میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

مقاله روان‌شناسی خواب


کد محصول : 10001766 نوع فایل : word تعداد صفحات : 18 صفحه قیمت محصول : رایگان تعداد بازدید 241

دانلودرایگان فایل رمز فایل : m1d1766

فهرست مطالب و صفحات نخست


روان‌شناسی خواب

روان‌شناسی خواب، شاخه ای از علم روان‌شناسی است که به بررسی تغییرات بدن انسان در سطوح مختلف عمق خواب می‌پردازد. در این شاخه از روان‌شناسی اختلالات خواب از جمله: 1. خوابگردی  2. فلج خواب   3.هراس‌ شبانه   4. پرخوابی  و 5.  کم‌خوابی  مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این رشته، محتوا و معنای احتمالی رویاها تجزیه مى‌شود. زیگموند فروید بنیانگذار رشتهٔ روان‌شناسی خواب بود.
خواب :
خواب کاهش ناگهانی جریان خون در زمان استراحت است به طوری که فعالیت بدن و ذهن کم شود و توهم‌های بینایی جایگزین تصاویر واضح واقعی بشوند. در بین پستانداران، پرندگان، ماهیان و دیگر جانوران مراحل خواب و بیداری وجود دارد. خواب برای سلامت و بهزیستی بدنی و روانی انسان‌ها و جانوران اهمیت دارد.
عمق خواب :

عمق خواب میزان خواب آلودگی است که آن را می‌توان با ثبت الکتروآنسفالوگرام، حرکت های چشم، فشارخون و ضربان‌های قلب سنجید. از شروع خواب تا عمیق ترین مرحلهٔ آن بین سه تا پنج مرحله فاصله است.رویا در مراحل خواب سطحی اتفاق می افتد. معمولاً به هنگام خواب رفتن، نظام منطقی افکار به هم می ریزد، تصاویر بینایی از ذهن می گذرد. به دنبال این مرحله، عبوری سریع به خواب عمیق دیده می شود که به عمیق ترین سطح خواب در تمام طول شب می رسد. این خواب، بین بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد. آن‌گاه خواب به تدریج سبک می‌شود، هفتاد دقیقه پس از به خواب رفتن، خواب به سطحی‌ترین حالت خود می رسد. در طول این مرحله خواب سبک، نخستین مرحله رویای شبانه شروع می‌شود و بین پنج تا ده دقیقه به‌طول می‌انجامد. به دنبال‌ این مرحله، یک مرحله خواب عمیق‌تر آغاز می شود که سومین ساعات خواب را به دورهٔ دوم طولانی‌تر رویا و خواب سطحی‌تر متصل می کند.دوره سوم رویا، در پنجمین یا ششمین ساعت خواب اتفاق می‌افتد و بیست تا سی دقیقه به طول می‌انجامد. در هفتمین ساعت خواب دوره دیگری‌ از خواب سبک و رویا موجود است که حدود یک ساعت طول می‌کشد.
ثبت حرکات کرهٔ چشم، نشان دهندهٔ فعالیت رویا است. چشم‌ها در طول خواب، معمولاً حرکات آهسته ای دارند. کرهٔ چشم در این حرکات به بالا و داخل چرخش دارد، گاهی ناگهان، مجموعه‌ای از حرکات سریع چشم در محور افقی یا بالا و پایین ملاحظه می‌شود که ممکن است بیست دقیقه یا بیشتر، به طول انجامد. این مرحله هم‌زمان با‌‌ رویا است زیرا هم‌زمان با حرکات سریع چشم، فعال شدن هیپوفیز نیز دیده می شود.
خواب طبیعی به چهار مرحله تقسیم می‌شود که خواب‌شناسان، هر یک را با تغییرات خاص الکتروآنسفالوگرام مشخص می کنند. ویژگی الکتروآنسفالوگرام در حالت بیداری، وجود امواج آلفا به تعداد ۸ تا ۱۲ موج در ثانیه و فعالیت با توانش پایین و بسامدهای متغیر است. با شروع خواب آلودگی امواج آلفا ناپدید می شوند. مشخصهٔ مرحلهٔ اول که سبک‌‌ترین مرحلهٔ خواب است فعالیت با توانش پایین و ناهم‌زمانی می‌باشد که به‌ندرت با فعالیت منظم ۶ موج در ثانیه و با‌ ولتاژ پایین همراه می‌شود. مرحلهٔ دوم که چند دقیقه پس از مرحله اول آغاز می‌شود و ویژگی آن تکرار فراوان نقش‌های دوکی موج در ثانیه است که دوک‌های خواب نام دارند. دیگر ویژگی مرحله دوم، امواج سوزنی پرتوان و مجموعه های ترکیبی است که به فاصله چند دقیقه دیگر امواج دلتا با توانش بالا با برگشت ۵/۰ تا ۲ موج در ثانیه ظاهر می شود که مشخصه مرحلهٔ سوم است. مرحلهٔ چهارم، هنگامی است که امواج دلتا، قسمت بیش‌‌تری از نوار را پر می‌کند.
خواب، نوسان خاصی را سیر می کند که شامل چهار یا پنج دوره است و هر یک با ظهور مراحل دوم، سوم و چهارم خواب که به مرحله ای شبیه مرحله اول باز می گردد، مشخص می شود. این دوره ها با فعالیت رویا همراه است و ویژگی آن حرکات سریع چشم است. خواب با حرکات سریع چشم، خواب ناراست یا خواب متناقض نما نامیده می‌شود که باالکتروآنسفالوگرام کم ولتاژ و ناهم‌زمان همراه است. در این مرحله حرکات چشم ها سریع است، تونوس ماهیچه ها از بین می رود، و تعداد ضربان قلب و تنفس افزایش می یابد و بی نظم می شود، فشار خون افزایش می یابد، آلت تناسلی دچار شق شدگی می‌شود، بر گردش خون مهبل افزوده می‌شود و ترشح هورمون رشد بدون تغییر باقی می ماند.
فعالیت رویا در این مرحله با خواب های مختلف مشخص می شود. به طور معمول در جریان خواب شبانه، چهار یا پنج مرحله رویا وجود دارد که جمع زمانی آن ها یک ساعت و نیم می شود که اندکی بیش از ۲۰ درصد تمامی زمان خواب است. نخستین مرحلهٔ رویا تقریباً ۹۰ تا ۱۰۰ دقیقه پس از شروع خواب روی می دهد و این امر هر ۹۰ دقیقه یک بار در طول خواب تکرار می‌شود. خواب هم‌زمان را می توان، بر مبنای عمق به چهار مرحله از خفیف ترین تا عمیق ترین طبقه بندی کرد.
خواب بدون حرکات سریع چشم را خواب اصیل می گویند که دارای امواج آهسته است، دوک های خواب و مجموعه‌های ترکیبی با الکتروآنسفالوگرافی شناخته می شوند. در این نوع خواب، چشم ها حرکات سریع ندارند، تونوس ماهیچه کاهش یافته، تعداد ضربان قلب و تنفس ثابت و عادی است، فشار خون کاهش یافته و آلت تناسلی دچار شل‌شدگی می شود، گردش خون مهبل کاهش و میزان ترشح هورمون رشد افزایش می یابد، رویاها کم، مبهم و مقطع است و قابل یادآوری نیستند.
اختلالات خواب   :

1.خوابگردی :

در این حالت بدن بیدار و ذهن در خواب است. در این حالت ممکن است بیمار در خواب راه برود،بدود، لباس بپوشد، حمام یا ادرار کند، و حتی رانندگی کند. بر اساس برخی منابع آماری، هجده درصد جمعیت جهان خوابگرد هستند. آمار هم چنین نشان می‌دهد که ۱۶ درصد کودکان در ایالات متحده آمریکا،خوابگرد هستند و حدود ۸۷ درصد خوابگردان مرد هستند. بعضی خوابگردها در حین خوابگردی چشم خود را نمی بندند.
2.پرخوابی :
پرخوابی، یکی از اختلالات خواب است.میل ناگهانی مقاومت ناپذیر به خواب در هنگام روز را پرخوابی می‌گویند.مبتلایان به پرخوابی، در پی هیجان‌های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می‌شوند.
 بسیاری از مبتلایان به پرخوابی، به فلج خواب نیز مبتلا هستند. نوجوانان پسر دچار مراحل پرخوابی طولانی می‌شوند و پس از بیدار شدن از خواب احساس گرسنگی می‌کنند. درجه حرارت بدن بیماران پرخواب، پس از بیدار شدن افزایش می‌یابد و گاهی خلق آن ها نیز تغییر خواهد کرد. معمولاً بیماران پرخواب دچار افسردگی هستند.حالت‌های پرخوابی از طریق محرک‌های دستگاه عصبی مرکزی درمان می‌شود
3.هراس شبانه :
شخص مبتلا به هراس شبانه، با ترس شدید از خواب برمی خیزد در حالی که هنوز خواب است. این حالت نوعی از خواب تجزیه ای است. هراس شبانه بیش‌تر در بین کودکان و به ویژه دختران بین دو تا شش سال رایج است. در بین بزرگسالان، زنان بیش‌تر مبتلا به هراس شبانه هستند. هراس شبانه معمولا به عنوان علامتی شدید‌تر از کابوس تلقی می گردد.

•    کابوس :
. کابوس یک رویای وحشتناک و ناخوشایند است که دستگاه عصبی شخص را تحریک می کند و در نتیجه شخص به طور ناخودآگاه به آن پاسخ عصبی می‌دهد. کابوس ریشه در رویدادهای روز گذشته یا جریانات زندگی شخص دارد و در بعضی موارد می‌تواند به فلج خواب بیانجامد.
 
4. فلج خواب :

فلج خواب، حالتی است که در آن ذهن بیدار و بدن در خواب است. این فلج شدگی با حرکات سریع چشم ارتباط دارد. شخصی که دچار فلج خواب شده است، تمام آن چه در حال بیداری و هوشیاری دیده و شنیده است، رویا می پندارد.
5.کم‌خوابی :

ناتوانی در به خواب رفتن و یا ناتوانی در خواب ماندن در مدت طولانی یا خواب عمیق را کم خوابی می گویند. کم‌خوابی معمولاً ناشی از اضطراب و تنش هیجانی است. از دیگر علل کم خوابی، می‌توان احساس عدم امنیت، ترس از تنهایی، افسردگی و مصرف کافئین را نام برد. کم‌خوابی اغلب بین زنان و کودکان رایج است. مصرف داروهای ضدافسردگی، قرص‌های خواب آور می‌تواند برای درمان موقت این بیماری مفید باشد اما بهترین راه برای درمان آن، تحریک دستگاه عصبی مرکزی است.
•    افسردگی :
ج
افسردگی با علائمی چون احساس غمگینی، شکست، ناراحتی و کلافگی، هیجان و استرس، بی علاقگی به همه چیز و گاه همه کس مشخص می‌شود؛ در واقع بیمار با بیان این علائم، ناراحتی خود را بروز می‌دهد.
افسردگی مجموعه‌ای از حالات مختلف روحی و روانی است که از احساس خفیف ملال تا سکوت و دوری از فعالیت روزمره بروز می‌کند. برای‌ بیماری‌ افسردگی‌ هیچ‌ علت قطعی و روشنی‌ نمی‌توان‌ متصور بود، در برخی موارد یک زندگی پر استرس می‌تواند محرکی برای افسردگی شود و در برخی موارد علت کاملاً به شخصیت فرد مربوط است. در کل به نظر می‌رسد که افسردگی بدون یک علت تعیین شده مشخص و به طور خود به خودی روی می‌دهد.

•    زیگموند فروید :
 
زیگموند شلومو فروید ‏ (۶ مه ۱۸۵۶ - ۲۳ سپتامبر ۱۹۳۹) روان‌پزشک اتریشی و پایه‌گذار رشته روان‌کاوی است.
•    زندگينامه فروید :
او زادهٔ شهر پریبور در جمهوری چک کنونی و امپراتوری اتریش پیشین است. خانواده وی از یهودیان اشکنازی بودند. پدرش به خاطر مشکلات مالی ابتدا به لایپزیگ و سپس به وین مهاجرت کرد.
فروید به یکی از بهترین دبیرستان‌های وین رفت و آن‌جا را با درجه ممتاز به پایان رساند. نخست می‌خواست حقوق بخواند اما بعد به دانشکده پزشکی دانشگاه وین رفت. تز دکتری او درباره نخاع ماهیان بود. پس از پایان تحصیل به پاریس رفت و در بیمارستان سال‌پتریه با ژان مارتن شارکو که بزرگ‌ترین روان‌پزشک زمان به شمار می‌رفت کار کرد. شارکو بر درمان هیستری با کاربرد هیپنوتیزم کار می‌کرد. سپس به وین بازگشت و مطبی باز کرد و به درمان بیماران روانی با استفاده از هیپنوتیزم پرداخت. فروید بعدها تصمیم گرفت به جای هیپنوتیزم تداعی آزاد و تحلیل رویاها را برای تشخیص و درمان بیماران روانی به کار گیرد. او بیماران را ترغیب می‌کرد که در باره بیماری خود و خاطرات زندگی خود سخن گویند. بسیاری از آنان با سخن گفتن و یادآوری خاطرات تلخ گذشته، به ویژه دوران کودکی، بهتر می‌شدند. یکی از بیماران او نام «سخن‌درمانی» را بر این شیوه گذاشت.
وقتی که دانشگاه عبری اورشلیم در ۱۹۲۵ برپا شد نام وی به همراه آلبرت انیشتین، مارتین بوبر و حاییم وایزمن در میان اعضای اولین هیئت مدیره آن دانشگاه بود.[۱]
با الحاق اتریش به آلمان در ۱۹۳۸ و بالا گرفتن یهودی‌ستیزی در وین، فروید تصمیم به مهاجرت گرفت تا به گفته خود «در آزادی بمیرد». وی و خانواده‌اش به همپستد در بریتانیا رفتند.
او در سال ۱۹۳۹ به دلیل ابتلا به سرطان فک درگذشت.

بنای یادبود زیگموند فروید در همپ استد در جنوب لندن. زیگموند و آنا فروید در این مکان زندگی می کردند. این مکان در حال حاضر موزه زندگی و کارهای فروید می‌باشد.

•    اندیشه‌های فروید :

به نظر او بسیاری از رفتارهای انسان تحت تأثیر انگیزه‌های ضمیر ناخودآگاه است. افکار و خاطرات بخصوص ضمیر ناخودآگاه، بویژه از نوع جنسی و پرخاشگرانه، ریشهٔ اختلالات روانی هستند، و اینگونه اختلالات روانی می‌توانند با تبدیل افکار و خاطرات ناخودآگاه به آگاهی از طریق معالجات روانکاوانه، درمان شوند.

تست خواب  :

در جمع مثل یك فرد واقعی به نظر می آیید ولی خیلی تودار ، خجالتی و ضعیف هستید. سعی می كنید كه رازدار باشید ، اگر با مشكلی مواجه شوید ترجیح می دهید پیش خودتان نگه دارید تا به كسی بگویید . پس تعجبی نیست كه در خواب هم اخم می كنید.

هركس كه به این شكل می خوابد دل مشغولی دارد و در پذیرفتن تغییرات دچار مشكل می شود . تنهایی را بیشتر از هر چیز دوست دارید. مقدار آزادی ای که دارید تا حدی مطابق میل شماست.
خودخواه و كینه توز واژه هایی است كه شما را توصیف می كند. اطرافیانتان مراقب هستند كه پای شما را لگد نكنند، چرا كه شما به راحتی عصبانی می شوید

خیلی ایرادگیر هستید و همیشه می نالید و شكایت می كنید. به آسانی عصبانی می شوید و به خاطر مسائل كوچك ، بیش از حد هیجان زده می شوید. زندگی معامله آن چنان بزرگی نیست ، یاد بگیرید كه راحت باشید.

خیلی فهمیده ، مؤدب ، محترم و مهربان هستید . خوب هیچ چیزی كامل نیست ، اعتماد خود را تقویت كنید و یاد بگیرید كه اشتباه یا نقایص خود را بپذیرید . در این صورت شادی در انتظار شماست.

شما انسان مطمئنی هستید. درهر كاری كه به عهده بگیرید ، به دلیل كوشش بی امان خودتان موفق خواهید شد می گویند كسانی كه به پهلوی راست می خوابند و بازوی راستشان زیر سرشان است ، آینده خوب و قدرت در انتظارشان است.

مثل این كه كوته فكر هستید ، همین طور خیلی خودمختار و خود رأی ، و همیشه مردم را مجبور به برآورده كردن نیازهای خودتان می کنید . احتمالا بی پروا و بی هدف هم هستید.

•    حقيقت خواب چيست ؟

قران خواب را يكي از نشانه هاي عظمت خداوند در دو بعد درون و برون (آ فاق وانفس ) شمرده است و آن را به عنوان يك پديده ي مهم افرينش و نموداري از نظام حكيمانه ي افريننده ي ان مورد توجه قرار داده ومي گويد :"از نشانه هاي او خواب شما در شب و روز است . . . "

خواب قبل از انكه يك پديده ي جسماني باشد ‘يك پديده ي روحاني است كه بدون شناخت صحيح "روح" و تفسير ان غير ممكن است.قران ميفرمايد :" خداوند به هنگام مرگ ارواح را مي گيرد وارواحي را كه نمرده اند نيز به هنگام خواب مي گيرد . ارواح كساني را كه فرمان مرگ انها را صادر كرده نگه مي دارد وارواح ديگري كه فرمان ادامه حياتشان را داده به بدنهايشان باز مي گرداند تا وقت معييني  . . . ".

اين آيه ‘يكي از دلايل استقلال روح است و مي رساند كه روح مستقل از جسم است‘نه جزئي از آن  وانسان تركيبي است از روح وجسم نه جسم تنها .
اين طور كه از ظاهر ايه بر مي آيد به هنگام خواب نيز همانند حالت مرگ روح از بدن جدا مي شود.

حال اين سوال پيش مي آيد كه اگر به هنگام خواب رمح از بدن جدا مي شود چطور مي شود كهبدن به فعاليت هاي حياتي خود ادامه مي دهد ؟ بعبارت ديگر اگر روح مايه ي حيات و زندگي انسان است به هنگام خواب بدن با تكيه بر چه نيرويي به فعاليتهاي فيزيكي و شيميايي خود ادامه مي دهد  و با بازگشت روح به بدن به اصطلاح بيدار مي شود؟ تا آنجا كه به نظر ميرسد اين است كه به هنگام خواب روح از بدن جدا مي شود نه بطور كامل بلكه در عين حال كه از بدن جدامي شود ارتباط خود را نيز با آن حفظ مي كند. بدين معني كه هنگام خواب يك سر روح در بدن است و سر ديكرش به هر كجا كه بخواهد كش مي آيد .

البته شبيه همين حالت به هنگام بيداري براي انسان رخ مي دهد كه به اصطلاح به آن "مكاشفه" مي گويند . يعني ممكن است كه براي انسان در حالت بيداري حالتي پيش بيايد كه روحش به عالم

بالا صعود كند وبه حقايقي دست پيدا كند كه عرفاي اسلامي به اين حالت‘ حالت كشف يا مكاشفه مي گويند.
حال بايد ديد كه انسان چگونه خواب مي بيند و اين صحنه هايي كه در خواب ميبيند چيست ؟ آيا مربوط به گذشته است ويا مربوط به آينده است كه به وسيله ي دستگاه گيرنده ي حساس روح آدمي از طريق ارتباط مرموزي از حوادث آينده عكس برداري مي نمايد؟ و يا انواع و اقسام مختلفي دارد كه بعضي مربوط به گذشته و بعضي مربوط به آينده است ؟

قرآن در ايات متعددي صراحت دارد كه حداقل پاره اي از خواب ها انعكاسي از آينده اي دور يا نزديك مي باشد . از جمله داستان خواب حضرت يوسف : " هنگامي كه يوسف به پدرسش گفت : پدرم من درخواب ديدم كه يازده ستاره و خورشيد وماه در برابر سجده مي كنند . ويا داستان خواب حضرت ابراهيم كه در خواب ميبيند كه : از سوي خداوند به او دستور داده شده تا با دستان خود سر از تن يگانه فرزندش جدا نمايد و آن را در راه خدا قرباني كن .

•    چه موقع خواب مي بينيم :

تا كنون  جواب رضايت بخشي در باره ي زمان ظاهر شدن رويا داده نشده است . بعضي از محققين عقيده دارند كه ما در تمام طول خواب رويا مي بينيم اما گواه معتبر و موثقي در اين مورد وجود ندارد. رويا معمولا زماني كه انسان از خواب بيدار ميشود يعني موقعي كه فكر انسان از ناخودآگاه به خود آگاه منتقل ميگردد ظاهر مي شود اين موضوع را مي توان در مورد رويا هايي كه عوامل خارجي مثل : صدا و يا بوي چيزي كه باعث بيدار شدن انسان مي شود مشاهده نمود.

•    رؤيا :

رویا، در اصطلاح روان شناسی خواب، تجربهٔ تصاویر، صداها، افکار، عواطف و احساساتی است که در عالم واقع وجود ندارند. رویا در حالت خواب با حرکات سریع چشم پدید می‌آیند.
رویاها یک محتوای ظاهری دارند که از روی‌دادهای روز قبل یا زندگی شخص مایه می‌گیرد و خود معنی و مفهوم مهمی را دربرندارد. هر رویا یک محتوای نهفته نیز دارد که با وادار کردن شخص به تداعی آزاد رویا، درباره محتوای ظاهری به دست می‌آید.
فرآیندهای متعددی که در رویا اتفاق می‌افتد در مجموع پرداخت رویا نام دارند. فرآیند تراکم حالتی است که در آن، قسمت هایی از بدن و شخصیت افراد مختلف در یک شخص ادغام شده و وارد رویا می‌شوند. جا‌به‌جایی رویا فرآیند دیگری است که در آن اتفاقات با یک‌دیگر جای‌گزین می شوند.در رویا، افکار در قالب تصاویر و نمادها و به طور زنده ظاهر می شوند. زیگموند فروید بیش از دویست نماد خواب را که از نظر او در تمام عالم معنای یکسان دارند معرفی کرد.
در هنگام بیدار شدن، ممکن است رویاها یادآوری شوند و یا دوباره دست‌کاری شوند که به آن پرداخت ثانوی رویا گفته می شود. برای تحلیل رویاها باید رویاها را پس از بیدار شدن ثبت کرد تا مورد پرداخت ثانوی یا فراموشی قرار نگیرند.
رؤيا محصول ناكامل فرايند تفكر است و پديده اي است كه در مرحله بيدارشدن يا به خواب رفتن –در آستانه آگاهي انسان –پديدار مي شود. انسان موقعي خواب مي بيند كه روشنايي آكاهي به تاريكي گراييده و به سوسو زدن مي افتد و اين ويژگي خاص ذهن آدمي است .

رويا انعكاس تغيير وتحولات دروني ماست كه پيوسته در حال غليان است . مطالعه رويا ها مطالعه جاده هاي پر پيچ وخمي است كه غرايز نا خودآگاه آدمي اغلب ر مرحله ي بيداري به شكلي نهاني درآن سير مي كند . اين روياها قبل از بيداري كامل ضمير پنهان شده و يا به گفته ي ديگر تا اندازه اي ظاهر خود را تغيير مي دهند . اما پيام آنها واقعي است وبا تحقيق كافي مي توان آن را درك كرد و ه ماهييت واقعي آنها پي برد.

•    رؤيا از ديدگاه دانشمندان ايران واسلام :

در ميان انديشمندان ايران واسلام ابن سينا درباره رؤيا دستگاه فكري بريعي را ارائه مي دهد.
آنچه دراثر كار قوه مخيله در رؤيا ظاهر مي شود از ديد ابنسينا سه نوع است :
1/  رؤيا ديدن به صورت اشيا و امثال صوري  كه در حال بيداري به واسطه ي حواس در ذهن خطور مي كند وچون شخص به خوا ب مي رود اين صور هنوز از خاطر محو نشده ودر مخيله باقي است وعين آنها را در خواب مي بيند .
2/ صور خاطراتي كه از ناحيه ي قوه ي مفكره در مخيله ي قبل از خواب حاصل مي شود همچنان در نفس واقع است و مخيله آنها را به صورت رؤيا مي بيند .براي نمونه انسان آرزوي رسيدن به مطلوبي را دارد در نتيجه صورت اين شي را در مخيله خود ظاهر مي سازد ودر عالم خواب نيز صورت مذكور باقي مي ماند وبه صرت رؤيا پديدار مي شود.
3/ خيالات و صور رؤيا در اثر تغييرات مزاجي و روح نفساني ‘ زيرا در اين حال قوه ي مخيله نيز تغيير مي يابد وبراي نمونه اگر مزاج متمايل به حرارت مفرط باشد چون بيماران تب دار ‘ خواب

گرما و آتش رامي بينند واگر متمايل به بردوت باشد برف و يخ مي بيند.

بر پايه نوشته هاي انديشمندان اسلامي سه نوع رؤيا ي مذكور  بدون نظم و موشوش مي باشد . زيرا اين رؤياها تابع ادراك محصوصات و يا  افكار پيش از خواب وحالات مجازي است واز اين رو تعبير درست براي آنها نمي توان بيان كرد . اما نوع ديگري از رؤيا را متفكران اسلامي بيان كرده اند كه به هيچ يك از عوامل و قباي فوق الذكر مربوط نيست و ناشي از روحي است كه مزاج آن در نهايت اعتدال مي باشد واز ابتدا تا انتهاي آن نظم و ترتيب برقرار است . بدون شك چنين خوابي بايد علتي داشته باشد كه غير از اسبابس است كه پيشتر ذكر شد واين سبب خارج از وجود انسان و غير ذات او سبب نماياندن اعلام ‘تنبيه ‘بيم واميد مي گردد وگاه اشكار وزماني پوشيده است .
اين قوه ي ماوراءالطبيعه در اثار ابن سينا و انديشمندان اسلامي به قوه ي الهي تعبير شده است وهر چه نفس انساني فاضل تر و عمل او خالص تر باشد اين قوه به وي نزديك تر خواهد بود و دانشمندان اسلام سبب واقعي  رؤياي صادق را خداوند دانسته اند كه به واسطه ي عقل كلي ‘ نفس جزئي انسا ن را مي آگاهند.  

 


منابع :


تفسير خواب

 نويسنده : زيگموند فرويد – مترجم : شيوا رويگريان – سال انتشار : 1382
خواب و رؤيا از ديد گاه پزشكي

نويسندگان : دكتر فدائي ‘دكتر عزل الدين معنوي-سال انتشار:1381
دنياي خواب و خيال
نويسنده :اميل ا.گوتيل –مترجمان : ميرزا بيگي‘حبيبي-سال انتشار:1381

تحليل رؤي  در روان درماني

نويسنده : لي لاي ويس – مترجمان : هاشمي ‘درويشي ‘صفري –سال انتشلر:

 

دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان