنيد که حرف من اينجاست ...هر سر دردي مي تونه ي نشونه ي بيماري خاص خودش باشه و همه ي امراض و نيازهاي بدن رو از يک راه بر طرف نمي کنند . حتي دو نفر با شرايط جسمي کاملا مشابه ممکنه براي درمان احتياج به 2 روش درمان کاملا متفاوت داشته باشند . حرف من اينه که براي هر کس با يک ديد نسخه نپيچيد و کمي در موردش تامل کنيد و اول شرايطش رو بسنجيد و در صورت لزوم و نبودن راهي ديگر ، سپس به سراغ ازدواج موقت برويد . نه اين که تا کسي پرسيد چه کنم اول بسم الله چشممون رو ببنديم و بگيم فقط ازدواج موقت ! ( از شما خواهش مي کنم تک بعدي فکر نکنيد و شرايط زن  و مرد رو باهم بسنجيد و براي لطمات روحي اي که زنان در اينده ممکنه دچارش  بشوند هم اهميت قائل بشيد )
باز هم مي گم در مورد صحبت هاي من يک جانبه فکر نکنيد .. بله ! گاهي هم حتي براي دختر و پسر ازدواج موقت واجبه و بي توجهي به اين مساله گناه محضه . اما بعد از شناخت و تشخيص شرايط موجود . در ضمن ازدواج موقت هميشه جنبه ي جنسي نداره و مي تونه تنها براي تبادل احساسات عاطفي دو نفر باشه و يا پيشگيري از گناه هاي چشمي و زباني دو نفر باشه که زياد با هم رفت و امد و ارتباط گفتاري دارند  .

    خواص جماع و اثار و ثواب هاي معنوي آن
ثواب جهاد در راه خدا
حلية المتقين :
زني خدمت حضرت رسول اکرم صلي الله عليه و آله سلم امد و شکايت کرد که شوهرم به نزديک من نمي ايد . حضرت فرمود : " خود را خوشبوکن تا نزديک تو بيايد . " زن گفت : هيچ بوي خوشي را نگذاشتم مگر آن که خود را به آن خوشبو کردم ، اما باز هم از من دوري مي کند . حضرت فرمود : " اگر مي دانست در آمدن به نزد تو چه ثواب هايي دارد ، از تو دوري نمي کرد . ثوابش همانند ان است که شمشير کشيده و در راه خدا جهاد کند . پس چون با تو مجامعت کند ، گناهان از او مي ريزد ، چنان که برگ از درخت مي ريزد ، و چون غسل کند از گناهان خارج مي شود . "

   علاج دردها

اميرالمومنين عليه السلام فرمود : " هرگاه کسي را دردي در بدن به هم رسيد يا حرارت بر مزاجش غالب شد ( فشار خون ، داغ شدن بدن ، خستگي و سستي و ...) ، با همسر خويش جماع کند تا درد تسکين يابد .

  طبيعت بدن هرچه بخواهد !

امام رضا عليه السلام فرمود : " هرگاه گرسنه و تشنه شدي ، بخور و بنوش ، و اگر خوابت آمد بخواب ، و چون بول داشتي بول کن و هرگاه خواستي نزديکی کنی ، پس انجام بده ( البت مسلماً به طور مشروع ) ؛ به درستی که در هر امری در همان وقت برای بدن بهتر و مفید تر است . "

   دفع عفونت
طب الرضا علیه السلام :
حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام فرمود : " هر کس بخواهد از بلغم ( عفونت ) در مزاج خویش بکاهد ، حمام رفتن و عمل جماع با زنان ( خود ) را بسیار  انجام دهد و مدت زیادی در آفتاب بنشیند و از غذاهای سرد و مرطوب و ترش بپرهیزد  "

   یک شب بدون زن نمی خوابم
فروع کافی :
امام موسی کاظم علیه السلام فرمود : " مردی خدمت امام باقر علیه السلام امد ، حضرت از او پرسید : ایا همسر گرفته ای ؟ گفت : نه ! امام فرمود : " دوست ندارم که تمامی دنیا از من باشد ولی یک شب بی زن بخوابم . "

بعد فرمود : " دو رکعت نماز شخص همسردار ، بهتر از نماز فرد مجردی است که شب ها به نماز می ایستد و روزها روزه می گیرد . "

قابل ذکر است که احادیثی بیشتر از موارد فوق در مورد علاج درد های زنان آمده است که – ان شاء الله - اگر مجال آن را پیدا کردم و محیط بلاگ و رعایت حیا و عرف  محیط وبلاگ  این اجازه را به من داد آنها ذکر می کنم .

   بد اخلاق کیست ؟
اینکه می گویند : " فلان کس ، بد اخلاق است " یا " فلان کس ، خوش اخلاق است " طبق چه معیاری است ؟

بد اخلاقی به یکی دو بار ، " داد و بیداد " کردن نیست .
بالاخره انسان ممکن است روزی به علتی ناراحت باشد و این ناراحتی را نتواند تحمل کند و درست هنگامیکه او ناراحت است شما با او چند بار شوخی کنید و او به سر شما داد بزند که"بابا ولم کن ! یا بی حوصله از سرکار آمده و می خواهد کمی استراحت کند در این راستا از او می خواهید که فلان کار را انجام دهد و او ناراحت شده و داد می زند " من این کار را انجام نمی دهم " .
پس نتیجه می گیریم که ابن رفتارها که بیشتر مردم نیز کم و بیش دارند بد اخلاقی نیست بلکه بد اخلاقی یک صفت ثابتی است که ما از بداخلاق در بیشتر مواقع می بینیم .
اصولاً شخص بد اخلاق ، حداقل یک کمبود در خود احساس می کند . و به همین علت ، خود را نسبت به دیگران ناقص تلقی کرده و به مرور زمان ، و با فکرهای ناصحیحی که در مقایسه ی خود با دیگران می نماید اعصاب و روانش دچار تزلزل شدید شده  تا جایی که تحمل شنیدن و یا دیدن کوچک ترین رفتار متضاد با ایده و روش خود ندارد و به همین خاطر ظرفیت پر گشته و عکس العمل نشان می دهد و این عکس العمل حربه ای است که در حقیقت برای پیرو نمودن دیگران به کار می بندد و از این رو شما تا از او اطاعت می کنید ، داد و فریادی از او نمی شنوید اما هنگامی که کارها بر خلاف آنچه او می خواهد اتفاق افتاده باشد و یا بخواهد اتفاق بیفتد ، این قشقرق را به پا خواهد کرد .
 
    ازدواج با بد اخلاق در سخنان ائمه
شخصی به نام حسین بن بشار به امام رضا علیه السلام نامه ای نوشت که فامیل نزدیکی دارم که از دخترم خواستگاری کرده است اما بد اخلاق است آیا به او دخترم را تزویج کنم ؟
حضرت به او فرمود : اگر بداخلاق است به او دخترت را تزویج نکن . ( مکارم الاخلاق ، ص 203 )
 اینجا باز ممکن است کسی بگوید " پس این صفت – خوش اخلاقی – از ایمان مهم تر است " .
باید بگویم تمام صفات مهم هستند اما بعضی از اوصاف ، صفات دیگر را تحت الشعاع قرار داده و آنها را کم رنگ می کند . برای اینکه این گفته تفهیم شود برخی از روایت هایی که در رابطه با خوش اخلاقی آمده است را توضیح می دهم تا اشکال بالا در ذهن ها پیش نیاید .
از پیامبر اکرم صلی الله علیهو آله و سلم پرسیدند : کدام اعمال بهتر است ؟
حضرت فرمود : اخلاق نیکو .  ( جامع الاخبار ، ص 107 )
 امام رضا علیه السلام فرمود : پیامبر فرموده " بر شما است که خوش اخلاق باشید پس همانا آدم خوش اخلاق ، بی شک به بهشت می رود و مبادا بد اخلاق باشید ، همانا بد اخلاق بی شک به جهنم می رود .


و در روایتی از حضرت نبی اکرم صلی الله علیه و اله و سلم آمده که حضرت فرمود : کامل ترین مومن ها ، خوش اخلاق ترین آنها می باشد همانا مسلمان کسی است که مردم از دست و زبان او در امان باشند .
 و در رواست دیگری حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : اگر آدمی بداند چه ارزشی در اخلاق نیکو وجود دارد خود را نیازمند آن " اخلاق نیکو " می دانست پس همانا خوش اخلاقی  گناهان را ذوب می کند همانگونه که نمک در آب ذوب می شود .
و در روایتی از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند : بیشتر مردم با چه چیزی – صفت و عملی – وارد بهشت می شوند ؟
حضرت فرمود : تقوای الهی و اخلاق نیکو .
همانطور که در معنای روایات ملاحظه می کنید ، چون بد اخلاقی موجب ناراحتی مومن می گردد و هر کس ناراحتی مومن را فراهم کند غضب خدا را فراهم کرده است و شرط مسلمانی این است که مردم از اذیت های زبانی و دستی او در امان باشند ؛ پس از نشانه های مومن واقعی ، خوش اخلاق بودن آن است .
البته این گفته به این معنی نیست که آدم " بد اخلاق " از جلگه ی مسلمانی بیرون است ؛ بلکه تاکید فراوان بر روی صفت خوش اخلاقی دارد و بد خلقی را نقص مهم برای مسلمان می داند .

و اما از نظر روانی نیز ، آدم بد اخلاق بر محیط خانواده ، تاثیر منفی می گذارد و چه بسا با این برخوردهای ناهنجار ، مهر و محبت از بین خانواده برود و بهترین عزیز او مرگ زود رس عزیز بد اخلاقشان را از خداوند متعال مسئلت نماید .

و از طرفی ممکن است همسر و یا خواهر و برادر و فرزند در اثر این هم نشینی ، صفت " پرخاشگری " را به ارث برده و راه و روش بد این شخص ، ناخواسته در رفتار آنان سرایت کند و به قول معروف " گرگ زاده گرگ شود " .
 
 


منابع :


  ( و نويسندگاني )چون ايت الله هاشمي نژاد  ، آيت الله مرحوم حاج شيخ محمد رضا محقق تهراني ، علي مشکيني ، احمد جنتي ، اسداللهي فرد ، محمد ابراهيم آوازه (رضوي ) و ساير عزيزاني که در زمينه ي ازدواج مطالب سودمندي ارائه کرده اند و گوشه اي از وبلاگ ازدواج هم با مطالب ايشان زينت داده شد ياد مي کنيم و از خداوند براي ايشان اجر اخروي خواستاريم .


 

طراحی سایت : سایت سازان