میهن داک - میهن داکیومنت

تاريخچه پيدايش موزه


کد محصول : 10001198 نوع فایل : word تعداد صفحات : 41 صفحه قیمت محصول : 5000 تومان تعداد بازدید 881

فهرست مطالب و صفحات نخست


تاريخچه پيدايش موزه                                                                       

الف) تعريف موزه                                                                                   
ريشه واژه موزه از لغت يوناني موزين (Mousein) به معناي مقر زندگي موز (Mouse) الهه هنر وصنايع در اساطير يونان باستان اقتباس شده است و در زبان انگليسي تلفظ ميوزيم (Museum) و در زبان فرانسه موزه را به خود گرفته است . در حوالي دهه1290 قمري تلفظ فرانسه موزه به زبان فارسي نيز راه يافت . پيشينه آن باز مي گرددبه سفرهاي ناصرالدين شاه قاجار به اروپا و ديدن موزه هاي آن ديار و تصميم او به ايجاد مشابه آن در ارگ سلطنتي تهران و انتخاب نام موزه براي آن .
اكنون  هزاران مؤسسه بين المللي موزه وابسته به سازمان فرهنگي وعلمي و تربيتي سازمان ملل متحديونسكو در بند 3و4 اساسنامه خود كه جامعترين تعريف موزه است چنين مي گويد :
موزه مؤسسه اي است دائمي و بدون هدف مادي كه در هاي آن به روي همگان گشوده است و دز خدمت جامعه و پيشرفت آن فعاليت مي كند . هدف موزه هاتحقيق در آثار و شواهد بر جاي مانده انسان و محيط زيست او ‌‌‍‍‍،گرد آوري ،حفظ وبررسي و بهره وري معنوي  است. علاوه براين ايكوم موارد مشروحه زير را مشمول تعريف ياد شده تشخيص مي دهد:                                      
    1. مؤسسات حفظ و نگهداري و تالارهاي نمايشي كه به وسيله كتابخانه ها و مراكز بايگاني نگاهداري و تامين مي شوند.                                              
    2 . اماكن و آثار باستاني ،طبيعي ، مردم شناسي ، وتاريخي اي كه به علت فعاليت در زمينه هاي گردآوري،حفظ ونگهداري ونمايش آثارباستاني داراي اهميت ميباشند .
3 . مؤسساتي از قبيل باغهاي حيوان شناسي و گياه شناسي و نمايشگاه جانوران زميني  و موجودات آبزي كه نمايشگر   نمونه هاي موجودات زنده ميباشند .
4. ذخاير طبيعي
5. مراكز علمي و نمايشگاههاي فضايي
ب) تاريخچه موزه در جهان
مجموعه سازي براي انسان امري فطري است و ذوق و سليقه در گرد آوري آن بي شك همواره همراه او بوده است . در دوران نو سنگي،انسان مجموعه هايي از صدف ، گوش ماهي ، سنگريزه و استخوان جانوران را گرد آوري و از آن براي  تزئينات استفاد مي نمود.  در مراحل بعدي تمدن ، اين مجموعه ها بيانگر شيوه هاي اعتقادي و آييني اقوام مختلف گرديد. مجموعه هاي تزييني و تجملي اي كه خصوصاًدر قبرستانهاي  تمدنهاي  باستان  بين النهرين  و فلات ايران يافت شد اعتقاد به زندگي پس از مرگ را نشان داد . در عهد باستان اشياء گرانبها و نفيس كه كلاًجنبه نذري داست براي بر آوردن نياز ها در درون زيارتگاهها و معابد گرد آوري مي شد . اين امر در تمام جوامع تمدنهاي باستاني فراوان افت مي شود . در جامعه امروزي ما موزه نمايانگر نهادي شدن اين گرايش همگاني به گردآوري است .
در پايان سده چهارم و آغاز سده سوم پيش از ميلاد مسيح ، كه مصر پايگاه فرهنگ و هنر يونان گرديد ، بطلميوس اول از سرداران اسكندر مقدوني  (321-   283 ق .م .)  به اعتلاي فرهنگ و هنر يونان همت گماشت و توجه برجسنه ترين دانشمندان يونان ، آسياي صغير   و پاره اي از كشور هاي دور ونزديك به مصر جلب شد . بطلميوس در كنار كاخ مسكوني خود در شهر اسكندريه جايي را با نام موزه مشتمل بر يك دانشگاه بزرگ ، كتابخانه ، آزمايشگاه ، رصدخانه و باغ گياهان و جانوران تاسيس كرد ، ولي پس از بطلميوس اين فكر دنبال نشد و از اين موزه فقط اشاره هايي در كتابها باقي مانده است . افراد عادي يونان هر چند كه خود اشياء هنري گرانقيمت را جمع آوري نمي كردند موقعيت ديدن آنها را داشتند ؛ زيرا در پرستشگاههاي يونان اشياء نفيسي به جهت ارزش معنوي آنها گردآوري مي شد و مردمي كه  براي   نيايش به اين مكانها مي رفتند از ديدن آنها بهره مند مي شدند . گرچه بنابر روايت ايليارد ، حماسه معروف يونان ، در يونان باستان نجبا و اشراف مجموعه هاي خصوصي گرد آوري مي كردند. 
استفاده از آثار هنري در روم باستان به نحو ديگري بود . سرداران رومي نخبه غنايمي را كه طي جنگها به دست مي آوردند،در شهر  روم در پاركها و حمامها و ساير اماكن عمومي به نمايش مي گذاردند و عامه مردم مي توانستند از آنها ديدن كنند.
در قرون وسطي (500 ــ 1450 م.) در غرب و شرق به علت فقدان نظام مالي و بانكي صحيح ، ثروتمند بودن با مالكيت اشياء گرانقيمت و ممتاز مترادف بود؛ زيرا ثروتمندان و صاحبان سرمايه ها با خريد و گردآوري آثار هنري و ناياب نقدينه هاي خود را از خطرهاي متععد نجات مي دادند . علاوه برآن ،اماكن مذهبي نيز در مشرق زمين و بخصوص كليساهاي مسيحي در مغرب زمين داراي انواع مختلف  اشياء   نادر از قبيل جواهرات ، زيورها، سلاحهاي جنگي مزينبه سنگهاي گرانبها و پارچه هاي نفيس بودند . ثروت كليساها از نظر اشياء قيمتي    بي حساب بود وكليساها از اندوخته هاي خود مراقبت مي كردند و مجموعه هافقط در موقعيتهاي استثنايي به تماشا گذاشته مي شد.  در دوره رنسانس ( از قرن 14 تا 16 م.) به سبب دگرگونيهاي اساسي و تحولات فكري كه در جوامع اروپايي پديد آمد صاحبان مجموعه هاديگر به مجموعه خود فقط به چشم سرمايه مالي نگاه نمي كردند ،بلكه به ارزش هنري و فرهنگي آنها نيز پي بردند و بدين جهت مجموعه ها از مخفيگاهها در آمده ، به درون تالار نمايش منتقل شدند. در اين هنگام داشتن مجموعه اي از اشياء هنري نه تنها علامت ثروت بلكه نشان دهنده علاقه صاحبان آنها به هنر و فرهنگ بود . حتي دانشمندان و علاقه مندان به آثار هنري عده اي را براي گردآوري آثار نخبه به نقاط مختلف جهان مي فرستادند. آنان با فزوني يافتن تعداد اشياء مجموعه ها، از كارشناسان و افرادي كه اطلاعاتي در زمينه ها  ي مختلف فرهنگي داشتند دعوت مي كردند تا اشياء را مطالعه كنند ومقالاتي درباره آنها بنويسند. براي نمايش آثار هنري حجيم خود مانند   مجسمه و تابلوهاي بزرگ نقاشي ، اتاقهايي نورگير با طول زياد و عرض كم ساختند و آن را گالري ناميدند . بر خي ازمجموعه داران نيز باالهام از موز گالريهاي خود را موزه ناميدند. از ان پس واژهء موزه در دوره رنسانس دربارهء مجموعه هاي هنري متداول گشت. از  ويژگيهاي اين موزه هاي اشرافي يكي اين بود كه محل گرد اوري اشياء بودند و ديگرآنكه بازديدكنندگان انها محدود منحصر به گروههاي خاص بودند.
ج)نهادينه شدن موزه ها
گشوده شدن مجموعه هاي صنعتي به روي مردم (سده 17 و 18 م.) رنسانس وسپس  انقلاب صنعتي در انگلستان و اروپاي    غربي  ( 1750- 1850ميلادي ) افكار جديد و تاثيرات اساسي در زمينه هاي سياسي  واقتصادي  واجتماعي در غرب پديد اورد كه در پي  آن لزوم بهره مندي كليه افراد جامعه از تمامي امتيازات و مزاياي اجتماعي احساس شد.لذا در اين ايام مجموعه هاي خصوصي با نام موزه در اختيار عموم افراد جامعه قرار گرفت. در سال  1683 م. موزه اشمولين  نخستين  موزهء ملي بر  مبناي  يك   مجموعهء خصوصي در شهر اكسفوردانگلستان گشايش يافت. در سال 1750م.در كاخ لوكزامبورگ در شهر پاريس بخشي از مجموعه سنتي در معرض بازديد مردم قرار گرفت و در نخستين سال انقلاب كبير فرانسه موزه هنري لوور افتتاح گرديد.
 سده هاي نوزدهم و بيستم ميلادي  شاهد تحولات اساسي و بنيادي واستقبال شديد مردم از موزه هاست. از ابتداي سدهء نوزدهم به موزه و نقش سازنده آن در جوامع مختلف پي برده شد و موزه هاي گوناگون در نقاط مختلف جهان  فعاليت خود را آغاز نمودند . با  گسترش موزه ها لزوم به كار گرفتن كاركنان بيشترو آموزش آنان بيش از پيش احساس گرديد.نظر به استقبال مردم و به جهت بهره مند كردن هرچه بيشتر انان از مزاياي مختلف موزه مساعدت و همكاري  كاركنان موزه جنبه علمي به خود گرفت وآموزش به عنوان يكي از    عملكردهاي موزه ها شناخته شدو فعاليت موزه ها در زمينه هاي مختلف هنري فرهنگي وآموزشي بيشتر وپر بارتر گرديد . استقبال از  موزه ها به حدي رسيد كه آنها فعاليت خود را در مسير خواستهاي مردم برنامه ريزي كردندو موزه هاي تخصصي مانند شيشه منسوجات وقالي وابزار موسيقي وزندگي نويسندگان وهنرمندان و... نيز وارد ميدان فعاليت شدند .                                                                          
پس ازجنگ جهاني دوم ( 1939- 1945م.) تحولات سياسي اقتصادي اجتماعي فرهنگي دراروپاي غربي چهره موزه هارا بكلي دگرگون كرد.موزه ها با اشراف كامل به نقش آموزشي خود در عصر ارتباطات در صدد ارائه خدمات آموزشي بيشتر و اشاعه فرهنگ در محدوده گسترده تر بر آمدند و برنامه هاي جديدي را طراحي كردند .اين برنامه ها كاربردي نمودن موزه ها نام گرفته است و موزه داران خود به سوي مخاطبان موزه ها پيش ميروند .  وسايل ارتباط جمعي از قبيل روزنامه راديو تلويزيون سينماو ويدئو از ابزارهاي مهم اين كارند. نمايشگاههاي موقت و سيار  موزه اتوبوس بازديدهاي دسته جمعي و سخنرانيها با استفاده از امكانات سمعي وبصري همراه بوده در حد عالي علوم رايانه اي و اطلاع رساني ابزارهاي لازم را در  اختيار موزه داران قرار مي دهد.
تاريخچه موزه در ايران
نهادينه شدن موزه در ايران
1 . موزه همايوني . نهادينه شدن موزه با آغاز كار وتاسيس كاخ موزه  ناصرالدين شاه قاجار در كاخ گلستان آغاز مي گردد ( 1291-1293ه.ش.).ناصرالدين شاه دشتور داد تا قسمتي ازساختمانهاي سمت شمال كاخ را از جمله موزه قديمي شاهان كه در ان هداياي خارجي را نگهداري مي كردند تخريب كنند و اتاق موزه كتابخانه سرسرا وساير ملحقات را بسازند.   اعتمادالسلطنه در توصيف موزه چنين مي نو يسد:موزه به اصطلاح اهالي فرهنگ عبارت است از مكان ومحلي كه مخزن اثار قديمي اشياء بديعه ونفايس مستظرفات دنياست .
و از هر تحفه و يادگاري كه در آن مخزون وموضوع است اهل علم و اطلاع كسب فايدتي و كشف سري مي نمايند و از احوال و اوضاع هر زمان و صنايع و حرف آن و رسوم اداب معمول ان ايام وعادات و طوايف ان باخبر مي گردند و مي توان گفت كه موزه مقياس شعور و ميزان عقول و درجه افهام اصناف و مرآت ادراك سلاسل است .مشكلات لا ينحل در اينجا حل مي شود و بر معلومات تاريخي شهود اقامه مي نمايد .سپس مي گويد :اين است گه موزه همايوني نيز به پهن تبره خزينه اي است مشحون به زواهر و جواهر گرانبهاو ظرايف و نفايس اشياء و اثار جليله علميه و مهمات حربيه قديم وآلات و ادوات متنوعه و مصنوعات ازمنه سالفه و نتايج خيالات حكماي بزرگوار و تماثيل و تصاوير نگارندههاي بي مثل و مانند روزگار و پرده هاي نقاشي كار نقاشهاي مشهور و حاصل صنايع كارخانه هاي  معروف و ظروف چيني بسيار ممتاز كار چين و سور و انگليس و ژاپن و بلور آلات كارخانه ساكس و ونيز و ساير كارخانه هاي معتبر مسكوكات قديم با صور سلاطين معظم ايران وغيره و... به علاوه تزيينات لايقه بسيار و محصولات رايقه بي شمار كه هر يك در عالم هم ودرايت وحوزه اطلاع و بصيرت گوهري است بي بدل و در نفاست امتيازضرب المثل...
اعتمادالسلطنه درباره كتابخانه نيز مي نويسد: كتابخانه در جنب موزه مباركه همايوني است كه در چندين هزار جلد كتاب خطي و چاپي از كتب معتبره قديم و جديد در آن هست.چنانكه ملاحظه شد در كوزه مذكور اشياء گوناگون جمع آوري شده بود .بنابر اين امروزه نمي توانيم آن رادر طبقه بندي رايج موزه ها قرار دهيم تنها مي توان گفت كه اشياء به عنوان هنرهاي تزييني گردآوري و تنظيم شده بودند . به هر تقدير موزه كاخ گلستان باغنا و تنوع آثار كتابخانه واسنادو مدارك كاخ يكي از مهم ترين موره هاي كشورمان و يكي از معتبرترين موزه هاي جهان است.در طي ساليان بعد بخشي از موزه ازآن جدا شد.در زمان ناصرالدين شاه به علت سرقتي كه در انجا انجام گرفت جواهرات سلطنتي كه درابتدا در ويترينهابود به مخزنهاي زير زميني وسپس به موزه جواهرات در بانك مركزي منتقل گرديد .                                                                                              
2 .  موزه ملي .در سال 1295ه.ش.وزارت معارف وصنايع مستظرفه موزه ملي ايران را تاسيس كرد . اين موزه گويا در آغاز در يكي از اتاقهاي مدرسه دارالفنون قرار داشته و باني آن مر تضي ممتازالملك بوده است . پس از مدتي اين مجموعه از دارالفنون به ساختمان مسعوديه منتقل گرديد و سپس با تاسيس موزه ايران باستان مجموعه ان شامل 280 قلم شي به موزه تازه تاسيس شده انتقال يافت .                                                                                                         
3  .موزه دانشكده افسري. در سال 1302 ه.ش. به منظور آموزش اسلحه شناسي و تاريخچه سلاح به دانشجويان دانشكده افسري تهران  موزهاي در اين دانشكده تشكيل   شد .
هسته مركزي موزه را مجموعه سلاحهاي ناصرالدين شاه قاجار در موزه همايوني تشكيل   مي داد و پارهاي از سلاحهاي اهدايي سران گشورهاي مختلف به شاهان قاجار نيز در اين موزه در معرض نمايش قرار داشت .پس از شكوفايي انقلاب اسلامي اين موزه به مجموعه سعد آباد منتقل گرديدومجموعه آن غني سازي شده بخصوص يادبود هايي از دفاع مقدس در آن منظور شدونام آن به موزه نظامي تغييريافت .                                                 
4. موزه هنر وصنايع . در سال 1309ه.ش.شادروان حسين طاهرزاده بهزاد
هنرستان صنايع قديم را تاسيس نمود . آثار هنرمندان زمان و استادان و دانشجويان هنرستان  بخشي از آنان موزه بود . اين مجموعه در حال حاضر در عمارت  نگارستان قرار دارد وبه نام موزه هنرهاي ملي خوانده مي شود وآثار هنرمندان معاصر در زمينه هنرهاي سنتي در معرض نمايش قرار دارد .پس از تاسيس موزه ملي ايران اين موزه نيز زير پوشش آن قرار گرفت.                   
5. موزه مردم شناسي تهران . موزه مردم شناسي تهران در سال 1312 ش . تاسيس شد . اين موزه نيز از ابواب جمعي اداره عتيقات وزارت اوقاف وصنايع مستظرفه بود كه در آغاز دايره انسانشناسي ناميده مي شد، سپس به بنگاه و سرانجام به موزه مردم شناسي تغيير نام داد ودر خيابان بوعلي در ساختمان مناسبي با مجموعه اي از اشياء كه از مساجد وتكايا گردآوري شده بود وبا هداياي مردم كار خود را آغاز كرد . اين موزه در سال 1347 به كاخ ابيض در محوطه كاخ گلستان انتقال يافت و زير پوشش اداره كل موزه ها قرار گرفت .  نقش و عملكرد اجتماعي موزه عملكرد موزه بيش از هر نكته ديگر بازتاب آرمانها و انديشه هاي انسان ، محيط فرهنگي و اجتماعي ، كارها و خلاقيتهاي پايان ناپذير او در گذشته و حال است . موزه مطالب خود را به زبان خاصي بيان مي كند و وسيله بيان او زبان اشياء واقعي است از همين رو ، داراي قدرت نفوذ گسترده مي باشد . بازديد كننده محروم از نعمت خواندن و نوشتن با اين زبان خاص به آساني ارتباط برقرار مي كند . زبان خاص موزه دريچه اي از جهان سه بعدي را به روي بازديد كننده باسواد نيزباز مي كند ،بويژه آن گروه از باسواداني كه از ادراك بصري دو بعدي چون نوشتار وتصوير ، نقشه وعكس اشباع وخسته شده اند .اين دريچه ممكن است كوچك وديدگاهي از طريق يك ميكروسكوپ الكترونيكي موزه هاي علوم طبيعي به سوي جهان ذره بيني باشد ، يا آنكه تلسكوپ موزه فضايي باشد كه بازديد كننده را به فضاي لايتناهي هدايت مي كند يا آنكه دريچه اي وسيع به سوي سرزمينها واقوام  ناشناخته ويا گذشته هاي دور باشد.
موزه هاي مردم شناسي و باستانشناسي يا موزه هاي منطقه اي، كه علايق يك جامعه كوچك محلي را معرفي مي كنند ، نمايانگر تواناييهاي جوامع مختلف بشري هستند ، تواناييهاي ديني ، اجتماعي ، سياسي ،اقتصادي ،علمي و هنري. همين مجموعه ها كارهاي پژوهشي دانشگاههاو پژوهشگران منفرد را يكسان تغذيه مي كنند .
با استفاده از نقد و بررسي بازديد كنندگان و شركت كنندگان در برنامه هاي فرهنگي موزه مي توان به علايق فرهنگي آن جامعه پي برد . پس ، از آنچه گفته شد مي توان نتيجه گرفت كه موزه در عين حال كه خدمت يك جامعه است ، معرف آن جامعه نيز مي باشد.                                                                                 
خدمات اجتماعي موزه .موزه در درجه اول در خدمت خود است ،اين جامعه مي تواند جهاني باشد ،مانند بازديدكنندگان موزه هاي واقع در شهرهاي بزرگ ، پايتختهاي فرهنگي و مراكز جهانگردي يا جامعه اي بزرگ چون شهروندان يك كشور .در اين رده همچنين موزه هاي ملي كشورها را مي توان نام برد يا جامعه اي كوچك كه مخاطبان موزه هاي منطقه اي را تشكيل مي دهند يا موزه هاي تخصصي كه در خدمي پژوهشگران يك رشته خاص قرار دارند و نيز موزه هاي محلي كه ساكنان يك محله شهر را به خود جمع مي كنند.                                    
گرچه در پاره اي از شهرهاي بزرگ جهان هنوز موزه هاي قديمي وجود دارند كه به شكل يك گنجينه باز مانده و بيشتر مورد بازديد معدودي از جهانگردان قرار
مي گيرند و خود شهروندان چندان به بازديد آنها راغب نمي باشند ، ولي اين موزه هاي فسيل شده و ايستا نيزبايد دير يا زود در برابر نياز فعاليتهاي فرهنگي و آموزش جامعه خود تسليم شوند. شناخت ميراث و ارزشهاي فرهنگي.مجموعه موزه در واقع بيش از هر موضوع ديگر پيشينه كامل علوم طبيعي ، هنر، باستانشناسي ، و مردم شناسي را معرفي مي كند .
به عبارت ديگر ،مجموعه موزه ها نمايانگر ارزشهاي از ميان رفته جوامع مختلف بشري است و ارزشهاي طبيعي دائمي آنها را كه در عصر حاضر در معرض تهديد مي باشند مورد توجه قرار مي دهد.                              
موزه ها اين ارزشها را به عنوان ميراث براي مردم مشخص مي كنند . اين ميراث  براي تداوم فرهنگ ارزشمند است. ارزشهايي كه در بطن موزه ها جاري اند به شيوه ديداري بيان مي شوند و شامل ارزشهاي ديني ، اخلاقي ، تاريخي و زيست شناسي مي باشند ، بازديدكننده موزه در آغاز يك ديدگاه عيني از جهان را به شيوه سه بعدي در برابر چشم خود مي بيند، سپس مجال مي يابد تا يك روحيه انتقادي در شناخت ارزشهاي ملي خود و ساير ملل را در ذهن خود پرورش دهد  پژوهشگران كنجكاو و اشخاص علاقه مند از لابه لاي اين ارزشها انديشه ها و آرمانهاي فراموش شده را باز يافته ، سليقه و عادات فرهنگي خود را بر مبناي آن شكل مي دهند و در مسير مناسب هدايت مي كنند ؛ زيرا روحيه خلاق كه در وجود هر فردي نهفته است ، طي بازديدهايي از موزه اغلب آشكار شده ، فرصت بروز مي يابند.                                                                                              
از مطالب فوق مي توان نتيجه گرفت كه موزه در خلق دائمي عادات فرهنگي جديد نقش بسزايي به عهده دارد و در دراز مدت تضمين كننده تداوم فرهنگي مي باشد . پژوهشهاي گوناگون جامعه شناختي اي كه جامعه شناسان متخصص در امور فرهنگي در سالهاي اخير انجام داده اند مؤيد اين مطلب است كه برنامه هاي  آموزشي موزه ها ، بخصوص در گروه موزه هاي كودكان سبب شكوفايي استعدادهاي هنري كودكان بوده است.                                                               
كاربرد زبانهاي اسكرپيتي در      HTML
استفاده از زبانهاي اسكريپتي ،گامي براي افزودن حالت محاورهاي به صفحات وب و طراحي صفحات پويا است . اما واقعا" اهداف اسكريپت چيست ؟ به طور كلي ، زبانهاي اسكريپتي براي اهداف و كارهاي كوچكي مثل محاسبات ساده به كار مي روند . كاربردهاي اسكريپت عبارتند از:
ـ  ارزيابي فرمها
ـ  تزيين صفحات ، از جمله دكممه هاي نگهدارنده ترتيب و انيميش
   ـ  توليد صفحات پويا
   ـ  ارتباط بين كارهاي مختلف
زبانهايي كه براي نوشتن به كار مي روند ، زبانهاي اسكريپتي ناميده مي شوند .
زبانهاي اسكريپتي عبارتند از جاوا اساريپت كه توسط شركت نت اسكيپ خلق شد، وي بي اسكريپت كه كاربرد ويژوال بيسيك در اينترنت است وجي اسكريپت كه توسط شركت مايكروسافت براي همسازي با جاوا اسكريپت طراحي شده است .
Jscript  وجاوااسكريپت
مي دانيد كه جاوا يك زبان شئ گر است و براي نوشتن برنامه هاي كاربردي و برنامه هايي براي اينترنت به كار مي رود . در جاوا مي توان  برنامه  هايي به نام اپلت نوشت كه در محيط اينترنت اجرا مي شوند . در زبان HTMLمي توان اپلت ها را به صفحات وب اضافه كرد  برنامه هاي جاوا پس از كامل شدن ، به بايت كد تبديل مي شوندكه به سيستم و كامپيوتر خاصي وابسته نيست . اين دستورات توسط ماشين مجازي جاواكه به طور نرم افزاري ايجاد مي شوداجرا مي گردد. اما برنامه نويسي در جاوا براي كساني كه با ان اشنايي ندارند ، به خصوص طراحان صفحات وب ، مي تواند بسيار مشكل باشد.
جاوا اسكريپت طراحي شد تا كار برنامه نويسي را اسان كند . به عنوان مثال اگر بخواهيم برنامه اي در جاوا بنويسيم كه اطلاعات موجود در فرمها و پرسشنامه ها را ارزيابي كند ، كاري بس دشوار است ، اما اين كارها درجاوا اعمال ابتدايي و ساده محسوب مي شوند . نت اسكيپ كلاسهايي از جاوا به نام Live connect ايجاد كرد كه بين جاوا وجاوا اسكريپت ارتباط برقرار مي كند.  
جاوا اسكريپت از زماني كه توليد شد ، تغييرات زيادي پيدا كرده است و همه مرورگرها به يك درجه از آن را استفاده نمي كنند . نسخه هاي گوناگون آن عبارتند از       Javascript(نت اسكيپ 2.x)       Javascript 1,1(نت اسكيپ 3.x)
Java script  1.2 (نت اسكيپ 4.x) زبان   Jscriptدر  IE نسخه 3 ، تقريبا" معادلJavascript  1 است و از ويژگيهاي Javascript 1.1 مثل جايگزيني پوياي تصاوير پشتيباني نمي كند . IE نسخه 4 از1.1 Javascript پشتيباني مي كند ولي مدل شيئ ان قدرتمندتر است . براي كسب اطلاعات راجع به جاوا اسكريپت به سايت http: //developer.netscape.com مراجعه كنيد.
مايكروسافت در مقابل كاري كه نت اسكيپ انجام داد، زبان JScript را ارائه كرد كه تقريبا" با جاوا اسكريپت سازگار است ولي تفاوتهاي ناچيزي با يكديگر دارند .
 مروري بر جاوا اسكريپت                                                                                                                                                               
عناصر جاوا عبارتند از : متغيرها، اشياِء و عملگرها كه اشياء ينز به نوبه خود داراي متدها و خواص هستند. در زبان جاوا اسكريپت ، بين حروف كوچك و بزرگ تفاوت است ، به همين دليل مي گويند كه جاوا نسبت به حروف كوچك وبزرگ حساس است.                                                                                  
متغيرها با تركيبي از حروف  Aتا Z ، ارقام و خط ربط (-) ساخته مي شوند به طوري  كه ارقام شروع نمي شوند . محدوديتي در طول نام متغيرها نيست . به عنوان مثال S1,SUM,sum ميتوانند نامهايي براي متغيرها باشند.
عملگرها نمادهايي هستند كه اعمال خاصي را انجام مي دهند ، مثل نماد+ كه عمل جمع را انجام مي دهد . عملگرها در جاوا عبارتند از عملگرهاي محاسباتي،رابطه اي منطقي ، بيتي ، تركيبي و غيره .
اغلب توابع در جاوا اسكريپت به عنوان اعضايي از اشياي موجود در اين زبان هستند ، اما تعداد اندكي از توابع وجود دارند كه به طور مستقل مورد استفاده قرارمي گيرند.
هر شئ در جاوا اسكريپت داراي اعضاء داده اي است كه انها را خاصيت مي ناميم و داراي توابعي است كه انها را متد مي ناميم. وي بي اسكريپت نسخه اي از ويژوال بيسيك است كه براي برنامه نويسي در اينترنت به كار مي رود . وي بي اسكريپت توسط شركت مايكروسافت توسعه يافت و فقط در كاوشگر اينترنت قابل استفاده است ، به همين دليل شهرت ان در اينترنت نسبت به جاوااسكريپت   كمتر است . قدرت ان مثل جاوا اسكريپت است و مي تواند به تمام اشياي تشكيل دهنده صفحات وب دسترسي داشته باشد.
    Micro  soft  SQL  server 2000 يك سيستم  مديريت  پايگاه  داده  رابطه اي  RDBMS  است كه براي پردازش تراكنش ها به صورت    on lineبا عملكرد   بالا ذخيره داده ها و برنامه هاي كاربردي تجارتي الكترونيكي طراحي شده است.
    Microsoft  SQL Server براي پشتيباني از پايگاههاياطلاعاتي بزرگ ومهم طراحي شده است . مثل ذخيره سازي اطلاعات وتجارت الكترونيكي و پردازش تراكنش ها به صورت .online براي اين منظور SQLserver ابزارهاي متععدي در اختيار شما قرار مي دهد از جمله برنامه هاي كمكي مثل bcp.exe كه براي كپي كردن اطلاعات از SQL server به يك فايل معمولي بكار مي رود و Enterprice  Managerكه يك ابزار گرافيكي قوي و پيچيده براي مديريت پايگاه هاي داده و خود SQL SERVER مي باشد .
آشنايي باEnterprise Manager   
اولين ابزاري است كه براي مديريت   SQL server 2000   بكار مي رود.
با استفاده از رابط گرافيكي   Enterprise Manager مي توانيد:
     -  گروههايي از چندين نمونه SQL server تعريف كرده و هر يك از سرويس دهنده هاي موجود در يك گروه را ثبت كنيد  .
     -  پارامترهاي   SQL serverرا براي هر يك از سرويس دهنده هاي ثبت شده تنظيم كنيد .
   -  در هر يك از سرويس دهنده هاي ثبت شده پايگاه داده بسازيد و آنها را     سازماندهي كنيد براي آن سرويس دهنده كاربراني تعريف كرده وحق دسترسي هر يك از آنها را مشخص نماييد .
    - امور مديريتي  SQL server را براي هر يك از سرويس دهنده هاي ثبت شده                   تعريف واجرا كنيد .
- با استفاده از Query Desingner محتويات جدول هاو نماها را مشاهده كنيد   
- با استفاده از Query Analyzerدستورات  SQLنوشته وآنها را تست كنيد.
-هر يك از ويزارد هاي SQL server را فراخواني كنيد.
تهيه نسخه پشتيبان يك پايگاه داده   
راههاي مختلفي براي  پشتيباني از يك پايگاه  داده  ارائه SQLServer 2000
مي دهد . ساده ترين روش تهيه پشتيبان كامل يعني كپي دقيق و كاملي از اطلاعات در يك زمان مشخص مي باشد.                                                                                             
نكته .  SQL servsr امكان مي دهد كه در حين كار با يك پايگاه داده نسخه شتيبان آن را تهيه كنيد.در واقع نيازي به متوقف كردن كار سيستم نيست.البته در حين تهيه پشتيبان انجام بعضي از كارها ممكن نيست.اين امور عبارتند از عملياتي كه ساختار يك پايگاه داده را تغيير مي دهند مثل ساختن يا حذف كردن فايل هايا ساختن ايندكس.
روش ديگري كه توسط  SQL serverارائه شده است تهيه يك پشتيبان جزعي مي باشد. پشتيبان جزعي تنها اطلاعاتي را كه از زمان تهيه آخرين پشتيبان كامل تغيير كردندذخيره مي كند. مزيت استفاذه از اين روش اين است كه در بيشتر مواردحجم پشتيبان جزئي به مراتب خيلي كمتر از پشتيبان كامل مي باشدو پروسه تهيه آن    خيلي سريعتر انجام مي شود  .
 آشنايي با مدل هاي امنيتي  
هنگامي كه يك نمونه از  SQL server در خواستي براي اتصال دريافت مي كنيد ، يك  Login ID  به آن ارسال مي شود. Login ID شناسه اي است كه حق دسترسي به   SQLSERVER را تعيين مي كند. SQL server    ابتدا بررسي مي كند كه آيا    Logion   ID ارسال شده معتبر است يا خير . و سپس تعيين مي كندLogionIDمزبور از نظر امنيتي اجازه عمل درخواست شده را دارد يا خير . اين پروسه ، تصديق يا شناسايي كاربر نام داردSQL server 2000  شناسايي را به دو روش انجام مي دهد : مي تواند براي ارزيابي كاربر به سيستم امنيتي windows 2000يا windows NT تكيه كند و يا خودش ارزيابي را انجام دهد.
سيستم شناسايي ويندوز
در اين روش ، مدير سيستم براي كاربران يا گروههاي كاربري ويندوز حق دسترسي تعيين مي كند .كامپيوترهاي مشتري كه از سرويس هاي مركزي  استفاده مي كند كاربر توسط سيستم عامل  windows 2000 يا NT  كه بر روي كامپيوتر مركزي نصب شده است شناسايي مي شود و اگر اجازه دسترسي داشته باشد ، به آن متصل مي گردد. در اين حالت   SQL serverتنها كافي است بررسي كند كه آيا كاربر متصل شده حق دسترسي به سرويس دهنده و پايگاه هاي داده را دارد يا خير؟
      توجه : با توجه به اينكه سيستم عامل windows 98نمي تواند به شكلي مطمئن كاربران را شناسايي كند ، نمونه هايي از SQL server كه بر روي اين سيستم عامل نصب مي شوند نمي توانند از مدل شناسايي ويندوز استفاده كنند.اصولا"windows 98    براي  كامپيوترهاي مشتري و windows 2000  براي كامپيوترهاي مركزي بكار مي رود .
سيستم شناسايي SQL Server
در اين روش هنگامي كه يك درخواست براي اتصال فرستاده مي شود،SQLserver  يك  كلمه عبور دريافت مي كند و سپس  Login  مزبور را با ليست   Loginهاي تعريف شده توسط مدير سيستم مقايسه مي كند.
برنامه هاي جاوا چگونه كار مي كنند  
جاوا از سه جهت انقلاب بزرگي در وب بپا كرده است . برنامه هاي كوچك جاوا   يعني ريزبرنامه ها بسرعت گرفته و بارگذاري مي شوند و يا سرعت فوق  العاده اي استفاده مي شوند. ريزبرنامه هاي جاوا روي هر رايانه اي با هر سيستم عاملي قابليت انطباق و اجرا دارند.و بالاخره از همه مهمتر اينكه ريزبرنامه ها قابليت اجتماع دارند . يعني مي توان چند ريزبرنامه را كنار هم چيده تا برنامه هاي كاملتر و بزرگتري بدست آيد.                                                                        
1. ريزبرنامه جاوا توسط پسوند وپيشوند  <Applet>در يك سند HTMLمشخص و فراخواني مي شود . وقتي مرورگر اين پسوند پيشوند را مي خواند، ريزبرنامه درست مثل فايلهاي گرافيكي يا رسانه اي ، از يك سرويس دهنده گرفته و بارگذاري مي شود. ريزبرنامه يك آدرس منحصر بفرد URLداردو براحتي توسط مرورگر تعيين مكان مي شود.
2. ريزبرنامه ها بهمان روش پاكت هاي  HTTP كه صفحات  HTMLو تصاوير GIFدر آن نقل و انتقال مي شوند از سرويس دهنده به سرويس گيرنده ارسال مي شوند.
3. وقتي ريزبرنامه به سرويس گيرنده مي رسد، مرورگر سرويس گيرنده كد جاوارا كامپايل كرده و آن را داخل يك بخش مشخص از پنجره اجرا مي كند .
اندازه واقعي صفحه نمايش توسط دستورات داخل پسوند و پيشوند< applet> تعيين  مي شود . همينكه شما با صفحه درگير شويد ،ريزبرنامه شروع به اجرا مي كند.   
در بسياري اوقات ـ نظير يك تصوير متحرك ـ ريزبرنامه پس از اتمام برنامه به جاي خروج ، بطور خودكار شروع باجراي مجدد مي كند. اين روال راlooping   يا حلقه زني مي گويند . نرم افزار مرورگر شما مسئوليت نمايش كل يك صفحه وب را دارد . ريزبرنامه ها مسئوليت منطقه مورد استفاده حلقه تصاوير متحرك يا ساير ريزبرنامه هاي جاوا را دارند.
رابط دروازه عمومي يا CGI
اگر مدت زيادي است كه از وب استفاده مي كنيد ، حتما" اصطلاح CGI را شنيده ايد رابط دروازه عمومي يا CGI يك پروتكل ارتباطي است كه توسط آن سرويس دهنده وب با ساير برنامه ها مرتبط مي شود .   براي مثال يك برنامه C كه گاهي آن را Script مي نامند قادر است يك تصوير ايستا  را به تصويري قابل كليك مبدل سازد. تصويري كه آن را طرح تصويري مي نامند . تصويري كه در آن قطعات قابل كليك كردن وجود داشته باشند. هم طرحهاي تصويري و هم شكلهاي پر شدني از CGI استفاده مي كنند كه از توسعه تواناييهاي اوليه وب و پروتكل HTTP حاصل شده است . CGI بسيار پيچيده تر از پروتكل ساده  HTTP است .
اغلب خود CGI را با برنامه هاي CGI اشتباه مي گيرند. برنامه هاي   CGIداده ها را از سرويس دهنده گرفته و توسط خود CGI ( رابط دروازه عمومي ) آنها را بر
مي گردانند . خود CGI وسيله استاندارد شده اي از ازتباطات بين يك برنامه CGIوسرويس دهنده HTTP مي باشد . برنامه هاي CGI معمولا" توسط زبان برنامه نويسي به نام پرل و يا زبان C  ,++ C پاسكال ، Applescript و ساير زبانها نوشته مي شوند .
هم طرحهاي تصويري و هم شكلهاي فعال نيازمندند تا داده هاي سفارشي شده (اختصاصي ) از سرويس گيرنده به سرويس دهنده انتقال يابد تا به برنامه CGI جهت پردازش ارسال ومجددا" برگردانده شوند. داده هاي سفارشي به هر نوع اطلاعات منحصر بفرد اطلاق مي شود - نظير تاريخ جاري ، نام و آدرس شما و حتي كليك كردن موس - كه سرويس دهنده وب بدون كمك نتواند آن را بكار برد .
وقتي داده هاي سفارشي شده از يك طرح تصويري يا يك شكل فعال به سرويس دهنده مي رسند ، ان داده ها از طريق CGI توسط سرويس دهنده وب يك CGIهدايت ميشوند  طرحهاي تصويري مي توان بعنوان پيوندهاي ويژه تخيلي در نظر گرفت . در اين حالت بجاي اينكه يك كلمه يا يك آيكون يا يك تصوير به صفحه ديگري پيوند يابد ، يك تصوير بر حسب مختصاتش به قطعات كوچكتري تقسيم شده و هر يك از قسمتها يا    مختصات آن تصوير جداگانه به صفحات  متفاوت  HTML  پيوند  مي يابند . طرحهاي تصويري توسط يك منطقه از پيش تعريف شده بنام منطقه آتش در داخل تصوير به اسناد ديگر پيوند مي يابند . بمحض اينكه ماوس را روي نقطه آتش قرار داده و كليك كنيد ، يك ريزبرنامه  CGIو فايل مختصات طرح تصويري با پسوند .mapشروع بكار مي كنند.يك برنامه CGI فايل آن طرح را مي خواند تا مختصات نقطه كليك ماوس را با آدرس URL مربوطه مطابقت دهد . براي مثال بك طرح تصويري الكترونيكي از نقشه ايالات متحده را فرض كنيد كه شما مي توانيد روي نقطه  washingtonآن كليك كنيد .در كد HTML براي آن صفحه طرح الكترونيكي توسط يك پسوند پيشوند و يك صفت موسوم به ISMAP  محاصره مي شود. كد مربوطه به صورت زير خواهد بود.
 


منابع :


منابع و ماخذ

خود آموز استفاده از وب . كريس شيپلي ماتيو فيش .

راهنماي جامع html - dhthl xml . عين ا. . . جعفر نژاد قمي

راهنماي rebecc m . riordan . SQL server

موزه داري .  نوشين دخت نفيسي

 

طراحی سایت : سایت سازان