میهن داکیومنت بزرگترین مرجع و مرکز دانلود پایان نامه (متن کامل فرمت ورد) فروش پایان نامه - خرید پایان نامه (کاردانی ، کارشناسی)همه رشته ها
حقوق اقتصاد مدیریت روانشناسی ریاضی تربیت بدنی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار عمران معماری برق صنایع غذایی علوم اجتماعی هنر علوم سیاسی فیزیک مکانیک حسابداری

تبلیغات کلیکی - افزایش رتبه گوگل

اگهی رایگان

مقاله اعتكاف


کد محصول : 10001366 نوع فایل : word تعداد صفحات : 26 صفحه قیمت محصول : 3000 تومان تعداد بازدید 935

فهرست مطالب و صفحات نخست


اعتكاف

شب زنده داري

اعتكاف زيباترين خلوت نوراني
هيچ گنجي بي‌دد و بي‌دام نيست                 جز به خلوتگاه حق، دل آرام نيست
انسان در گريز از هواي نفس و فرار از مشغوليات زندگي و در طريقت انس با معبود همواره نيازمند خلوتي است تا در انزواي وجود خويش، در آثار صنع پروردگارش با ديده عبرت بيانديشد و در اين بين چه خلوتي زيباتر و نوراني تر از اعتكاف است.
خلوتي كه انسان درآن با سوز دل واشك ديده، باطن خود را از زنگار گناهان بشويد و خانه دل را مصفاي حضور خالق هستي‌بخش سازد.
اعتكاف زمينه چنين خلوتي را فراهم مي‌كند و فرصت و مجالي مي‌دهد تا انسان براي پرداختن به امور نفس خويش و جلوه‌گري نور محبت خدا در اعماق سراي وجود بدون دلواپسي از هر وابستگي و دلبستگي زندگي دنيوي بتواند خود را در سراي معبود خويش نظاره‌گر باشد.
آري اعتكاف گشت وگذاري در كوچه پس كوچه‌هاي درون و گشتن در دنياي تو در توي دل، شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود است.
اعتكاف به معني كناره‌گيري از امور دنيوي و هياهوي جامعه است كه هرانسان با خلوت كردن و انس گرفتن با پروردگار به اين خودسازي مشغول مي‌شود.
اعتكاف بريدن از غير و پيوستن به دوست براي دوباره برگشتن به جامعه است منتهي با ره توشه درون‌سازي .
اعتكاف هجرتي دروني براي سير در دنياي باطن و مروري بر نفسيات خويش است تا گام تهذيب برداشته و گام بندگي برگيرد.
آري، عمل به اين سنت حسنه درنزديكي به خداوند متعال و دوري ازگناه براي سالم‌سازي و تطهير جامعه تاثير بسزايي دارد.
پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايد: "با فضيلت‌ترين مردم كسي است كه عاشق باشد و با اشتياق تمام عبادت را به آغوش بكشد و با جسمش آنرا دوست بدارد و براي آن فراغتي بوجود آورد".
اعتكاف تمريني است سه روزه، با "قيام" و شب زنده داري و "صيام" و روزه داري تا يك عمر در معبد نياز و سجده گاه راز و نياز ، معتكف حريم بندگي باشيم.
اعتكاف براي اهل عبادت "عيد حضور" و براي اهل غفلت "روزنه‌اي بسوي نور" است.

اهميت و فضيلت اعتكاف در قرآن و روايات
اعتكاف در لغت به معناي حبس و توقف و روكردن به چيزي است همراه با تعظيم و تكريم و در اصطلاح به معناي توقف و ماندن سه روز و بيشتر از آن در مسجد جامع مي‌باشد.
قرآن كريم در آياتي به مساله اعتكاف اشاره كرده است، از جمله به حضرت ابراهيم و اسماعيل (ع) فرمان مي‌دهد كه خانه خدا را براي طواف‌كنندگان و معتكفان و نمازگزاران آماده سازيد.
در قرآن به صراحت از اعتكاف در مسجد الحرام سخن به ميان آمده است، ولي از آنجا كه همه مساجد خانه‌هاي خداوند در روي زمين هستند اعتكاف در هر يك از آنها در صورت جامع بودن مورد توجه خداوند است و داراي پاداش فراوان ، البته با حفظ مراتب و درجات مساجد مي‌باشد.
اعتكاف مجموعه‌اي مركب از مهمترين عبادات واجب و مستحب است، لذا معجوني است، شفابخش و سازنده كه هم اثر نماز در آن است كه ياد خدا و بازدارندگي از گناهان باشد و هم نتيجه روزه كه سري از اسرار الهي است چنانكه امام صادق (ع) مي‌فرمايد: كسي كه ايام البيض از ماه رجب را روزه بگيرد خداوند به ازاي هر روز ثواب روزه‌داري و شب زنده‌داري يكسال را براي او بنويسد و در روز قيامت، در جايگاه ايمن‌شدگان از آتش دوزخ خواهد ايستاد.
در اعتكاف همچنين بعضي از تروك حج وجود دارد مانند ترك نگاه به آينه، عطر زدن و مجادله و ... كه تمرين دوري از محرمات است و بخشش گناهان را درپي دارد.
در اعتكاف دعا نيز وجود دارد كه محور اصلي عبادات بشمار مي‌آيد و چنانچه اين مجموعه عبادات با زمزمه نماز شب و اعتراف به گناهان همراه شود چه آثار گرانسنگي در پي خواهد داشت.

بخشش گناهان

 انسان اگر كمترين توجهي به پرونده خويش داشته باشد، مي‌بيند كوله باري از گناهان آنرا پر كرده‌است از اينرو اعتكاف فرصتي است براي تخفيف بار گناهان همانطوريكه در روايت آمده است : "هركس از روي ايمان و حسابگري معتكف شود گناهان او بخشيده مي‌شود".
كسي كه معتكف مي‌شود همانند انساني است كه تازه از مادر تولد يافته است و اين امر نشان مي‌دهد كه اعتكاف آن قدر اهميت دارد كه مي‌تواند گناه گذشته انسان را پاك كند.

نجات از جهنم يا عاقبت به خيري
عاقبت به خيري يا رهايي از آتش جهنم ، آرزوي تمام اوليا و بزرگان بوده است.
از فضيلت و عظمت اعتكاف است كه انسان مي‌تواند در اين چند روز توقف در مسجد آينده خود را بيمه كند و از آتش جهنم برهاند ، چنانكه در حديث نبوي آمده است: "هركسي روزي را براي خدا اعتكاف كند، خداوند بين او و آتش جهنم سه خندق فاصله قرار داده و او را از آتش دوزخ نجات مي‌دهد".

پاداش بي‌حساب
خداوند براي برخي از اعمال دو برابر پاداش، براي برخي ده برابر و براي مواردي چون انفاق در راه خدا هفتصد برابر و براي جهاد در راه خدا پاداشي بي حد و مرز قرار داده است.
يكي از اعمالي كه چنين پاداشي دارد اعتكاف است و پاداش اعتكاف آنگاه دو چندان خواهد شد كه در كنار آن روزه ماه رجب نيز اضافه شود.
البته همه اين پاداشها براي كساني است كه اعتكاف جامع الشرايط را داشته باشند يعني هم احكام آن را مراعات نمايند و هم آداب باطني و ظاهري آن را، در واقع به اوج اعتكاف رسيده باشند.
بنابراين اوج و كمال اعتكاف در آن است كه انسان عقل و دل و ديگر اعضاي بدن خويش را تنها بر اعمال صالح وقف كند و آنها را بر درگاه خداوند و اراده مقدس وي حبس نمايد.
معتكف بايد بداند فكر و جان و اعضاي خود را با افسارهاي مراقبت بخوبي مهار كند و از چيزهايي كه روزه دار بايد از آن بپرهيزد كاملا خودداري كند بطوريكه دقت و مراقبت معتكف بايد به مراتب بيشتر از روزه‌دار باشد زيرا او هم روزه دار است و هم معتكف ، و هر معتكفي خود را ملزم نموده است كه با تمام وجود به خداوند متعال روي آورد و رويگرداني و غفلت از حق را يكسره كنار نهد.
از اينرو هرگاه معتكف نور عقل و جانش را به غير خدا مشغول كند يا عضوي از اعضاي بدنش را بغير خدا مشغول سازد يا آن را در كاري كه طاعت پروردگار نيست بكار گيرد به همان ميزان غفلت نموده يا كوتاهي كرده از حقيقت اعتكاف خود كاسته است.
معتكفين معتقدند سنت اعتكاف روح خسته عاشقان راه حق را طراوت بخشيده و باعث آرامش وجدان مي‌شود.
آنها، اعتكاف را يك سنت حسنه دانسته و مي‌گويند اين آيين معنوي موجب تعطيلي بازار گناه و معصيت مي‌شود.
به گفته آنان فاصله گرفتن از هياهوي دنيا سبب مي‌شود تا چند روزي انسان بتواند به تفكر و تعقل بپردازد و گذشته خود را بررسي كند تا ببيند با چه مشكلاتي روبرو است.
معرفي صحيح و واقعي اين سنت حسنه مي‌تواند موجب گسترش آن در ميان مردم شده و در نزديكي به خداوند متعال و دوري از گناهان براي سالم‌سازي و تطهير جامعه تاثير بسزايي داشته باشد.
نخستين عاملي كه مي‌تواند در توسعه و همه گير شدن اعتكاف نقش بسزايي داشته باشد، مشاركت بزرگان و خواص هر جامعه، شهر و محله‌اي در اين سنت نيكو است.
يقينا در هر شهري عالم محبوب، مدير لايق، استاد، معلم و فرزانه و ...
وجود دارد كه بدون شك اگر آنها براي شركت در اعتكاف پيش قدم شوند، مردم را نيز مي‌توانند به دنبال خود بكشانند.
امروزه خيل عظيمي از جوانان كشور ، تشنه و جوياي معنويتند ، آنان به دنبال روزنه‌اي مي‌گردند تا شميم دل انگيز معنويت اسلامي را از آن استشمام كنند.
از اينرو بها دادن به سنت‌هاي حسنه و نيكويي همچون اعتكاف پاسخي مثبت و مشروع به اين نياز حياتي و مهم نسل جوان و جامعه مي‌تواند باشد.
آيين اعتكاف از سحرگاه سيزدهم رجب آغاز و تا پانزدهم اين ماه در مساجد شهرهاي مختلف به ويژه مساجد جامع ادامه دارد.
شركت‌كنندگان در اين آيين در سه روز بيتوته در مساجد اقدام به خواندن ادعيه، قرآن، نماز، گرفتن روزه و ديگر آيين‌هاي مذهبي مي‌كنند.

اعتكاف پنجره اي گشوده براي بخشش گناهان
ماه رجب و مراسم معنوي اعتكاف پنجره‌اي گشوده براي بخشش انسان‌هاي خسته از گناه است.
اعتكاف فرصت تفكر بيشتر به مبدا و معاد و مجال آزمودن خود و نزديكي با خداوند است.  ماه رجب ماهي پر بركت و سرآغازي براي ورود به ماه ميهماني خدا است و معتكف، مسير پله‌هاي ترقي معنوي و سير ملكوتي را مي‌پيمايد.
اعتكاف در لغت به معني "در جايي ماندن" و "گوشه نشيني براي عبادت" است به طوري كه فرد معتكف خود را ملزم به توقف در مكاني خاص بداند و اين الزام ناشي از اهميت و عظمت آن موضع است.
تكليف شرعي معتكف نيز ماندن در مسجد جامع شهر يا مساجد چهارگانه معروف (مسجدالحرام، مسجدالنبي، مسجد جامع كوفه و مسجد بصره) به نيت عبادت و روزه داري است.
اعتكاف يعني تنفس روح، چشم مادي را بستن و ديده دل گشودن و پيگيري يك زندگي ساده و به دور از تشريفات و تجمل، بي‌دغدغه و آرام چند روزي را به راز و نياز و عبادت خالق خود پرداختن.
معتكف با فراغت از تعلقات دنيوي و لذايذ دنيوي، سعي مي‌كند خود را به معبود نزديكتر كرده و روح و جسم خود را با استفاده از اين فرصت پالايش نمايد.
سه روز طلايي براي افرادي كه توفيق داشته و توانسته‌اند خود را از اين زندگي روزمره كه اغلب براي ديگران است، جدا كنند و براي خود كار كنند.
اعتكاف زمينه رشد معنوي فرد را فراهم مي‌كند و معتكف دراين فرصت مي‌تواند خود را محك زده و اگر از معنويات دور شده است، روحيات خود را اصلاح و بعد معنويت خود را تقويت كند.
اعتكاف براي انسان امروز عملي بسيار ارزشمند و ضروري است زيرا نياز به مسايل معنوي همچون نياز به خوراك دائمي و مادي، اما بسيار ظريف تر از آن است.
معنويت نيازهاي خاص انسانيت را رفع مي‌كند و اين نياز همچون نيازهاي مادي انسان همراه با تحولات علمي و پيشرفت‌هاي او همزاد انسان است.
اين نيازها نسبت به گذشته نه تنها تضعيف نمي‌شود، بلكه حساس تر و مهم تر نيز مي‌شود و اعتكاف يكي از راهها و اعمال پر فضيلت براي رفع اين نيازهاي معنوي است.
همزماني آغازايام اعتكاف با سالروزتولد حضرت علي (ع) اولين امام شيعيان جهان، بركات اين روزها را بيشتر نمايان كرده و فضايل معنوي آن را آشكار مي كند.
پس بايد از فرصت‌هاي بوجود آمده در ماه‌هاي پرفضيلت رجب، شعبان و رمضان تا قبل از ترك اين ديار و فنا، كه هر كسي از آن جدا خواهد شد، استفاده كرد و آن را غنيمت شمرد.

نظر جمعي از اعتكاف كنندگان
جمعي از اعتكاف‌كنندگان در شهرستان بيرجند نيز در اين‌باره به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفتند: اعتكاف، بريدن از همه چيز و رسيدن به خدا مي‌باشد.
يكي از معتكفين در مسجد امام حسن (ع) بيرجند گفت: اثر اعتكاف، آرامش دروني، كمرنگ شدن جلوه‌هاي مادي، استوار شدن بر عقيده و اصولي كه به آن پايبند هستيم ،مي‌باشد.
محمد رضا تابعي افزود: اعتكاف، تمريني است كه در جسم و جان ما تاثير مي گذارد.
يك اعتكاف‌كننده ‪ ۶۰‬ساله نيز گفت: اعتكاف خودسازي انسان است و انسان بايد هر چند مدت يك سيلي به نفس خود بزند تا بتواند خودسازي انجام دهد و من فكر مي‌كنم اين سيلي همين اعتكاف است كه بهترين چيز براي پاكسازي نفس مي باشد.
غلامرضا شاهي با بيان اينكه سه سال است كه در اعتكاف شركت مي‌كند، افزود:
شركت در اعتكاف آثار معنوي دارد كه واقعا انسان آن را احساس مي‌كند.
يك افسر نيروي هوايي شركت‌كننده در مراسم اعتكاف گفت: پيامبر اسلام در سال دو يا سه بار و هرنوبت به مدت ‪ ۱۰‬روز اين سنت حسنه را انجام مي‌دادند.
حسين تابعي افزود: ما مسلمانان بايد ادامه‌دهنده راه پيامبر اسلام باشيم وي بيان كرد: تمام اقشار جامعه اعم از پزشك، دانشگاهي، دانش آموز، كارگر، نظامي و انتظامي با شركت در اين مراسم معنوي و استفاده مطلوب از بركات آن با همديگر انس و الفت بيشتري پيدا مي‌كنند.
معاون ستاد مردمي پيگيري حفاظت اجتماعي خراسان جنوبي كه يكي از اعتكاف كنندگان است ا گفت: اعتكاف يك سنت حسنه است كه در اديان گذشته وجود داشته و پيامبر اسلام نيز در مراحل مختلف اين سنت را انجام مي دادند.
عباسعلي اسد نيا افزود: اعتكاف باعث ايجاد سازندگي روحي، تقويت روح و خودسازي نفس است و جوانان را در مقابل تمام معضلات جامعه واكسينه مي‌كند.
وي از مسوولين ذيربط خواست كه همت كنند و هر سال با يك برنامه ريزي قوي و پربار، محيط سالم و خوبي براي برپايي اين سنت حسنه آماده كنند.
يك دانشجوي معتكف هم گفت: فلسفه اعتكاف، خودسازي پايدار است.
سيد محمد رضا خليل نژاد افزود: اسلام با برنامه‌هاي مداوم و متوالي مانند ماههاي رمضان، رجب، شعبان و محرم نقش اساسي در تداوم و پويايي خودسازي و تهذيب انسان دارد.
وي گفت: در اين جهت برنامه اعتكاف نمونه‌اي بسيار اثرگذار و در عين حال ساده براي تهذيب و خودسازي است.
وي افزود: برنامه‌هاي اين مراسم موجب انس انسان با مساجد و ساير مومنين مي شود و اعتكاف دوران كوتاه خودسازي براي زندگي سعادتمند دنيوي و اخروي است.
مسوول برگزاري مراسم اعتكاف در استان خراسان جنوبي هم گفت: در مراسم اعتكاف استان خراسان جنوبي بيش از ‪ ۳۵۰۰‬نفر شركت دارند.
حجت‌الاسلام محمد علي سلم آبادي افزود: اين مراسم علاوه بر بيرجند مركز استان خراسان جنوبي در شهرستانهاي قاين، نهبندان، سربيشه، سرايان، درميان و شهرهاي خضري، زهان، آرين شهر و دهستان‌هاي آسيابان، درح و كبودان نيز برگزار شده است.
وي سخنراني، مداحي، تفسير قرآن و مراسم دعاي "ام داوود" از جمله برنامه هاي اعتكاف امسال دانست.
وي با بيان اينكه ‪ ۱۳۲۰‬نفر در مراسم اعتكاف بيرجند شركت دارند گفت: اين تعداد نسبت به پارسال ‪ ۵۳‬درصد افزايش دارد.
به گفته وي كارشناسان بهداشتي و تغذيه بر مواد مصرفي در اين مراسم و تاييد سلامت آن نظارت داشته و يك پزشك، آمبولانس و ماشين آتش نشاني سلامت معتكفان را بر عهده دارند.
وي افزود: نيروهاي بسيجي و انتظامي نيز حفاظت از مساجد و ايجاد امنيت اعتكاف‌كنندگان را عهده دار مي‌باشند.
 


منابع :


طراحی سایت : سایت سازان