میهن داکیومنت بزرگترین مرجع و مرکز دانلود پایان نامه (متن کامل فرمت ورد) فروش پایان نامه - خرید پایان نامه (کاردانی ، کارشناسی)همه رشته ها
حقوق اقتصاد مدیریت روانشناسی ریاضی تربیت بدنی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار عمران معماری برق صنایع غذایی علوم اجتماعی هنر علوم سیاسی فیزیک مکانیک حسابداری

تبلیغات کلیکی - افزایش رتبه گوگل

اگهی رایگان

روش تحقیق -بررسي جامعه شناختي کارکردها و پيامدهاي مثبت جنگ تحميلي عراق عليه ايران


کد محصول : 1000124 نوع فایل : word تعداد صفحات : 21 صفحه قیمت محصول : 2000 تومان تعداد بازدید 953

فهرست مطالب و صفحات نخست




بررسي جامعه شناختي کارکردها و پيامدهاي مثبت جنگ تحميلي عراق عليه ايران

فهرست مطالب
عنوان                                                                                     
1- مقدمه
2- چکيده
3- بيان مسئله
4- ادبيات تحقيق
5- مباني نظري
6- روش هاي جمع آوري اطلاعات
7- جمع بندي و نتيجه گيري
8- پيشنهادات
9- منابع مأخذ
 
مقدمه:
جنگ بي ترديد يکي ا ز شگفت انگيزترينم پديده هاي اجتماعي است و بسياري از مواقع ناخواسته در عرصه حيات بشري آفريننده تاريخ و دگرگون کننده آن بوده است.
پس جنگ يکي از متغيرهاي مهم تحول حيات اجتماعي است.
در طول تاريخ جنگهاي متعددي که ناشي از عوامل مختلفي بوده روي داده است و پيامدهاي گوناگوني بر جاي گذاشته اند. تضادهاي قومي، نژادي، عقيدتي، سياسي، اقتصادي و غيره جنگها را پديد آورده اند و باعث تلفات و صدمات سنگين انساني، اجتماعي، رواني و اقتصادي شده اند.
هر جنگلي هم داراي کارکردها و پيامدهاي مثبت و هم منفي است.
با نگاهي گذرا به گذشته کشور ايران مي توان پي برد که ايران در طول تاريخ خواد اغلب با پديده اجتماعي موجه بوده است. که تبعات مثبت و منفي فراواني در ابعاد مختلف در پي داشته است. از ميان جنگهاي حادث شده، جنگ تحميلي عراق عليه ايران آخرين جنگ ايران بود.
حال سوال اصلي اين است که اين جنگ تحميلي عراق عليه ايران چه کارکردها و پيامدهاي مثبتي را داشته است؟
 
چکيده:
اين مقاله مي کوشد تا کارکردها و پيامدهاي مثبت جنگ تحميلي عراق عليه ايران را بررسي نمايد.
بررسي ها نشان مي دهند که در جنگ عراق عليه ايران، تنها با دولت صدام رو به رو نبوديم بلکه با جهان روبرو شديم. تجهيزات و امکاناتي که در اختيار عراق بود، جو سياسي اي که در جهان به نفع او عمل مي کرد و ارزهاي نفتي اي که در اختيار او قرار مي گرفت همه حاکي از اين مسئله بود.
هشت سال دفاع مقدس، هشت ها بعد و روزنه براي ديدن و نگريستن دارد. اين تاريخ تنها يک تاريخ جنگ نيست وگاهي چنان است که از تعريف جنگ فاصله اي باور نکردني مي گيرد و در هيچ يک از قالبهاي مربوط به جنگ در نمي گنجد.
انگار با بازخواني اين رويداد، حس غريبي به ما دست مي دهد که منجر به اميد به فردا مي شود.
واژه هاي کليدي: دفاع مقدس، جنگ تحميلي، کارکردهاي مثبت، رهبر قدرتمند ملت، وحدت، پولمولوژي، ايران، عراق
 
بيان مسئله
جنگي که در شهريور 1359 و در بحبوحه تب و تاب هاي انقلابي کشور ما، از سوي استکبار جهاني به عنوان بازنگر پشت صحنه و عراق به عنوان بازيکر صحنه، بر ملت و کشور ما تحميل شد، جدال نابرابري بود، از سوي تمام کشورهاي غربي و عراق که به حول و قوه خداوند مردم و نيروهاي مسلح ما توانستند از  زير بار آن با موفقيت بيرون آمده و سرافرازانه در جهان نداي حق پرستي و عدالت طلبي و آزادي خواهي ملت ايران را يک بار ديگر در گوش تمام جهانيان زنده کنند مهارت، توانايي وابتکار عمل نيروهاي مسلح در طول 8 سال دفاع مقدس به گونه اي بود که پيروزي هاي بزرگي چون آزاد سازي خرمشهر، شکست حصر آبادان، آزادي  بستان و غيره را به دنبال داشت.
شرايط کشورما در زمان تهاجم عراق به ايران:
پيروزي انقلاب اسلامي ايران در سال 1357 براي خيلي از کشورها ناخواسته بود و از نظر آنان منافعشان به خطر افتاده بود. در جريان يک مبارزه سياسي در مقابل پناهندگي شاه به آمريکا، سفارت آمريکا در تهرا ن به تصرف دانشجويان پيرو خط امام در آمد، آمريکا تاب چنين تحقيري را نداشت. لذا با حمله نظامي به طبس تلاش کرد که اين حقارت را جبران کند ليکن به صورتي مخفيانه شکست خورد، از اين رو آمريکا در يک بررسي منطقه اي جهت مهار گسترش انقلاب اسلامي و نيز جبران شکست هاي پي در پي خويش، قصد داشت در مسائل مختلف سياسي، فرهنگي، اقتصادي و نظامي و همه ابعاد که ايران را به انزوا بکشاند. ليکن همه راهها را به نوعي امتحان و آزمايش کرد. اما به نتيجه اي نرسيد وقتي ديدند که از هيچکدام از اين راهها نمي توانند به سرعت به اهداف خودشان برسند بحث جنگ را پيش کشيدند. با توجه به مساحت ايران و وضعيت منطقه و بعد مسافتي، کشورهاي غربي نمي توانستند به طور مستقيم درگير شوند؛ از اين رو از عراق کمک گرفتند. با توجه به اينکه در آغاز جنگ عمده يگانهاي درگير مسائل داخلي و سرگرم خنثي کردن توطئه هاي مختلف وسائل جانبي بودند، از نظر دشمنان موقعيت براي حمله مناسب بود و جنگ را بر ما تحميل کردند. در ابتداي جنگ، عراق تبرخي از شهرهاي ما ار به تصرف در آورد و وارد ايران شد و ديدگاهشان اين بود که بيايند. ظرف چند روز استان خوزستان را جدا کنند.
بعد از دو سال وقتي استکبار ديد به اهداف خود نمي رسد، از روشهاي مختلف عراق را ؟ کرد. جنگ تحميلي عراق عليه ايران، جنگ يک کشور عليه کشور ديگر نبود. بلکه جنگ دنيا و يا کشورهاي بزرگ با ايران بود. اگر غير از اين بود همان ابتداي جنگ تحميلي عراق از هم پاشيده مي شد. بعد از عمليات بيت المقدس، عراق به نوعي نيروهايش را برداشت و به خاک خودش رفت. ولي شديدا کشورهاي بزرگ حمايت کردند. يک سري سدها و موانع پدافندي و سيم خاردارهاي و مين هاي قوي براي عراق پيش بيني کردند. شرکت هاي بزرگ عراق را حمايت کردند. و مدرن ترين وسايل جنگي را به اين کشور دادند. روز کار ادامه پيدا کرد تا اين که ايران در سال 67 قطعنامه را پذيرفت مسير تاريخ جنگ ايران و عراق را مي توان انجام عمليات هاي مهم و تاثير گذار در داخل خاک ايران بسيج نيروهاي مردمي و قطعنامه ذکر کرد.
آنچه چيزي که ما در طول جنگ تجربه کرديم در استثنايي ترين شرايط تاريخ يک ملت بود در نظر بگيريد که آيا يک ملت بيشتر از اين مي توانست در معرض فشار باشد که ؟ آن را ببندند، هر لحظه در معرض تهديد و بمباران باشد، پايتخت آن در معرض موشک باران باشد، اقتصاد آن در معرض فشار باشد و حسابهاي آن در جهان خارج بسته بشود يا وقتي که به او کالا مي فروشند، نرخ بيمه ها براي آن بالاتر باشد، کشتيهاي نفتي اش که ؟ غرق چند کشتي، نفت را به نقطه اي دور مثل تنگه هرمز انتقال مي دهند،‌ در معرض بمباران باشد، به تلمبه خانه هاي نفتي آن حمله بکنند يا جوانهاي کشور را بکشند و همه جهان عليه او متفق باشند.
ولي ملت ما در زمينه اقتصادي، سياسي و مذهبي روي پاي خود ايستاد و اين تجربيات مربوط به کل تاريخ ملت ماست و مربوط به همين روزهايي است که در آن زندگي مي کنيم و نمي توانيم از کارکردها و پيامدهاي مثبت جنگ به راحتي بگذريم.
1- امام خميني (ره) دستاورد بزرگ جنگ عراق عليه ايران را استقلال و غير متعهد بودن در مقابل قدرتهاي بزرگ و نترسيدن از آنها مي دانست.
2- يکي از کارکردهاي مثبت جنگ عراق عليه ايران ما همچنان بايد حفظش کنيم اين است که آن ترس در اين جنگ فرومي ريزد: ترس از مرگ، ترس از شهادت و جان دادن در راه عقيده و ارزشهايي که ارزش آنها بيشتر از حيات و زندگي است.
در واقع زندگي انسان ها هم به همين دليل اهميت پيدا مي کند. يعني اگر فضيلت و برجستگي اي براي انسان هست، به اين خاطر است که او مي تواند از جان و تمام امکانات خود به نفع اهداف و آرمانهايي والاتر صرف نظر کند و اين مقوله اي است که نبايد آن را دست کم بگيريم شايد اين يکي از بزرگترين مسائل دفاعي ما در جهان پرآشوب باشد.
3- بعد از جنگ در صحنه هاي انديشه اي طوري مطرح مي شود که ما ديگر با خطري روبرو نيستيم و در اين زمينه احساس آرامش مي شود ولي بايد بگويم که دليل اين احساس آرامش در فرو ريختن ترس از مرگ واين امر از شجاعت است. به  اين دليل است که ملت غبارها و ترس و ذلت را از رخ و قامت خود به کناري زده است وگرنه جهان، جهاني پرمخاطره است.
4- امام خميني مي فرمايند: شما شيعه همان هستيد که مي فرمود اگر همه عالم در مقابل من بايستند تنها در مقابل مي ايستم آن ايمان است که او را آن طور در مقابل همه چيز مي ايستاند.
ملت ما چنين تحولي را پيدا کرده، اين خصوصيت در جان تمام ملت ما وجود دارد، اگر امروز در داخل کشور امنيت دارمي و کسي مستقيم با ما درگير نمي شود، چون دنيا تجربه کرده که با يک ملت زنده و بيدار و شجاع روبرو هستند.
ملتي که از مرگ به خاطر آرمانهايش نمي هراسد.
5- امام در سال 1367 فرمودند: (از آخرين پيامهاي امام خميني):
هر روز ما در جنگ برکتي داشتيم که در همه صحنه ها از آن بهره جسته ايم، انقلابمان را در جنگ به جهان صادر کرديم. امروز اگر در جهان اسلام تحولي هست به برکت اين جنگ است.
البته نه اين که ما جنگ خواسته باشيم بلکه همين دفاع مقدس و جنگي که به ما تحميل شد و ايستادگي ملت ما بزرگترين عامل براي صدور انقلاب ما به جهان بود. ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموديم. ما در جنگ پرده از چهره تزوير جهانخواران کنار زديم.
6- ما در جنگ ياد گرفتيم که روي پاي خودمان بايستي و ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستيم و دوست و دشمن خود را خوب شناختيم.
7- ريشه هاي انقلاب پربار اسلامي خود را در جنگ محکم کرديم. اگر اين دفاع مقدس را که ما ناخواسته و تنها به خاطر وظيفه وارد آن شديم نداشتيم ريشه هاي انقلاب نمي توانست در اين کشور استوار شود.
8- کشور از يک سيستم ايمني پايدار برخوردار شد، چرا که در گذشته ايران بخ خاطر عدم تامين امنيت و ندتشن سيستم ايمني نمي توانست پيشرفت کند و هسته دفاع در کشور شکل گرفت و همه مردم احساس کردند ميتوانند از هويت ديني، ايراني و اسلامي خودا دفاع کند.
9- ما در جنگ حس برادري و وطن دوستي را در نهاد يک يک مدمان بارور کرديم. اين جنگ يکي زا سرنوشت سازترين جنگهاي تاريخ ملت ما در مقايسه با جنگهايي که در گذشته داشتيم بوده و شايد بتوان آن را تنها با جنگهايي که در اوايل اسلام داشتيم و مردم ما به اسلام روي آوردند مقايسه کرد.
10-  پي بردن به اين قضيه که در مواقع دشواري و سختي ودر مواقعي که مسائل سرنوشت ساز براي يک ملت پيش مي آيد و خطر کردن لازم است چنين نيست که همه اقشاري که در اين کشور هست به طرز يکسان خطر کنند در طول جنگ آنهايي که جنگيدند و در کلام امام خميني هست همين زاغه نشينان، طبقات ضعيف و مستضعف بود. از محلات جنوب شهر و قشرهاي ضعيف و شهرهاي دور افتاده. نه اينکه از کساني که ثروتمند بودند در جبهه شرکت نکرد بلکه آنها استثنا بودند.
امام خميني فرمودند: اين به برکت زاغه نشينان اين قشر محروم ؟ بوده است، آنکه اين همه جوانان را داد، اين قشر محروم است. بيايند بشمارند، چند نفر از آن مرفه ها چند نفر از آنهايي که الان نشسته اند بدگويي مي کنند براي جمهوري اسلامي، چند نفر از آنها به جبهه رفته اند؟ آنها چند شهيد داده اند؟ مگر يکي که از آنا منفصل شده باشد ممکن است که يک نفر از آن خانه مرفه منفصل شده باشد و حزب ا... شده باشد. او برود. اما اين که است، هر چه شهيد است مي بينيد که مال اين قشر مظلوم است.
ادبيات تحقيق
ويژگي جوامع انساني آن است که همواره در انتظار جنگند اما اين بدان معنا نيست که آنها همواره جنگ را مي طلبند کسي که ديروز جنگجو بود امروز شايد صلح را ترجيح دهد و البته بعيد نيست که مدتي بعد پرخاشگر ؟ را که موقتا فروکش کرده باز يابد (گاستون بوتول) رشته تحقيقاتي که در ايالات متحده انجام شده، مي تواند نقطه شروع تفحص ما باشد. اين تحقيقات نشان مي دهد که رابطه نزديکي بين پرخاشگري و سرخوردگي وجود دارد. احساس سرخوردگي موقعي ايجاد مي شود که مانعي ما را از ارضاي يک تمايل يا رسيدن به يک هدف باز دارد. خشم و غضب ناشي از سرخوردگي، که به صورت پرخاشگري بروز مي کند، هموار، متوجه عامل اصلي سرخوردگي نيست.
برخي کوشيده اند تا انگيزه ستيزه جويي را به عقده هايي مرتبط کنند که اساس روش روانکاوي است و در ميان اين عقده ها به عقده شکست، گناهکاري و احساس حقارت در اشکال مختلف آن اشاره کرده اند.
منشا رفتارهاي رواني هر نسل در عقده هايي است که از امور اجتماعي وتاريخي نشات گرفته و عميقا ايام کودکي شخصي را تحت تاثير قرار داده اند. به همين جهت است که هر نسل جديد متاثر از حوادثي است که به سن بلوغ يا پختگي نسل قبل مربوط مي شود ونيز به همين سبب است که واکنشهاي انفعالي ايجاد مي شود. اين واکنشها از عقده هايي ناشي مي شوند که ضربات روحي ناشي از حوادث دوران کودکي آنها را تشديد کرده اند.
در طي قرون مولفيني بسيار، ؟ گوناگوني درباره جنگ ارائه و جنگ را به صورتهايي چند مورد نظر قرار داده اند از جمله:
1- نيروي طبيعت يا قانون الهي: يا خدايان را الهام بخش آن دانسته اند- نظير مارس در روم و مروتان در آلمان- و يا آنکه آن را همچون بلايي آسماي، يا مظهر امتحان خداوند تلفي کرده اند.
2- نتيجه اي منبعث از هيجانات انسانها، قدرت طلبي و غرور انسان: از اين ديدگاه جنگ به عنوان بيماري رواني همه گير و و يا بيماري اجتماعي مورد توجه قرار گرفته است.
3- شکلي از مبارزه براي بقا و گزينش طبيعي بهترين و مناسب ترين افراد (قوي ترين)
4- نتيجه استبداد و جاه طلبي انسانها در مسند قدرت.
5- نتيجه اجتناب ناپذير روابط توليدي و ؟ طبقه اي توسط طبقه ديگر با اين همه جنگ را داراي نقشي جبران کننده به هنگام رشد بسيار زياد جمعيتي داشته اند، يا آنکه آن را وسيله اي در تزکيه ي انساني تلقي کرده اند و يا جنگ را همچون وسيله اي دانسته اند که با آن تهاجم جويي درون زاد انساني بر روي دشمنهايي دور دست تخليه مي شود، گفته اند که جنگ در سطح جمعي مظهر يک نياز و شور و هيجان است همانطور که عشق در سطح فردي چنين است.
جنگ از شوم ترين پديده ها و اختراعات انساني است. گرچه از بعد روانکاوي، ريشه هاي جنگ را در غريزه خشونت طلبي يا قواي غضبيه و شهويه انسان مي دانند، اما جامعه شناسان آن را بيشتر يک پديده اجتماعي و ابداع فرهنگي مي شناسند. جامعه رشد يافته و سازمان ؟ مي تواند غرايز فسردي را مهار کند و مانع از تبديل آن به دوزخي براي اجتماع شود.
 از بعد جامعه شناسي و معرفت شناختي مي توان گفت: يکي از علل و دلايل جنگ، فقدان باور به کرامت انسان است. به ميزاني که ارزش و کرامت انسان در جامعه اي به رسميت شناخته شود صداي جنگ، انگيزه وتمايل به جنگ به خاموشي مي رود.
به ميزاني که احترام به انسانيت افزون شود منحني جنگ نزولي خواهد شد.
در عين حال بايد با اين پديده شوم برخورد پيشگيرانه کرد. همانطور که گاستون بوتون نيز توجه دارد با ورود به موقعيت جنگ فضاي رواني جامعه دگرگون مي شود انسانهايي که تا پيش از آن تحمل جراحتي براي خود و يا ديگران را ندارند، به سادگي آمادگي جان باختن و جان ستاندن مي يابند. زمين، کشور، ملت، آرمان، مذهب، آنيده و امنيت براي همگان، الويت فوريت وتقدس پيدا مي کند و انسانها جان خويش را با آن معامله مي نمايند.
در همه اديان به ويژه اسلام اصل بر صلح و زندگي مسالمت آميز است و تنها به کسب آمادگي دفاعي توصيه مي شود.
آمارها نشان مي دهند که در روزگار جنگ طولاني عراق عليه ايران عمده شهدانه از ميان ثروتمندان و نه از ميان روشنفکران بودند و به قشر متوسط جامعه به پائين تعلق داشتند.
در همه جهان شهدا تقدس دارند. در جوامع مذهبي و غير مذهبي براي شهداي ملي بناي ياد بود مي سازند. در برخي کشورها نام سربازان را روي بناهاي ياد بود حک مي کنند.
آنان براي همه مردم مورد احترام هستند، اما به باور ما بايد شهداي زنده را دريابيم و آنان که فرهنگ و مرام دگر خواهانه را قدر شناسيم.
مباني نظري:
جنگ يک پديده اجتماعي است چرا که کليه ويژگيهاي يک پديده اجتماعي (سروکار داشتن با واقعيات روزمره اجتماعي و...) را داراست.
جنگ شگفت انگيزترين پديده اجتماعي است ودر عين حال نيرومندترين وموثرترين شکل تماس تمدنهاست که تمام نهادهاي داخلي يک کشور و ديگر کشورهاي درگير را دستخوش تغيير قرار ميدهد.
عده اي معتقدند جنگ از بدو تاريخ وجود داشته است. عده اي نيز معتقدند از وقتي که انسان پاي در تمدن و اجتماع نهاد و فرم قرارداد اجتماع را امضا نمود و براي اينکه بتواند پايدار بمانند، فرمانروايي برگزيدند تا حکومت کند، جنگ شروع شده است. عده اي نيز معتقدند از وقتي انسان پاي به تمدن نهاد، جنگها نيز شروع شد.
به هر حال از ديد جامعه شناسي انسان از وقتي پاي در جامعه و تمدن نهاد. جنگهاي اجتماعي او نيز شروع شد. اما هر زماني، متناسب با مقتضيات زماني و مکاني جنگهاي خود را مي طلبيده است.
گاستون بوتول و کلوزپتيس از صاحب نظران اصلي اين رشته هستند.
جامعه شناسي جنگ يکي از شاخه هاي جامعه شناسي است. علمي که جنگ را بررسي مي کند.


منابع :



منابع و مأخذ:

1. گاستون بوتول- تتبعي در ستيزه شناسي- ترجمه حسين پويان- تهران: چاپخش 1364

2. گاستون بوتول- جامعه شناسي جنگ- ترجمه هوشنگ فرخجسته- تهران: سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامي 1368

3. حسين بشيريه- انقلاب و بسيج سياسي- تهران: انتشارات دانشگاه تهران: 1372

4. فرامرز رفيع پور- توسعه و تضاد- کوشش در جهت تحميل انقلاب اسلامي و مسائل اجتماعي ايران- تهران: انتشارات دانشگاه شهيد بهشتي 1376

5. اکبر هاشمي رفسنجاني- انقلاب در بحران- کارنامه و خاطرات سال 1359

6. اکبر هاشمي رفسنجاني- انقلاب و دفاع مقدس- ناشر:‌ بيناد پانزده خرداد 1368

7.  اکبر هاشمي رفسنجاني- خطبه هاي نماز جمعه و مصاحبه هاي مختلف

8. موسوي ميرحسين- درسهاي دفاع مقدس- نشريه کيهان هوايي

 9. پژوهشگاه

 
طراحی سایت : سایت سازان