میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

مقاله چگونه به مردم خدمت کنیم


کد محصول : 10001688 نوع فایل : word تعداد صفحات : 22 صفحه قیمت محصول : رایگان تعداد بازدید 177

دانلودرایگان فایل رمز فایل : m1d1688

فهرست مطالب و صفحات نخست


چگونه به مردم خدمت کنیم

هفته اول شهريور ماه که مصادف با شهادت شهيدان رجايي و با هنر است به نام هفته دولت نامگذاري شده است، در اين هفته مجموعه دولت با نگاهي به ساز و کارهاي خود به شناسايي راه هاي بهينه سازي رفتار سازماني خود مي پردازند و با تعيين مديران و کارکنان نمونه و تقويت انگيزه ها براي کار بهتر براساس وجدان کاري بدنه عملکردي خود را تقويت مي کنند.از سوي ديگر اين هفته تجليل از شهدايي است که در اوج اقتدار سياسي و اقبال اجتماعي، صفات بارز انساني خود شامل تواضع، عشق به مردم و کار و خدمت براي آنان، پرهيز از فرادستي و نخوت و کسوت خدمت گذاري را از دست ندادند و لحظه لحظه عمر نه چندان طولاني ولي عريض خود را در راه اسلام و انقلاب به زيباترين وجه به کار گرفته و مورد استفاده قرار دادند در اينجا فرصت را غنيمت شمرده و به صورت مختصر آسيب شناسي رفتار نظام اداري در ارتباط با ارباب رجوع را ارائه مي کنم بي شک اعتلاي مديريت در نظام اداري و ارتقا» منزلت اجتماعي کارکنان دولت، اصلاح نگرش مردم نسبت به خدمات اين قشر شريف و زحمت کش، ترويج فرهنگ خدمت و خدمات شخصيت هاي راستين، شهيدان رجايي و باهنر به عنوان الگوهاي مناسب خدمت به جامعه، ايجاد روحيه اميد، تلاش و نشاط و تشويق مردم به مشارکت در امور و نمايش توان حکومت در اداره مطلوب جامعه از اهداف بزرگذاشت هفته دولت است.هفته دولت، فرصتي است تا لختي تامل کنيم و به آنچه در گذر شتابزده زمان پنهان مانده نظر افکنيم.به نظر مي رسد نظام اداري تا رسيدن به نقطه مطلوب در رعايت حقوق ارباب رجوع فاصله بسياري دارد.بزرگ ترين مشکل نظام اداري در کشور ما که متاثر از وضعيت جامعه است، حاکميت نداشتن يک فرهنگ صحيح ميان مديران، کارکنان و ارباب رجوع است نمونه هاي بسياري از رفتارهاي غيرمنطقي و نامعقول در سطح ادارات با ارباب رجوع قابل ذکر است به عنوان نمونه شخصي براي امضاي پرونده اي وارد يک اداره مي شود منشي رئيس مي گويد: آقاي رئيس تشريف ندارند، جلسه هستند، ماموريت هستند، کاري فوق العاده پيش آمده و هزار دليل که به حال ارباب رجوع فرق نمي کند چون کار او انجام نمي شود.در اينجا حاضر نبودن فرد انجام دهنده کار در مواقع اداري و مراجعه ارباب رجوع نوعي تخلف از مقررات و قوانين به حساب مي آيد. بايد اذعان داشت که در يک نظام متحول، متوازن و سالم نبايد مديران يا افراد مسئول انجام کار در ساعات اداري و زماني که ارباب رجوع براي انجام کار به محل وظيفه مراجعه مي کنند در محل خود حاضر نباشند.چه در اين صورت هر فرد مراجعه کننده دچار خسارت و ضرر (اتلاف وقت و هزينه رفت و آمد) مي شود چنين مشکلاتي را مي توان با اتخاذ تدابير درست اداري نظير تفويض اختيار به مديران پايين  تر حل کرد از سويي ديگر بسياري از مديران به دليل عدم آشنايي کافي با اصل تفويض اختيار و نداشتن اطلاع از آثار ارزشمند آن، از اعطاي اختيار به مديران پايين تر امتناع مي کنند و ترجيح مي دهند به جاي آنکه به وظايف اصلي مديريتي که همانا تنظيم اهداف و خط مشي ها، توسعه سياست ها، سنجش و ارزيابي نتايج عملکردها و نظارت بر صحت انجام امور است، خود به يک ماشين امضا» تبديل شده اند و وقت زيادي از زمان حضور خود در اداره را به بررسي مسايلي اختصاص مي دهند که ديگران هم توانايي انجام آن را دارند.و در نهايت هم بازدهي عملکرد سازمان کاهش مي يابد و هم حقوق ارباب رجوع در نتيجه وقت کم مدير ضايع مي شود و هر روز بر دامنه عدم رضايت ارباب رجوع افزوده مي شود.و در اين بين هم آن کس که در تيررس عصبانيت بحق ارباب رجوع مي باشد کارمندان جز» و فاقد اختيار مي باشند و در بسياري موارد مورد هجمه و  ارباب رجوع قرار مي گيرند.اما نظام کارمندي ما نيز آفت ها و آسيب هاي خودش را هم دارد.بدنه کارمندي کشور را جواناني تشکيل مي دهند که فارغ التحصيلان نظام آموزش متوسطه و عالي هستند که فاقد هر گونه فن، حرفه و هنري مي باشند و اکثريت به دليل نداشتن بضاعت و حرفه به شغل کارمندي روي آورده اند.راحت طلبي، فقدان خطر پذيري در نزد جوانان و غالب مردم، ساختار ناسامان اقتصاد که توليد را پر هزينه و مصرف و خدمات را کم هزينه مي سازد، انحصار فرصت ها در دستان شمار بسيار بسيار اندکي از افراد جامعه، رويکرد صرفا تئوري و نظري در نظام آموزشي سبب شده است تا فردي که از دانشگاه فارغ التحصيل مي شود و يا مدرسه را به اتمام مي رساند راهي جز شاغل دولتي و کار کارمندي نداشته باشد.کاري که به دليل سيستم مديريتي، قربانگاه خلاقيت و نوآوري هاي فردي مي شود و او را به ماشين بدل مي سازد و تنها و تنها در ابتداي صبح، ساعت ورود را ثبت مي کند و هشت ساعت کار موظف اداري را بي هيچ انگيزه يا علاقه اي به انجام مي رساند.و يکي از دلايلي که اين روند را قوت مي بخشد اين حس در کارمند است که ابتکار عمل و يا بازده کاري وي هيچ گاه از سوي مديران ديده نمي شود و در کشور ما کار براي فرد تعريف نمي شود بلکه اين فرد است که براي کار تعريف مي شود به عبارت ديگر بسياري از افراد در زمينه هايي کار مي کنند که تخصص و توانايي هاي لازم را ندارند و اين خود مقدمه عدم رضايت فرد از کار و موجب بازده اندک آن مي شود.اينجاست که نبايد تمام تقصير بي توجهي و رفتار سرد کارمندان با ارباب رجوع را بر عهده کارمندان گذاشت بلکه بخشي از رفتار ناشايستي که با ارباب رجوع مي شود ناشي از عدم رضايت کارمند و فشارهاي ناشي از آن است.به هر حال برغم وجود طرح تکريم ارباب رجوع، مطالعه رفتار سازمان ها و شرکت ها با ارباب رجوع نشان مي دهد که فاصله زيادي با مشتري مداري و منشور اخلاقي وجود دارد و حقوق شهروندي در پيچ و خم ادارات شکسته مي شود و حرمت و کرامت مراجعه کنندگان به ادارات و سازمان ها ناديده شمرده مي شود و اگر کاري مطابق وظيفه هم انجام مي گيرد با منت همراه است اين در حالي است که هم آموزه هاي ديني و هم سيره بزرگاني چون شهيدرجايي و باهنر تبديل فرهنگ منت گذاري به فرهنگ خدمت رساني بوده است.و انتظار است طرح تحول اداري به هدف اصلاح رفتار سازمان ها با ارباب رجوع و تکريم آنها در دستور کار دولت و مجلس قرار گيرد و هفته دولت به هفته تکريم ارباب رجوع تبديل شود.
چگونه باید خدمت کرد؟
چه می شود روزی فرا برسد که در آن ما فقط به فکر خودمان نباشیم بلکه به فکر دیگران نیز باشیم . هر کس به خدا ایمان داشته باشد و از او بترسد می داند که خدمت به خلق خدا چقدر ارزشمند است و کسی فقط به فکر خودش باشد و به دیگران اهمیت ندهد عذاب خواهد دید. امروز تنها یک یا چند نفر به تنهایی نمی توانند خدمت فراوانی به مردم ارائه دهند این امر نیازمند یاری تمام مسئولان و حتی مردم است تنها در این زمان است که جامعه به صورت یکنواخت در خواهد آمد و زندگی در چنین جامعه ای واقعاً عالی و زیبا خواهد  بود. جامعه ای که در آن زندگی برای همه ی افراد و اقشار جامعه به صورت ایده آل باشد جامعه ای است که خداوند وعده ی آن را داده است به شرطی که هر کس وظیفه ی تعیین شده اش را به صورت تمام و کمال انجام بدهد و جای هیچ گونه کم و کاستی در
آن پیدا نشود این گونه است قوانین الهی ، قوانینی که ما بعضی مواقع آن ها را ساده می گیریم و به آنها عمل نمی کنیم ولی تک تک کلماتی که در قرآن آمده است برای نجات بشر و راهنمایی اوست.خداوند از انسان ها خواسته است که صمیمانه عاشق یکدیگر باشند .اگر شما عاشق چیزی باشید سعی میکنید که بهترین کارها را برای مراقبت و پرورش آن انجام دهید . انسان نیز چنین است .اگر ما عاشق یکدیگر باشیم همه چیز را برای یکدیگر می خواهیم و از درد و رنج یکدیگر ناراحت می شویم ، حال آنکه اکنون دیگر کمتر چنین انسانهای از خود گذشته ای پیدا می شوند. در دنیای مدرن جدید فقط پول درآوردن مهم است و بس . چه لزومی دارد که ما به فکر دیگران باشیم؟ هر کس باید فکر خودش را بکند.این حرفی است که بعضی ها می زنند . اما باید لحظه ای به خودمان بیاییم و ببینیم چه می کنیم، در این دنیایی که روزی برای همه ی ما نابود خواهد شد ، همه و همه ، فکر کردن به آن انسان را تکان می دهد . اگر به فکر دیگران نباشیم مطمئن باشید که خدا نیز به یاد ما نیست و ما را به خودمان وا میگذارد که این خود بدترین عذاب است.
آیا علی را می شناسید؟
بله همان مردی که تمام عمر پاک خود را صرف خدمت به مردم کرد . همان کسی که با دستان خود چاه حفر می کرد و آن را به مردم می بخشید . آن کسی که برای یتیمان و محرومان همواره در تلاش بود و آسایش آنها را تامین می کرد.بهتر نیست فقط اسم علی (ع) را نبریم و از او تعریف نکنیم . چون هیچ کلمه ای در وصف  خدمات آن حضرت نمی گنجد. و به راستی که بعد از پیامبر (ص) حجت با او بر مسلمانان تمام شد. بیایید علی وار زندگی کنیم.
 
دكتر "محمد عباسي" شامگاه دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران استان گلستان با بيان اينكه نبايد با نگاه بدبينانه ذهن مردم را مشوش كرد، افزود: شركت بيش از 90 درصد مردم در طرح جمع آوري اطلاعات اقتصادي نشان دهنده اعتماد مردم به برنامه هاي دولت نهم است.وي تصريح كرد: با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها، حدود 60 درصد يارانه به صورت مستقيم و غيرمستقيم به مردم برمي گردد تا جبران جهش قيمت ها شود.
وزير تعاون با بيان اينكه طرح تحول اقتصادي نياز به قانون جديد ندارد، گفت: اجراي اين طرح در چند قانون برنامه توسعه تاكيد شده، اما با تعاملي كه بين دولت و مجلس وجود دارد دولت نهم آمادگي دارد در قالب لايحه اين طرح به تصويب نمايندگان برساند.
عباسي با بيان اينكه شجاعت احمدي نژاد براي ورود به كارهاي مهم قابل كتمان نيست، ادامه داد: دولت به دنبال بهره برداري انتخاباتي نبوده و ترسي از عدم نتيجه اين طرح ندارد، بلكه در راه خدمت و رفاه مردم آمادگي اجراي كارهاي بزرگ را دارد.
وي اضافه كرد: در جريان اجراي طرح سهميه بندي بنزين و آزادسازي سيمان همه شاهد بودند كه شهامت دولت نهم بود هرچند خيلي ها ترس اجراي آن را داشتند و اجراي اين طرح، هم اكنون نتيجه مطلوب در برداشته است.وزير تعاون درادامه به نقل و انتقال 802 هزار ملك در سال گذشته در كشور اشاره كرد و گفت: 125ميليارد تومان از محل اين نقل و انتقالات ماليات دريافت شده كه به نظر مي رسد اصلاح شيوه هاي مالياتي مي تواند توانمندي سازي اقتصادي كشور را به همراه داشته باشد.وي به رقم 30 درصدي نسبت ماليات ايران به كل بودجه اشاره كرد و افزود: اين رقم در آمريكا 84 درصد، در كره جنوبي و كانادا صددرصد است كه نشان از جايگاه ماليات در بودجه اين كشورها دارد.
وزير تعاون اضافه كرد: در تمام برنامه هاي توسعه كشور هدفمندسازي يارانه آمده است، اما تاكنون انجام آن عملي نشده است.وي گفت: عدم اجراي آن در جامعه موجب شده كساني كه بهره مند هستند، بيشتر برخوردار شوند.به گفته وي فرصت توانمندسازي جامعه يكي از رويكردهاي تحول اقتصادي است تا دهك پايين جامعه قدرت رقابت با دهك بالا را داشته باشند.هدف وزير تعاون از سفر به استان گلستان، شركت در جلسه شوراي اداري استان بود.از سوي ديگر وزير تعاون از تاسيس بانك تعاون تا پايان سال جاري در كشور خبر داد .
دكتر "محمد عباسي" عصر دوشنبه در جمع مديران صندوق تعاون استان گلستان اظهارداشت: اساسنامه ايجاد اين بانك هم اكنون به كمك وزير اقتصاد و دارايي تهيه و 5 هزار ميليارد تومان به عنوان سرمايه اوليه پيش بيني شده است.وي اضافه كرد: اين اعتبار را بانك مركزي از صندوق ذخيره ارزي تامين خواهد كرد.

وزير تعاون ادامه داد: ايجاد اين بانك از برنامه هاي دولت براي اجراي اصل 44 قانون اساسي است.عباسي در خصوص فعاليتهاي وزارت تعاون نيز گفت: سه برابر شدن شمار تعاوني ها و پرداخت هزار ميليارد تومان وام به تعاوني ها در سه سال گذشته از جمله فعاليت هاي وزارت تعاون است.وي همچنين با اشاره طرح تحول اقتصادي پيش بيني كرد اين طرح از نيمه دوم آذرماه اجرايي شود.وي درزمينه تحول اقتصادي اظهار داشت: پس از نشست ها و كارگروه هاي تخصصي هيئت دولت، لايحه تحول اقتصادي تهيه و تقديم مجلس شد كه به زودي پس از بررسي و اعلام نظر مجلس اجرايي خواهد شد.وزير تعاون در ادامه هدفمند كردن پرداخت يارانه ها، سامان بخشيدن به نظام بانكي و گمرك را از اهداف مهم اجراي اين طرح اعلام كرد.وزير تعاون همچنين در جمع احزاب سياسي گفت: 60 درصد از اجراي طرح تحول اقتصادي را مردم به طور مستقيم و غير مستقيم مديريت مي كنند.دكتر "محمد عباسي" شامگاه دوشنبه در تالار فخرالدين اسعد گرگاني، افزود: در حال حاضر به دليل مسايل گذشته و ساختار كشور، 70 درصد از اقتصاد ايران دولتي است و تنها مردم در 30 درصد از سرمايه گذاريها و فعاليتهاي اقتصادي حضور دارند كه رشد اقتصادي را تحت تاثير قرار داده است.به گفته وي، در حالي كه با اجراي طرح تحول اقتصادي و توانمندسازي افراد ، همه مردم در جريان فعاليتهاي اقتصادي قرار مي گيرند و در آن حضور موثر خواهند داشت.عباسي، از جمله مزيتهاي اجراي طرح تحول اقتصادي را در كشور، نظم بخشيدن به فعاليتهاي اقتصادي بيان كرد و گفت: عرصه اجراي طرح تحول اقتصادي، عرصه اي تاريخي است كه مي توان رفتارهاي اقتصادي موجود درجامعه را با قواعد صحيح آن اصلاح كرد.وي افزود: بنابراين لازم است كه مديران اجرايي دستگاهها به منظور بستر سازي براي اين طرح و افراد دلسوز نظام نيز براي اين كه جلوي سم پاشي عده اي از سوء استفاده كنندگان را بگيرند، با اين طرح آشنا شوند.
وي گفت: هم اينك بسترهاي اجراي طرح تحول اقتصادي در كشور از جمله اراده قوي دولت، قانوني بودن و جامعيت طرح وجود دارد و اركان نظام اسلامي اعم از قواي مقننه، مجريه، قضائيه و جناحهاي مختلف، آن را قبول دارند.
به گفته وي، رهبر انقلاب نيز به مسوولان اجرايي اين طرح، تاكيد كردند كه از دو صفت شتابزدگي و نگرش برخي افراد منفي نگر كه ممكن است به عدم اجراي آن منجر شود، پرهيز نمايند و طرح را با ارزيابي دقيق اجرا كنند.
عباسي افزود: اجراي اين طرح، اميدهاي زيادي را براي جامعه فراهم مي كند و نقد منصفانه براي بهتر اجراشدن آن خوب است اما نقدهاي غيرمنصفانه به ضرر مردم تمام مي شود.وي با اعلام اين كه، طرح تحول اقتصادي احتمال دارد از آذرماه امسال اجرا شود، اضافه كرد: نظام بانكي، گمركي، ماليات، توزيع عادلانه يارانه و كالاها و ارزش گذاري پول ملي از موضوعاتي هستند كه به طور دقيق در اين طرح بررسي شدند و با اجراي طرح، اصلاح مي شوند.عباسي ادامه داد: با اجراي اين طرح و هدفمند كردن يارانه ها، جهش قيمتي در كشور بوجود مي آيد اما اين جهش به دليل حضور مردم، تورم زا نيست.
وي با اعلام اين كه بناست امسال 20 هزار ميليارد تومان از طبقات مختلف جامعه ماليات گرفته شود ، افزود: نحوه دريافت ماليات فعلي از افراد در جامعه، فاصله طبقاتي زيادي را بين مردم ايجاد كرده و افراد واقعي كه بايد ماليات دهند، از آن فراري هستند.
عباسي در ادامه، كشور ايران را داراي توانمنديهاي زياد فرهنگي، اقتصادي ، سياسي، اجتماعي، ادبي، هنري، طبيعي و غيره دانست و گفت: يكي از راه هاي بالقوه كردن اين استعدادها و احياي ارزشهاي اسلامي و نيز رويكرد عدالت گرايانه در جامعه، اجراي طرح تحول اقتصادي است.وي، اشتغال را بزرگترين مشكل كنوني كشور دانست و افزود: دولت با وقت گذاري، توانمندسازي و تشكيل صندوقهاي ضمانت سرمايه گذاري بايد آنها را حل كند كه اين مسايل در طرح تحول اقتصادي نيز گنجانده شده است.
ك 3 601/7464/579 شماره 055 ساعت 08:46 تمام
چرا بايد خدمت كنيم؟ چرا بايد آسايش و دلخوشى را براى ديگران فراهم كنيم؟ چرا بايد مسير شادى و سعادت سايرين را هموار نماييم؟ چرا بايد در راه خدمت به خلق زحمات را متقبل شويم و حتى در نهايت چرا خود را فداى ديگران كنيم؟
يكى از علل صدور هر عمل متقن و محكمى، انگيزه است و انگيزه حاصل ايمان است. صرف داشتن علم ايمان نمى آورد چه بسا عالمانى كه مومن نبودند و همين امر موجب خسران خود و يا بشريت شده است.فاصله اى بين علم و ايمان هست كه جاى تامل فراوان دارد. اگر ما راهى را كه مى دانيم درست است، چرا به دنبال كسب معلومات در آن زمينه نيستيم، چرا دانسته هايمان را باور نداريم، چرا در عمل به كار نمى گيرم، چرا مصر به انجام آن نيستيم، چرا حريص در متقاعد كردن بقيه نيستيم و چرا از غم منحرفان محزون نيستيم.اگر اعمال بالا را رتبه بندى كنيم دقيقا مراحل تبليغ اسلام را به ياد مى آوريم و به خاطر همين است كه پيامبر اكرم (ص) با آن همه دلسوزى در خدمت اسلام بود و با آن همه اصرار، ديگران را به سعادت دعوت مى كرد.خدمت از نظر اسلام
مولانا يكى از اساسى ترين سوالات بشر را به اين صورت بيان مى كند كه:
از كجا آمده ام آمدنم بهر چه بود به كجا مى روم آخر ننمايى وطنم
و ابوعلى سينا عليه الرحمه مى گويد:   
اى كاش مى دانستمى كه من كيستمى سرگشته به عالم در پى چيستمى
از نظر مكاتب الهى و به خصوص اسلام اين سوال بسيار بنيادى بوده و ارزشمند است و براى همين هم به آن خوب پاسخ داده شده است.خدمت، آنچنان از درجه اعلايى برخوردار است كه خداوند علت خلقت را خدمت به خلق مى شمرد و تربيت شده همين مربى، تمام عمر پربركت خود را خدمت به خلق قرار داد از طرفى ديگر شان و مزد يك خدمت گزار از نظر مردم جهان قابل پاسخگويى نيست چه برسد به مقام و اجرى كه يك خدمت گزار صديق در نزد رب العالمين دارد.بنابراين خدمت كردن دومين وظيفه ما در اين جهان است و وظيفه اى عالى است كه در راس آن حضرت حق است قرار دارد كه رب العالمين است و خدمت به كل عالم از عرش به فرش از سوى او در جريان است.
تمام كسانى كه در آسمان ها و زمين هستند از او تقاضا مى كنند و او هر روز در شان و كار است.و مولاى متقيان على (ع) درخواست هاى خود را از پروردگار چنين آغاز مى كند:
و بنور وجهك الذى اضاء له كل شىء (دعاى كميل) (به نور تجلى ذاتت كه همه عالم را روشن ساخته است)يا رازق الطفل الصغير يا راحم الشيخ الكبير يا جابر العظم الكسير( دعاى جوشن كبير)روزى دهنده كودكان، ترحم كننده به پيران، جبران كننده شكسته استخوانان.از طرفى اراده الهى بر آن قرار گرفته كه كارها با واسطه انجام شود پس در حقيقت يك خادم همان واسطه فيض الهى است كه از عرش مى ستاند و بر فرش مى فشاند.خدمت به خلق مثل همه فضايل مراتبى دارد، يك خادم ممكن است:
از روى اجبار عمل كند، بعد از آسايش خود به فكر كار براى ديگران بيافتد، در كنار آسايش خود راضى به خدمت شود، قبل از خود به ديگران بينديشد، فقط از لحاظ مالى خدمت رسانى كند، فقط از لحاظ جسمى خادم باشد، خود و خانواده اش را در راه يارى مردم بسيج كند و نيت كه مهمترين ارزش گذارى محسوب مى شود مى تواند در درجات شهرت طلبى، مقام پرستى، فرزند خواهى، عشق دوست و وطن، براى دين، طمع بهشت، خوف از عذاب، لقاءالله، بقاءفى الله و فناء فى الله، رضاى الهى متغير باشد.
شهيد و سالك الى الله در منظر خدمت رسانى
اگر ما عوالم را در نظر بگيريم كه به ترتيب عالم ماده ناسوت بعد عالم ملكوت سپس عالم جبروت و عالم لاهوت مى باشند، يك خدمت گزار نهايت مقامى كه برايش متصور است مقام فناء فى الله است همان مقام لاهوت كه مرتبه اى بس بزرگ است و ذكر لااله الاالله مظهر آن است و سالك الى الله با تهذيب نفس و خدمت به خلق به زحمت مى تواند به آن برسد ولى شهيد به مقام لاهوت مى رسد كه ذكر هولااله الا هو مظهر آن است يعنى از مرز اناالحقى نيز گذشته و به مقام عنديت رسيده است.پس مقام شهيد تنها فناء فى الله نيست بلكه مقام فنا در فنا است يعنى انيت خود را نيز در خدا گم كرده است و اين همان، صفت تواضع و فروتنى در يك خدمتگزار است كه در شهيد به اوج خود مى رسد و انيتى از او باقى نمى ماند و به خودش هيچ رنگى از خود ندارد.از مردمك ديده ببايد آموخت ديدن همه كس را و نديدن خود راآن چه كه به عنوان سكرات مرگ به ما رسيده و حتى اوليا الهى را نيز به خوف انداخته عذاب شديد در لحظات جان دادن است حتى نقل شده مانند اين است كه انسان زنده را با اره تكه تكه مى كنند ولى شهيد سكرات مرگ ندارد به خاطر همين است كه شهيد تنها مرده اى است كه آرزو مى كند زنده شود و دوباره شهيد گردد ولى قهقرايى و بازگشت غيرممكن است ولى چون شهدا درخواست برگشت كردند در جواب شهدا اين آيه ۱۷۰ آل عمران نازل شد:   
فرحين بما آتاهم الله من فضله و يستبشرون بالذين لم يلحقوا بهم من خلفهم الاخوف عليهم و لا هم يحزنون   
(آنها به خاطر نعمت فراوانى كه خداوند از فضل خود به آنها بخشيده است خوشحالند و به خاطر كسانى كه هنوز به آنها ملحق نشده اند خوش وقتند كه نه ترسى بر آنها است و نه غمى خواهند داشت).   
اين همه مقام شهيد به خاطر گذشتن او از اولين و مهمترين غريزه يعنى حب الذات است دقيقا همان صفتى كه يك خدمت گزار واقعى دارد ولى در شهادت به كمال خود مى رسد. گذشتن از حب ذات كار يك عابد هم نيست او به خاطر بهشت تلاش مى كند البته اشكالى هم ندارد ولى به فرمايش على (ع) نوعى سوداگرى است.   
من كه امروزم بهشت نقد حاصل مى شود   
وعده فرداى زاهد را چرا باور كنم   
عارف هم نمى تواند به مقام شهيد برسد عارف افتخار مى كند كه توانسته اناالحق بگويد ولى به هر حال طبل استقلال مى زند، ولى شهيد مى گويد:   
رخت خود را من ز ره برداشتم غيرحق را من عدم انگاشتم   
چون كه گل رفت و گلستان شد خراب بوى گل را زكه جوييم از گلاب   
شهيد، پيشمرگ نهضت خدمت رسانى است و شهدا عصاره خادمين خلق الله اند. خط بطلان كشيدند به راس الغرايز يعنى حب الذات، راز عظمت شهيد است تا در سايه سوختن او ديگران درس بخوانند.   
بلبل آزموده آگاه است كه چه خواهند كرد در پاييز.   
مراتب شهيد و شهيدان سرآمد   
در هر زمانى و مكانى شهدايى بوده و هستند كه حيات به سبب خون هاى آنان متبرك است و اين خدمت عظمايى است كه در دفتر الهى ثبت است، اما بزرگ ترين خادمين بشريت از آدم (ع) تا قيامت كبرى شهداى كربلايند كه مقامى لايدرك دارند. به قول استاد شهيد مطهرى شهدا شمع محفل بشريتند.بنابراين در عالم هيچ شهيدى قابل قياس با شهدا كربلا نيست ولى شهدا در هر زمان و مكانى جاى ارزشمند خود را دارند و نبايد از روى افراط آنان را با شهداى كربلا يكى كرد يا از روى تفريط و فراخور شرايط سياسى و اجتماعى خون آنها را به راحتى به حراج گذاشت. نگذاريم كه اسم عزيزان را و زيبايى روحشان را به مزايده و سادگى شان را به حراج بگذارند و انديشه هايشان را ترور كنند.
خدايا نگذار تا شيطان هاى كوچك با خون اين ها خان شوند، خدايا نكند كه ميوه درخت فداكارى اين ها به دست صاحبان ريا كار چيده شود و ثمره جنگ ياران به چنگ پلنگ اين بى خبران بيفتد. آمين يا رب العالمين. خدمت وظيفه خلقتى ما است با اين نيت زندگى روزمره را آغاز كنيم و باور كنيم جان ما در مقابل اين وظيفه فدايى خلق شده است. اى دريغ از اين عمر كه بى خدمت خلق گذشت.خدمت رسانى حيات و جاودانگى مى آورد حتى بعد از مرگ و شهيد نمود اين شعور است اين ناظرين را براى تقويت روحيه خدمتى مان بر خود حاضر بدانيم.پروردگارا به اعضا و جوارحم در راه خدمتت قوت بخش و دلم را عزم ثابت ده.شهيد تلاءلو نورش تا افق دورى مى رسد بياييد دامنه خدمت را توسعه دهيم.
شهيدان گمنام وجودشان را منكر شدند و شهيدان مفقود الاثر نيز جسم شان را.
خدايا ما را در راه خدمت به دين و خلقت ذوب فرما.خدمت شهيد مقدس است خدمت رسانى را در جهت صبغه الله عمق و محتواى ابدى ببخشيم.شهيدى به شهيد ديگر رشك مى برد. چون به خودش هيچ رنگى از خود ندارد ما نيز به خادمين راستين غبطه بخوريم.
 


منابع :


دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان