میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

مقاله چند همسري


کد محصول : 10001874 نوع فایل : word تعداد صفحات : 8 صفحه قیمت محصول : رایگان تعداد بازدید 375

دانلودرایگان فایل رمز فایل : m1d1874

فهرست مطالب و صفحات نخست


چند همسري

فهرست:
چند همسري مردان
اسلام وچند همسري
ادلّه فقهي بر جایز بودن چند همسري
فلسفه تعدّد زوجات در اسلام
اثرات ممنوعيت تعدد زوجات
اشكالات و معايب چند همسري
 

چند همسري مردان
تعدد زوجات يا چند همسري از جمله حقوقي است كه از يك سو امتيازی براي مرد و از سوي ديگر حقي براي زنان جامعه به شمار مي‌آيد.اقسام زناشويي از نظر تعدادجوامع انساني در طول تاريخ شاهد چهار نوع ازدواج بوده است كه دو نوع آن از بین رفته ودو نوع ديگر آن مقبول ورايج شده است.
1. تك همسري: مطلوب‌ترين وطبيعي‌ترين شكل ازدواج تك همسري است، چرا كه در آن هر يك از زن و شوهر احساسات، منافع معنوي وبهره‌مندي جنسي فرد مقابل را مختص خود مي‌داند وبا آن يكپارچگي، وحدت و انسجام خانواده حفظ مي‌شود. در قرآن كريم از خانواده های تك همسري حضرت آدم، حضرت موسي، حضرت نوح، حضرت لوط سخن به ميان آمده است .
2. چند همسري: اين نوع از ازدواج پس از تك همسري از مطلوبيت ورواج بيش‌تري در طول تاريخ برخوردار بوده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در ميان برخي ملّت‌ها وآئين‌ها از جمله اعراب، ايران، يونان وهمچنين يهوديان چند همسري وجود داشته است. چند همسري به دليل مصالحي كه در آن وجود دارد مورد تاييد اسلام نيز واقع شد.

اسلام وچند همسري
اسلام در جامعه‌اي ظهور كرد كه پديدۀ چند همسري بدون هيچ حدّ وشرطي رواج داشت. يك مرد مي‌توانست با تعداد نامحدودي از زنان ازدواج كرده به دلخواه با آنان رفتار كند. با ظهور اسلام حقوق زن محترم شمرده شد، ظلم وستم در مورد زنان وفرزندان تحريم گشت، هوسراني و‌زن‌باره‌گري امري قبيح به شمار مي‌رفت وسنّت چند همسري دچار تحول اساسي شد. دين اسلام چند زني را برخلاف چند شوهري لغو نكرد چرا كه از طرفي با طبيعت انساني واز سويي با نياز جامعه سازگار بود. امّا آن را با شرايط ذيل وبه منظور جلوگيري از هوسراني مردان وتضييع حقوق زنان محدود كرد:
1. محدود به چهار زن
2. عدالت بين همسران
3. رعايت حقوق همسران از جمله مهريه و نفقه
بنابراين اسلام، قانون چند همسري را تأسيس و اختراع نكرد بلكه آن‌چه را كه در برخي از جوامع وجود داشت با ايجاد محدوديت در آن تأييد نمود.

ادلّه فقهي بر جایز بودن چند همسري
آيات قرآن كريم، سنت و سيرۀ معصومين (ع) بر مشروعيت و جواز چند همسري دلالت دارد. در چند آيه از قرآن موضوع چند همسري مطرح شده است.
« وَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تُقْسِطُواْ فِى الْيَتَمَى‏ فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَآءِ مَثْنَى‏ وَثُلَثَ وَرُبَعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ فَوَ حِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَنُكُمْ ذَ لِكَ أَدْنَى‏ أَلَّا تَعُولُواْ »
و اگر در اجرای عدالت میان دختران یتیم بیمناکید، هرچه از زنان ]دیگر[ که شما را پسند افتاد، دو دو، سه سه ، چهار چهار، به زنی گیرید. پس اگر بیم دارید که به عدالت رفتار نکنید، به یک ]زن آزاد[ یا به آنچه ]از کنیزان[ مالک شده اید ]اکتفاء کنید[. این ]خودداری [ نزدیکتر است تا به ستم گرایید ]وبیهوده عیال وار گردید[
همچنين در روايات متعددي به چند زني تصريح شده است كه در برخي احكام ودر بعضي حكمت آن بيان شده است. در سيرۀ عملي پيامبر اكرم (ص) و چند تن از امامان معصوم نيز چند همسری وجود داشته است.
فلسفه تعدّد زوجات در اسلام
1.ازدياد فرزند. چنانچه در جامعه‌اي در مقطعي از زمان، ازدياد فرزند يك نياز عقلايي باشد، تعدد زوجات تنها راه حصول آن است، زيرا توانايي مرد در توليد مثل نامحدود بوده وتعداد فرزنداني كه يك زن مي‌تواند در طول عمر خود به دنيا بياورد بسيار محدود است پس براي داشتن فرزندان زياد ناچار يك مرد مي‌بايست همسران متعددي را انتخاب نمايد.
2. محدود بودن دوره فرزند زايي زن
قوه توليد مثل در زنان به طور معمول در سن 50 سالگي خاموش مي‌شود، درحالي كه مردان تا 80 وگاه 100 سالگي ممكن است آمادگي توليد مثل را داشته باشد. در اين صورت حتی اگر سن مرد و‌زن هنگام ازدواج مساوي باشد، پس از آنكه زن 50 ساله شد، مرد نيروي توليد مثل را هم‌چنان دارا خواهد بود واگر بخواهد داراي فرزند شود ويا بايد همسر ديگري اختيار كند ويا از راه نامشروع به اين كار اقدام نمايد. بديهي است كه تنها راه از نظر اسلام انتخاب همسر ديگر است.
3. نازايي زن
برخي انديشمندان نازايي زن يا بيماري كه مانع آميزش جنسي شود وهمچنين وجود عادت ماهانه زن را سه عامل مهم در گرايش مرد به همسر ديگر دانسته‌اند. تمايل زن و مرد به داشتن فرزند در صورتي كه زن قادر به باروري نباشد وعلاقه زوجين مانع طلاق شود موجب شده است كه مرد خانواده با رضايت و حتي تشويق همسر اقدام به ازدواج مجدد نمايد.
4. فزوني تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان
مهم‌ترين عامل پيدايش تعدد زوجات در طول تاريخ و اصلي‌ترين علّت جواز آن از نگاه اسلام فزوني عدد زنان آماده ازدواج بر مردان آماده ازدواج است. اين مسئله دو علت اساسي دارد:
الف) دورۀ بلوغ دختران قبل از دورۀ بلوغ پسران است در نتيجه در يك محدوده سنّي دختران بالغ بيش از پسران بالغ است. مثلاً در ميان دختران و پسران 10 تا 20 ساله همۀ دختران بالغ و آماده ازدواج بوده و تقريباً نصف تعداد پسران بالغ خواهند بود.
ب) به واسطه اين‌كه اغلب كارهاي سنگين و خطرناك اجتماع به عهده مردان است و نيز تلفات مردان در جنگ بيش از زنان است و همچنين مقاومت مردان در برابر ناملايمات جسمي نسبت به زنان كمتر است همواره تعداد زنان در سنين بالا بيش از مردان خواهد بود.
بنابراين در صورت اكتفا كردن مردان به تك همسري گروهي از زنان از حق ازدواج محروم خواهند بود. حال آن كه به طور قطع نياز زنان به تشكيل خانواده بيش از مردان است.
راه حلّي كه اسلام براي تأمين حقوق اين گروه از زنان ارائه مي‌دهد جواز ازدواج آنان با مردان همسرداري است كه توانايي مالي و شرايط اخلاقي و قانوني چند همسري را دارند امّا راه‌حلّي كه غرب ارائه مي‌كند تك همسري همه مردان و جواز روابط نامشروع اين عده از زنان است. آمار فساد و فحشا در غرب و همچنين تصريح برخي انديشمندان غربي از جمله برتراندراسل شاهد گويايي بر اين مدعاست. چنانچه شوپنهاور و گوستاو لوبون نيز از ممنوعيت تعدد زوجات در غرب و به خاطر آثار سوء آن انتقاد كرده‌اند.
اثرات ممنوعيت تعدد زوجات
به خطر افتادن تك همسري؛ اگر چند همسري ممنوع باشد به دليل وجود زنان بي‌همسر در جامعه همواره رفيقه بازي و معشوقه گيري، خانواده‌هاي تك همسر را تهديد نموده و به پرتگاه فروپاشي و سقوط خواهد رساند.آسيب‌هاي روحي رواني زنان بي‌شوهر. محروم شدن از حق طبيعي ازدواج براي يك زن كه از حساسيت و آسيب‌پذيري ويژه برخوردار هست مي‌تواند عوارض رواني از جمله احساس حقارت و كاستي در بين هم‌سالان را به همراه داشته باشد.افزايش فساد و فحشا در جامعه؛ زنان محروم ازدواج كالاي زائد بر مصرف نيستند تا دور افكنده شوند بلكه انساني هستند با همۀ نيازها و حساسيت‌ها. در جامعه‌اي كه گروهي از زنان فاقد خانواده باشند از طرفي خواهش‌هاي عاطفي و نفساني آنان سلامت جامعه را تهديد خواهد كرد و از طرف ديگر مردان هوس‌باز فرصتي براي مزاحمت و‌سوء استفاده پيدا خواهند نمود.
اشكالات و معايب چند همسري:
بي‌ترديد چند همسري در مقايسه با تك همسري داراي معايب و ناهنجاري‌هاي بیشتری است. اكثر مرداني كه از چند همسري راضي و خشنودند، آنهايي هستند كه عملاً از زير بار مسؤليت‌هاي شرعي و اخلاقي آن شانه خالي مي‌كنند.چند همسري عشق و علاقه و احساسات زوجين نسبت به يكديگر را تحت تأثير قرار داده، زمينه حسدورزي ميان همسران را فراهم می‌کند وآنان را به قيام عليه همديگر وا مي‌دارد و كانون گرم خانواده را به محيط كينه و جنگ تبديل مي‌كند و اين به سطح فرزندان نيز سرايت كرده دشمنی و رقابت به وجود مي‌آورد.اگر چه بسیار ی از اين ايرادها به نحوه اجراي اين قانون مربوط مي‌شود نه اصل آن، اما از آنجا که احكام اسلام تابع مصالح است و مصلحت چند همسري بيش از معايب آن است و قوانين اسلام بيش از آن كه عواطف يا منفعت طلبي همسر اول را ملاحظه نمايد. مصلحت کلّ جامعه و سلامت آن را مدنظر قرار داده است لذا وجود آن را بر عدمش ترجیح داده است.




 


منابع :


دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان