میهن داکیومنت بزرگترین مرجع و مرکز دانلود پایان نامه (متن کامل فرمت ورد) فروش پایان نامه - خرید پایان نامه (کاردانی ، کارشناسی)همه رشته ها
حقوق اقتصاد مدیریت روانشناسی ریاضی تربیت بدنی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار عمران معماری برق صنایع غذایی علوم اجتماعی هنر علوم سیاسی فیزیک مکانیک حسابداری

تبلیغات کلیکی - افزایش رتبه گوگل

اگهی رایگان

مقاله آرامش روانی


کد محصول : 10001706 نوع فایل : word تعداد صفحات : 13 صفحه قیمت محصول : رایگان تعداد بازدید 927

دانلودرایگان فایل رمز فایل : m1d1706

فهرست مطالب و صفحات نخست


 آرامش روانی

 نبودن حريم ميان زن و مرد و آزادی معاشرتهای بی بندوبار ، هيجانها و التهابهای جنسی را فزون می‏بخشد.
غريزه جنسی ، غريزه‏ای نيرومند ، عميق و " دريا صفت " است ، هر چه بيشتر اطاعت شود سركش‏تر می‏گردد ، همچون آتش كه هر چه به آن بيشتر خوراك بدهند ، شعله ورتر می‏شود
اسلام به قدرت شگرف اين غريزه آتشين توجه كامل كرده است .و تدابيری برای تعديل و رام كردن اين غريزه انديشيده است و در اين‏ زمينه هم برای زنان و هم برای مردان ، تكليف معين كرده است  .
يك وظيفه مشترك كه برای زن و مرد ، هر دو ، مقرر فرموده مربوط به نگاه كردن است :
« قل للمؤمنين يغضوا من ابصارهم و يحفظوا فروجهم . . . قل للمؤمنات‏ يغضضن من ابصارهن و يحفظن فروجهن
». خلاصه اين دستور اينست كه زن و مرد نبايد به يكديگر خيره شوند ، نبايد چشم چرانی كنند ، نبايد نگاههای مملو از شهوت به يكديگر بدوزند ، نبايد به قصد لذت بردن به يكديگر نگاه كنند .

يك وظيفه هم خاص زنان مقرر فرموده است و آن اينست كه بدن خود را از مردان بيگانه پوشيده دارند.
به هيچ وجه و هيچ صورت و با هيچ شكل و رنگ و بهانه‏ای كاری نكنند كه موجبات تحريك مردان بيگانه را فراهم كنند
روح بشر فوق العاده تحريك پذير است . اشتباه است كه گمان كنيم‏ تحريك پذيری روح بشر محدود به حد خاصی است و از آن پس آرام می‏گيرد
چرا در دنيای غرب اينهمه بيماری روانی زياد شده است ؟ علتش آزادی‏ اخلاقی و جنسی و تحريكات فراوان است كه به وسيله جرائد و مجلات و سينماها و تئاترها و محافل و مجالس رسمی و غير رسمی و حتی خيابانها و كوچه‏ها انجام می‏شود
                                                                                                     
  استحكام پيوند خانوادگی
 شك نيست كه هر چيزی كه موجب تحكيم پيوند خانوادگی و سبب صميميت رابطه زوجين گردد ، برای كانون خانواده مفيد است و در ايجاد آن بايد حداكثر كوشش مبذول شود . و بالعكس هر چيزی كه‏ باعث سستی روابط زوجين و دلسردی آنان گردد به حال زندگی خانوادگی‏ زيانمند است و بايد با آن مبارزه كرد
استواری اجتماع                                                                                       آنچه كه مخالفين حجاب خرده‏گيری كرده‏اند و گفته‏اند : " حجاب موجب فلج كردن نيروی نيمی از افراد اجتماع است
بی حجابی و ترويج روابط آزاد جنسی موجب فلج كردن نيروی اجتماع است .
آنچه موجب فلج كردن نيروی زن و حبس استعدادهای او است حجاب به‏ صورت زندانی كردن زن و محروم ساختن او از فعاليتهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی است و در اسلام چنين چيزی وجود ندارد
اسلام نه می‏گويد كه زن از خانه بيرون نرود و نه می‏گويد حق تحصيل علم و دانش ندارد - بلكه علم و دانش را فريضه مشترك زن و مرد دانسته است - و نه فعاليت اقتصادی خاصی را برای زن تحريم می‏كند .
اسلام‏ هرگز نمی‏خواهد زن بيكار و بيعار بنشيند و وجودی عاطل و باطل بار آيد . پوشانيدن بدن به استثناء وجه و كفين مانع هيچگونه فعاليت فرهنگی يا اجتماعی يا اقتصادی نيست . آنچه موجب فلج كردن نيروی اجتماع است آلوده‏ كردن محيط كار به لذتجوئيهای شهوانی است
آيا اگر پسر و دختری در محيط جداگانه‏ای تحصيل كنند و فرضا در يك محيط درس می‏خوانند، دختران بدن خود را بپوشانند و هيچگونه آرايشی نداشته باشند بهتر درس می‏خوانند و فكر می‏كنند و به سخن استاد گوش می‏كنند يا وقتی كه‏ كنار هر پسری يك دختر آرايش كرده با دامن كوتاه تا يك وجب بالای زانو نشسته باشد ؟
آيا اگر مردی در خيابان و بازار و اداره و كارخانه و غيره‏ با قيافه‏های محرك و مهيج زنان آرايش كرده دائما مواجه باشد بهتر سرگرم‏ كار و فعاليت می‏شود يا در محيطی كه با چنين مناظری روبرو نشود ؟
اگر باور نداريد از كسانی كه در اين محيط كار می‏كنند بپرسيد . اگر باور نداريد تحقيق كنيد .
ارزش و احترام زن                                                                                        حريم نگه‏داشتن زن ميان خود و مرد يكی از وسائل مرموزی بوده است كه زن برای حفظ مقام و موقع خود در برابر مرد از آن استفاده كرده است
.اسلام زن را تشويق كرده است كه از اين وسيله استفاده كند
اسلام مخصوصا تأكيد كرده است كه زن هر اندازه متين‏تر و با وقارتر و عفيفتر حركت كند و خود را در معرض نمايش برای مرد نگذارد بر احترامش افزوده می‏شود
در تفسير آيات سوره احزاب كه قرآن كريم پس از آنكه‏ توصيه می‏كند زنان خود را بپوشانند، می‏فرمايد
" « ذلك ادنی ان يعرفن فلا يؤذين
                  و بدانید که حجاب مصونیت است نه محدودیت
بسم رب النور!
شبهه اي که در ذهنيت بعضي افراد هست اين است که خيال ميکنند حجاب براي زن محدوديت و حصاري است که خانواده و همسر براي او ايجاد نموده است، بنابراين نشانه ضعف و محدوديت زن است.
اما راه حل اين شبهه در قرآن کرديم چنان آمده است که زن بايد کاملآ درک کند که حجاب او تنها مربوط به فرد نيست تا بگويد من راضي ام، حجاب زن مربوط به خانواده نيست تا اعضاي خانواده رضايت دهند، حجاب زن حق الهي است
حجاب باعث حرمت بخشيدن به شخصيت زن ميشود و حرمت زن نه اختصاص به خود زن دارد نه شوهر ،و نه ويزه برادر و فرزندانش مي باشد، چون حرمت و حيثيت زن به عنوان حق الله مطرح است و خداي سبحان زن را با سرمايه عاطفه آفريد که معلم رقت باشد و پيام عاطفه بياورد!
هنگامي كه زنان بدون پوشش لازم وبا قيافه اي فريبنده در صحنه اجتماع و مردم ظاهر شوند، قطعآ در چنين جامعه اي زنان و مردان به ويژه جوانان اعصابي آرام و قلبي مطمئن نخواهند داشت زيرا از ديدن يكديگر در چنين وضعي فوق العاده تحريك گرديده و به بيماري هاي اعصاب و روان گرفتار مي شوند و هيجانات روحي با شدت تمام افكار آنان را پريشان خواهد ساخت.
زماني كه زن همچون کالا در بازار مشترك جوانان هوس باز قرار ميگيرد،حرمتش شکسته ميشود، آمار طلاق ها بالا مي رود، عشق و صفا از ميان خانوداده رخت مي بندد و شماره فساد و بي بند و باري روز به روز افزايش مي يابد.
خبرگزاري فارس: پس از سه ماه تنبيه انضباطي يك دانش‌آموز ايراني، مسئولان آموزش و پرورش شهر پاريس حكم اخراج او را از تحصيل در فرانسه به دليل داشتن پوشش اسلامي صادر كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس «زينب» كه از دو سال پيش در يك كالج در پاريس مشغول تحصيل بود با شروع سال تحصيلي جديد و در پي تصويب قوانين ضد اسلامي در فرانسه به جاي پوشش هميشگي خود، از نوعي پوشش با نام «بندانا» كه استفاده از آن براي زنان در كشورهاي غربي مرسوم است استفاده كرد تا به اين طريق هم موهاي خود را پوشانده باشد و هم اينكه امكان ادامه تحصيل اشته باشد.
اما مدير مدرسه از حضور وي در مدرسه جلوگيري نمود و اعلام كرد طبق قانون جديد فرانسه، داشتن هرگونه علامت مذهبي در مدرسه ممنوع مي‌باشد.
با وجود اعتراض اين دانش‌آموز ايراني مبني بر اينكه وي هيچ گونه پوششي كه معرف علامت مذهبي باشد نداشته و روسري او كه موسوم به «بندانا» مي‌باشد مورد استفاده بسياري از زنان و دختران فرانسوي است و نزد هيچ كس اين روسري نشانه مذهبي تلقي نمي‌شود، مسئولان آموزش و پرورش پاريس از حضور اين دانش آموز مسلمان ايراني بر سر كلاسهاي درس جلوگيري كردند.
مسئولان مدرسه نيز تا معلوم شدن تكليف دانش‌آموز اقدام به تنبيه او كرده و او را از رفتن سركلاس محروم نمودند
زينب هر روز در مدرسه به سالني كه معمولاً دانش آموزان خاطي و مسئله دار را در آن نگهداري مي‌كنند هدايت مي‌شد.
اين كار در مدت سه ماه گذشته ادامه داشت تا اينكه مدير مدرسه به وي پيشنهاد داد كه در صورتي كه حاضر باشد گوش‌ها و مقداري از موهايش را از «بندانا» بيرون بگذارد، مي‌تواند سركلاس حاضر شود.
اما اين دانش آموز ايراني اعلام كرد كه براي او هيچ فرقي بين نشان دادن مقداري از مو و گوش‌ها با برداشتن كامل حجاب نيست.
در پي رد اين درخواست و پس از سه ماه تنبيه انضباطي مسئولين اين كالج كه در حومه پاريس واقع است، تشكيل جلسه دادند و حكم اخراج دائمي اين دانش آموز ايراني را از مدرسه به دليل پوشش موهاي سر به خانواده وي اعلام كردند.
اين اقدام ضد اسلامي دولت فرانسه در حالي است كه پوشش مو به وسيله «بندانا» يك نوع پوشش مرسوم در غرب است كه زنان و دختران فرانسوي از آن به عنوان مد استفاده مي‌كنند، ولي مسئولان فرانسوي بر سر داشتن همين پوشش توسط دانش آموزان مسلمان را به عنوان نشانه‌اي مذهبي قلمداد مي‌كنند.
در پي اتخاذ سياست‌هاي كنترلي شديد فرانسه بر عليه مسلمانان، دانش‌آموزان مسلمان به جرم پوشاندن موي سر در اين كشور مدعي مهد آزادي خانه‌نشين شده‌اند                                                           
افزايش التهاب ها
يك ايراد ديگر كه بر حجاب گرفته‏اند اينست كه ايجاد حريم ميان زن و مرد بر اشتياقها و التهابها می‏افزايد و طبق اصل " الانسان حريص علی ما منع منه " ، حرص و ولع را بيشتر می‏كند . به علاوه ، سركوب كردن غرائز موجب انواع اختلالهای روانی و بيماريهای‏ روحی می‏گردد .
پاسخ :
به این نكته بايد توجه كرد كه آزادی در مسائل جنسی سبب شعله‏ور شدن‏ شهوات به صورت حرص و آز می‏گرددولی ممنوعيت و حريم ، نيروی عشق و تغزل و تخيل را به صورت يك احساس عالی و رقيق و لطيف و انسانی تحريك می‏كند و رشد می‏دهد.
ميان آنچه عشق ناميده می‏شود و به قول ابن سينا " عشق عفيف " ، و آنچه به صورت هوس و حرص و آز و حس تملك در می‏آيد ، با اينكه هر دو روحی و پايان ناپذير است ، تفاوت بسيار است
عشق ----------> عميق و متمركز كننده نيروها و يگانه پرست است
اما
هوس ----------> سطحی و پخش كننده نيرو و متمايل به تنوع و هرزه صفت است

اين نوع از عطش كه هوس ناميده می‏شود ارضاء شدنی نيست .
حالت جهنم را دارد كه هر چه به آن داده شود باز هم به دنبال زيادتر است .
خدا در قرآن می‏فرمايد :
" يوم نقول لجهنم هل امتعت و تقول هل من مزيد "به جهنم می‏گوئيم پر شدی‏ ؟ سير شدی ؟ می‏گويد آيا بازهم هست ؟

در اينگونه حالات سير كردن و ارضاء از راه فراوانی ، امكان ندارد و اگر كسی بخواهد از اين راه وارد شود درست مثل آن است كه بخواهد آتش را با هيزم سير كند .
در قرن اخير از جمله اهداف استعمار غرب در ايران، هجوم به ارزشهاي ديني و سنتي من جمله مسأله «حجاب زن» بوده است.
اقدام رضاخان بر ضد پوشيدگي زنان به تقليد از فرهنگ غرب نشانه عملي اين هجوم فرهنگي بوده است.
با بروز جنگ جهاني اول و حدوث انقلاب اكتبر و سقوط تزاريسم، انگليسي ها در ايران در موقعيت كاملاً برتر قرار گرفتند. استعمارگران مهاجم انگلستان پس از دومين دهه قرن بيستم و به دنبال بحرانهاي پس از جنگ و نيز از بيم گرايش جامعه فقر زده ايران به كمونيسم به اصلاحات روبنايي و مقاومت زدايي و تجددگرايي در جامعه ايران نياز فراوان داشت و اين همه را بايد از طريق طبقه اي بي اصالت، ميان تهي و بي ريشه تأمين مي كرد.
انتخاب رضاخان ميرپنچ در كنار سيد ضياء الدين طباطبايي و بركشيدن او به مقام وزارت جنگ و سرانجام انتصاب او به سلطنت در تحقق همين امر انجام گرفت. رضاخان حتي در مقايسه با همرديفهاي قزاق خود در خصوص مباني ارزشهاي جامعه اسلامي ايران بي ريشه تر و لاقيدتر بود. با تشكيل سلطنت رضاخان سلطه سياسي و اقتصادي سرمايه داري انگلستان بر ايران كه در طول ادوار قبلي هيچ گاه كامل نشده بود، تكميل گرديد. با اين حال همچنان تعلقات فرهنگي و وابستگي جامعه ايران به ارزش هاي اسلامي ـ ملي كماكان به قوت خود باقي بود.
بنابراين دولتمردان رژيم جديد همانند تجربه اروپا هجوم به مذهب را از ابتدا از طريق رواج سكولاريسم و لاقيدي و بي اعتنايي و تحقير نمادهاي ديني و سنن ملي آغاز كردند و در ابتدا مطبوعات، كتابها و نظام آموزشي به صورت ابزار اصلي براي اعمال اين سياست درآمدند.
تأسيس مدارس خارجي در آن ايام، بازگشت فرزندان خانواده هاي اشرافي از فرنگ پس از اتمام تحصيل، نشر برخي مطبوعات متاثر از فرهنگ غربي و نهايتا فكر تشبه به غرب از جمله عوامل داخلي بود كه زمينه را براي اجراي سياست كشف حجاب فراهم ساخته بود. خواسته استعمار كه عامل اصلي چنين سياستهايي بود، برخي عوامل داخلي و تلاقي اين عوامل با خواسته هاي نفساني موضوع كشف حجاب را ايجاب مي كرد.
رضاخان مدعي بود كه وقتي مردم لباس متحدالشكل بپوشند، كلاه پهلوي به سر گذارند و به تقيدات ديني سستي نشان دهند متمدن خواهند شد. در واقع آنان خواستار متمدن شدن جامعه ايران به معناي رشد در پهنه دانش و فن آوري و فرهنگ نبودند بلكه ايجاد فرهنگ مصرفي از طريق تحقير ارزشهاي ملي و مذهبي مدنظر بود.
اگرچه رضاخان فكر تجدد گرايي را از اوايل سلطنت خود در سر مي پروراند كه از جمله: متحدالشكل كردن البسه در سال 1307 و ماجراي حضور خانواده پهلوي در حرم حضرت معصومه (س) و مخالفت مرحوم شيخ محمد تقي بافقي در سال 1306 و نوع پوشش اعضاي خانواده شاه و ديگر اقدامات او مويد اين واقعيت بود، ولي سفر تركيه اين تلقي را تقويت كرد چرا كه رضاخان بعد از مسافرت به تركيه، در اغلب اوقات ضمن اشاره به پيشرفت سريع كشور تركيه از برداشتن حجاب زنها و آزادي آنان صحبت مي كرد. تا اوايل 1314 شمسي كه يكي از روزها هيأت دولت را احضار كرد و گفت: ما بايد صورتاً و سنتاً غربي بشويم و در قدم اول كلاهها تبديل به شاپو بشود و نيز بايد شروع به برداشتن حجاب زنها كنيم، اما چون براي عامه مردم دفعتا مشكل است كه اقدام كنند، شما وزرا و معاونان بايد پيشقدم بشويد و هفته اي يك شب با خانمهاي خود در كلوپ ايران جمع شويد و به حكمت وزير فرهنگ وقت دستور داد كه در مدارس زنانه معلمان و دخترها بايد بدون حجاب باشند و اگر زن يا دختري امتناع كرد او را به مدارس راه ندهند.
در شرايطي كه رضاخان آماده مي شد تا با برداشتن حجاب زنان دربار، ملكه و دخترانش، آنان را با قافله تمدن غربي همراه سازد و از حرم خود وسيله اي براي تعميم فرهنگ تشبه به غرب در جامعه ايران بسازد و استفاده كند، جريان اجبار محصلان به كشف حجاب در تهران و شهرها ادامه يافت. در مقابل اجراي اين سياست بود كه سرانجام واقعه خونين مسجد گوهر شاد پديد آمد. رهبري كشتار خونين حرم حضرت رضا (ع) را سرلشكر مطبوعي بر عهده داشت.
با انتشار خبر قيام گوهرشاد، مقدمات اعتراض اجتماعي وسيعي فراهم شده بود، اما فقدان رهبري منسجم و نيز خشونت شديد عوامل شاه سبب شد كه نه تنها اين اعتراض اجتماعي تبلور پيدا نكند، بلكه رضاخان را مصمم به اجراي خشونت بار كشف حجاب كند.
نتيجه سياست نابخردانه كشف حجاب، گذشته از متزلزل ساختن ارزشهاي خودي و مقدمه سازي براي تسلط بر منحط ترين بخش هاي فرهنگي غرب، اين بود كه جامعه مذهبي ايران وقتي خود را در برابر سوادآموزي به قيمت برهنگي نواميس خود ديد، راه تحصيل را بر فرزندان خود بست و به اين ترتيب عملاً به فرايند رشد تحصيلي كشور نيز ضربه وارد شد. بلافاصله بعد از سقوط رضا شاه، كسانيكه روند زندگي پيشين را پي گرفتند، روي بر تافتند و آنها دريافتند كه راه حركت به سوي تمدن و توسعه، باز شدن راه براي شكوفايي استعدادهاي اجتماعي است نه آموختن مصرف گرايي و دنباله روي از مظاهر منحط فرهنگي.

تمدن وقتي معنا و مفهوم پيدا مي كند كه مردم ما به راه اكتشافات و اختراعات و رهروي فرزانگان و دانشمندان مغرب زمين مي رفتند، نه اينكه رهرو راه هنرپيشگان گردند.
اكنون پس از گذشت 26 سال از انقلاب اسلامي، حجاب به صورت رمز، سمبل و شعار در تمامي‌ جهان اسلام و نيز ميان مسلماناني به صورت اقليت در شورهاي غير اسلامي ‌زندگي ميدانند درآمده است. حجاب تنها به عنوان يك امر شرعي مورد توجه نيست، بل به عنوان يك نشان و  علامت از بازگشت به سنت‌هاي اسلامي‌ مورد توجه قرار گرفته است.
من از چشمان خویش اموختم درس محبت را***که هر عضوی به درد اید به جایش دیده می گرید!
گناه زن زاده شدن؟
با وجودى كه بسيارى قرن بيست و يكم را قرن زنان مى‌نامند اما هنوز حتى پيشرفته ترين كشورها نيز با تساوى حقوقى و اجتماعى ميان زن و مرد فاصله‌اى جدى دارند. اين عدم تساوى در كشورهاى رو به توسعه يا داراى فرهنگ مذهبى به مراتب بيشتر است. مطالعه‌اى در پاكستان نشان می‌دهد كه افسردگى و انزوا در زنان پاكستانى به خاطر احساس گناه از زن زاده شدن رو به افزايش است. آيا در ايران هم زنان چنين احساسى دارند؟
 


منابع :


طراحی سایت : سایت سازان