میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

بررسي علل پيشرفت و تعالي فرهنگی ایران و موانع موجود در اين زمينه


کد محصول : 1000127 نوع فایل : word تعداد صفحات : 66 صفحه قیمت محصول : 7000 تومان تعداد بازدید 203

فهرست مطالب و صفحات نخست



بررسي علل  پيشرفت و تعالي فرهنگی ایران و موانع موجود در اين زمينه

سخني چند:
يكي از ابتكارات خوب و كارساز دولت جمهوري اسلامي طرح سؤالاتي تحت عنوان پرسش مهر بوده است، كه هرساله از طرف رياست جمهور محترم مطرح شده است.
قطعاً هدف از طرح اين پرسش‌ها استفاده‌ي بهينه از نظرات مردم روشنفكر و هميشه در صحنه بوده است. كه براي رسيدن به رشد و تعالي همه‌جانبه‌ي كشور عزيزمان ايران ضروري و اجتناب ناپذير بوده است.
مهرماه امسال نيز مثل سال‌هاي گذشته اين پرسش‌ها از جانب رياست جمهوري مطرح شد. يكي از اين سؤال‌ها «عوامل و موانع پيشرفت فرهنگی ایران » بود.
لذا در جهت نيل به اين اهداف متعالي و ارزشمند اقدام به گردآوري مطالبي چند در اين زمينه نموديم. و اميدواريم با ارائه‌ي اين كار توانسته باشم گامي هرچند ناچيز در جهت پاسخ به سؤال رئيس جمهور محبوبمان برداشته باشم.
باسپاس
پرهام یزدان پناه
 
چكيده مقاله:
توسعه يعني پيشرفته شدن،رشد كمي و كوشش و راه‌حلي جهت برطرف كردن فشارها و مشكلات كه در ابعاد فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي، سياسي و امنيتي مي‌باشد در اسلام به معني عمران است يعني علاوه بر معناي كمي معناي كيفي هم دارد.
پيشرفت آرماني است كه همه‌ي افراد، اقوام، اقوام، مذاهب، سيلقه‌ها، گرايش‌ها و اعتقادات را زير چتر همبستگي قرار مي‌دهد. كشوري پيشرفته‌اي كه از اين اصول پيروي كند اخلاق به عنوان اصل پايه، وحدت، مسئوليت‌پذيري، احترام به قانون و مقررات، احترام به حقوق شهروندي، عشق و علاقه به كار، تحمل سختي‌ها به منظور سرمايه‌گذاري آينده، ميل به ارائه كارهاي برتر و فوق‌العاده نظم‌پذيري، فن‌آوري، رشد تكنولوژي، بهره‌وري در كليه سطوح فردي تا سازماني.
از موانع پيشرفت، عدم شناخت جايگاه واقعي فردي يا اجتماعي، بحران آفريني‌هاي سياسي و فرهنگي توسط كشورهاي سلطه‌گر، عدم هماهنگي بين مراكز علمي و تحقيقاتي با صنايع مختلف و ساير منابع ، عدم اعتماد به نفس و عدم باور توانايي‌هاي خود، عقب‌نشيني از اصول اسلام عدم جذب نخبگان و مغزهاي متفكر ، عدم شناخت مشكلات مردم از سوي مسئولان، و براي برداشتن اين موانع مي‌توان موارد زير را نام برد:
عزم و اراده جدي و نشاط و اميد، بالا بردن توانمندي‌ها، تقويت روحيه ايماني و و تقوي، ارتقاي دانش و سطح علمي، توكل به خدا، داشتن اعتماد ، انگيزها را مشخص كنيم مسئوليت‌پذير باشيم، سخت‌كوش باشيم، استقامت و پشتكار داشته باشيم، همدلي و اتحاد و يكپارچگي داشته و آن را حفظ نمائيمپس براي پيشرفت و ترقي حداقل در توليد علم و فناوري و رفاه و عدالت اجتماعي و معنويت و استفاده صحيح از نعمات الهي و حرفه‌جويي حرف اول را مي‌زند و براي رسيدن به اين هدف بر تك‌تك افراد جامعه بخصوص بر صاحب منصبان اجرايي و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فرض است كه در برنامه‌ريزي و قانونگذاريها به نحوي عمل نمايند كه كاملاً اين افق متعالي تبيين شده باشد و بر مجريان امور نيز فرض است كه با اتكاي به لطف و عنايت خداوند متعال در اين راه گام‌هاي استوار و دقيقي برداشته و از هيچ خدمتي فروگذاري ننمايند و به طبع آن ساير قوا و سازمانها و نهادها نيز موظف هستند در اين دولت گام بردارند و در اين ميان نقش مردم و تك‌تك آحاد جامعه نيز در هر زمينه‌اي كه مربوط به آنها مي‌شود از دست‌اندكاران امور در اين زمينه پشتيباني نموده و در اجراي امور و هم چنين در رفع موانع و مشكلات دولت دوش خدمتگزاران صديق اين مرز و بوم تلاش وافر نمايند. هيچ وقت همبستگي ملي و ديني و همدلي خود را از دست ندهيم و به ريسمان الهي چنگ بزنيم كه اين مهمترين سلاح ملت ايران است.
 
پیشگفتار
با ياد خدا و ذكر نام پربركت او كه آفريدگار جهان و انسان، شفادهنده‌ي دردمندان، نازل‌كننده‌ي كتاب و ميزان، هدايت‌گر گمراهان، مراد و منظور عارفان، ملجا و پناه مظلومان، حامي و پشتيبان مستضعفان، خصم ستمگران و كيفركننده‌ي متجاوزان است.
عصر حاضر براي بهتر زندگي كردن دوران فوق‌العاده‌اي است. در هيچ زماني تا اين حد امكانات و فرصت‌هاي گوناگون براي دستيابي به پيشرفت و توسعه وجود نداشته است.
در واقع آن قدر كارهاي خوب و جالب براي انجام دادن وجود دارد كه شايد بتوان گفت، توانايي تصميم‌گيري و انتخاب راه‌كارهاي مناسب، عامل تعيين‌كننده‌اي در جهت رشد و تعالي محسوب مي‌شود.
امروزه انديشه و تمدن اسلامي جان‌مايه‌ي نيرومندي براي احيا دارد. اگر ما بخواهيم جايگاه شايسته براي تعالي همه‌جانبه داشته باشيم بايد با ترسيم دقيق چشم‌انداز مطلوب، عزم و اراده‌ي جدي، استمداد از عنايات الهي و توكل بر خدا، بالابردن سطح شناخت علمي و همدلي و مشاركت گام برداريم.
مقدمه(کلیات)
ا در جامعه اسلامی زندگی می کنیم که دارای دین و رهبر و نیروی انسانی کارآمد می باشد واز آنجا که توسعه و پیشرفت همه جانبه بخصوص توسعه فرهنکی ایران اهمیت دارد تحقیقی تحت عنوان بررسی علل پیشرفت فرهنگی جامعه ایرانو موانع موجود در این زمینه(هدف نهایی) با روش تحقیق علی و توصیفی با انگیزه شناساندن معنا و نظرات در باره فرهنگ به عنوان یک عضو این جامعه و لبیک به سوال رئس جمهور  نوشتم .(چو عضوی به درد آوردروزگار     دگرعضوها را نباشد قرار )این مقاله را ارائه نمودم .بیشتر هدفهایم(اهداف جزیی) شناساندن مهمترین عامل پیشرفت فرهنگی و ریشه یابی در آنو باز گو کردن مشکلات وارائه راه حلهایی برای توسعه آن می باشدو بیان این که فرهنگ  براحتی ساخته یا تغییر نمی کندو در طول تاریخ به وجود می آیدوتغییرات ان تدریجی است و برای همین مشکلات عدیدهای برای دسترسی به اطلاعات در مورد آن وجود داردیکی  زمان و دیگری این که آن را به صورت آزمایشی  در مدت زمان محدود نمی توان انجام دادو کتابهایی با مضوع فرهنگی کمتردر دسترس هستند. در هر صورت مطالب این تحقیق در پی سوالات زیر تدوین شده است .
-عواملی که در مسیر پیشرفت فرهنگی ایران ما را یاری می کند چیست؟
-چه چیزهایی مانع پیشرفت ماست؟
-و چه کنیم تا موانع را از پیش رو بر داریمو راه را برای کار و تلاش باز کنیم؟
برای پاسخ به سوالات بهتر است با معنای کتمات فرهنگ و توسعه آشنا شویم.فرهنگ در لغتنامه به معنای کشیدن و فرهیختن و به زبان لاتین یعنی پرورشو رشد نمو آداب رسوم و قواعد یک ملت و در اصطلاح به معنای پیشرفتگی قدرت تفکر در زنجیره نظامع علی و نتایج آن فرهنگ گفته می شود.توسعه به معنای رشد تدریجی در جهت پیشرفت تر شدن و بزرگ شدن است ودر معنای غربی رشد کمی و افزایش.مقدااست.
ابزارهای گرداوری مطلب:استفاده از کتاب –اینترنت و کامپیوتر-مشاهده-تهیه فیش اطلاعاتی و کمک مادر می باشد.
تاثیر فرهنگهای بیگانه و ترسوخود باوری و عدم اعتماد بین دولت و ملت است.محتوای آن شامل عقاید، تعاریف کلیدی فرهنگ و عقاید جامعه شناسان و رهبران دینی و رهبر انقلاب اسلامی و موانع پیشرفت و عوامل  آن و بررسیراه حل ها و ارائه پیشنهادات می باشدو بیان تحقیقات قبلی جامعه شناسان در مورد تاریخ و فرهنگ و توسعه آن و چشم انداز بیست ساله ایران می باشد.



فصل دوم
جامعه ، فرهنگ، توسعه ، موانع پيشرفت فرهنگي و توسعه پيشرفت فرهنگي بهره وري
اِنَّ هذهِ امَّتكَمْ اُمّه واحده.
جامعه مجموعه‌اي از افراد انساني است كه جهت مشتركي آنها را به هم پيوند مي‌دهد. در قرآن مجيد از آن به امت تعبير شده است اين اشتراك مي‌تواند در دين يا آئين، زمان و عصر واحد يا مكان معين يا هرچيز ديگر باشد.
امت از نظر قرآن همان جامعه مطلوبي است كه مسلمانان به دنبال آن هستند و در پي تحقق اين جامعه است كه مدنيه فاضله براي انساني كه قصد رشد در اين جهان را دارد ظهور مي‌يابد. اين جامعه كه صفت واحد براي آن ذكر شده در پناه يك پروردگار يگانه و هدف مشخص شكل مي‌گيرد كه داراي برنامه‌اي دقيق و حساب شده است و خداوند دربارة رهبري امت فرموده است. اِني جاعلك للناس اماماً البته خداوند براي هر عصر و زماني رهبري براي نجات و هدايت انسانها قرار داده است. كه پيمودن راه تكامل بدون استفاده از وجود رهبر ممكن نيست و سرّ ارسال پيامبران و انتخاب اوصيا براي مردم همين است. يكي از لوازم لاينفك وجود رهبري در جامعه و مكان داري اين كشتي نوح است پس چون ترا نوح است و كشتيبان و دريا غم مخور.

ولايت و رهبري در قرآن و اسلام مقام خلافت الهي است و امت را براساس مصالح جامعه اسلامي هدايت مي‌كند. او مي‌تواند عدالت اسلامي را در بين افراد جامعه پياده كند. نقش انكارناپذير امام خميني(ره) در جهان اسلام را بايد يادآور شد كه ايشان با ايجاد حركت پويائي اسلامي توانستند به اهداف متعالي خود جامة عمل بپوشانند و رمز موفقيت امام در اين نكته بود كه با مهارت در حد اعلاي سياست از مسائل عبادي و معنوي و پيوند به عوامل روحاني غافل نبود.
حضرت امام خميني نيز نهايت تلاش خود را براي ايجاد عدالت در جامعه كرده‌اند و در راه اين هدف ارزشمند فرمودند كه درخت اسلام با خون شهيدان آبياري شده است موانع و سنگلاخهايي در راه اين پيشرفت بود، اما با تدبيري رهبرانه، حل معما كردند. امام هفتم(ع) فرمودند: اگر عدالت اجتماعي در ميان مردم عملي شود آنان بي‌نياز مي‌شوند و با اجراي عدالت بركات الهي نازل شده و رفاه و امنيت مردم افزايش مي‌يابد و چون مردم احساس مي‌كنند تبعيض و ناعدالتي از جامعه رخت بربسته است همه يكدل و يك جهت با زمامداران جامعه متحد شده و براي پيشرفت همه‌جانبه تلاش مي‌كند.
قرآن براي عملي شدن عدالت اجتماعي كه ضامن همبستگي و اتحاد مردم نيز هست راهكارهاي مختلفي ارائه مي‌دهد تشويق به احسان، انفاق،‌پرداخت زكات، رسيدگي به محرومان و مستضعفان، اطعام، برخي از طرح‌هاي قرآني براي رفع فقر و بي‌عدالتي در جامعه مي‌باشد.
خداوند در قرآن كريم در آيات خود مردم را به ظهور مهدي موعود، يگانه منجي عالم بشريت فرامي‌خواند و تقويت و توسعه انديشه انتظار مي‌تواند به اتحاد و يگانگي، دلهاي مردم را به كار گرفته و با اين فرهنگ وحدت آفرين و اميدبخش به همبستگي ملي در جامعه رونق بخشيد و اين امر زمينه‌هاي پيشرفت را فراهم مي‌آورد چون مردم انسجام دارند.
اسلام در آغاز ظهور تا پا گرفتن پايه‌هاي بنيادين آن دچار موانع بزرگي بود اما بايد ديد با تمامي اين مشكلات توسعه و پيشرفت اسلام به چه عواملي بستگي داشته است و آيا سيرة پيامبر(ص) در اين قضيه دخالت داشته است.
"عامل اول: براي نفوذ و توسعه اسلام در هر جا خود قرآن و محتواي قرآن است ولي گذشته از آن، شخصيت رسول اكرم(ص) نوع رهبري و مديريت رسول اكرم(ص) نيز از جمله عوامل مهم پيشرفت اسلام به شمار مي‌روند.
عامل دوم: نفوذ و توسعه اسلام است و حتي بعد از وفات پيامبر(ص) هم تاريخ زندگي پيامبر(ص) يعني سيره او كه بعد در تاريخ نقل شده است خود اين سيره‌ي تاريخي عامل بزرگي بوده است براي پيشرفت است."(1)
مسلماً يكي از مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار برافكار عمومي جامعه، سخناني است كه از لسان مسئولين ارشد نظام صادر مي‌شود و بهترين راه براي هشيار نمودن جامعه نسبت به مسائلي كه از آن غفلت شده است، تاكيد ايشان بر اين مسائل است. در اين راستا يكي از اقدامات سازنده رهبر معظم انقلاب همواره روشن نمودن عبارات متشابه و مبهم بوده است به عنوان مثال «نخبه پروري» زمينه‌هاي رشد موانع را كنار زده و محلي براي رشد توانمنديها مي‌شود. بعد از انقلاب ما بسياري از سازوكارها و دستاوردها را از كشورهاي خارج تقليد كرديم و آنها را در نظام اسلامي پياده نموده و يا مونتاژ كرده و به ساختاري تكامل يافته در علم و صنعت رسيده‌ايم. محصولات تكنولوژي را به كشور وارد كرده و از آنها استفاده كرديم ولي به ظاهر ارائه نتايج نهاد در رسانه‌ها كم‌كم در حركتي نظام‌مند آغاز مي‌شود.
رهبر انقلاب از نخبگان و دانشجويان خواسته‌اند كه به مطالعه و تحقيق پرداخته و نظرات خود را با بزرگان علمي تبادل‌نظر كنند. اگر ما 1-چراغ چشم –عباس –"سیره پیامبر اعظم ":تهران –انتشارات  تربیت اسلامی-پاییز 85.
بتوانيم نيروهاي جوان و دانشجو را در قالب حركت‌هاي مطالعاتي هوشمند سامان‌دهي كنيم فضاي غوغاسازي خاموش شده و افراد ناكار آمد و ضعيف نخواهند توانست جلودار اين حركت ريشه‌اي شوند.
بدون ترديد «حركت علمي» كه توسط رهبر صادر گرديده نور روشنايي و اميد را در افق اهداف جوانان فهيم روشن ساخته است قبلاً جنگ بر سر مرزهاي جغرافيايي بود و امروز دشمن به مرزهاي انديشه جوانان لشكركشي كرده و هر لحظه به شكل لباسي نو، آهنگ مخالفت مي‌زند تا ديروز ما سعي مي‌كرديم دشمن را به خانه راه ندهيم اما حالا با فركانس‌هاي فضايي و ماهواره‌ها در اكثر خانواده‌هاي ايراني دشمن در صدر مجلس تكيه‌زده و حكمراني مي‌كند اين امر نمي‌تواند باعث پيشرفت شود ابتدا بايد مغزهاي مسموم همانند بيماري كه مدتي در قرنطينه به سر مي‌برند تنقيه فكري شوند و سهم‌هاي حاصل از تاثير غرب زدوده شود بعد به سوي حركتي منسجم و پويا درآمده موجب پيشرفت گردد. بايد بر اطلاع‌رساني و معرفي حركت‌هاي مثبتي كه در كشور در حال انجام است نيز تاكيد زيادي شود تا سريعاً اين جوّ منفي از بين رفته و بر جوانان ثابت كنيم كه مديريت اسلامي همانطور كه در جهاد نظامي توانست پيروزي‌هاي غرورآميزي را نصيب كشور كند در جهاد علمي و تكنولوژيك هم مي‌تواند نجات‌بخش كشور باشد.
 
فرهنگ
انسانها از زمان های دور در پی آن بوده اند که زندگی را برای خود آسانتر کنند. لذا آنها همواره در جستجوی راههای جدید و بهتر بوده اند که تغذیه، مسکن، لباس ، سلامت، تفریح را برای خود تأمین نمایند. حال همه این اطلاعات و تجارب و دستاوردها بجای مانده است که به آن فرهنگ می گویند.
.
فرهیختن، بالا کشیدن، جلو کشیدن، تکامل در قدرت ادراک انتزاعی ذهن، مفاهیم کلیدی فرهنگ اند. از این جهت گفته می شود فرهنگ فرآیند پیچیده و پیشرفته ذهن انسان و فرآورده انتزاعی قوه تفکر و ادراک اوست که از تعامل و تعاطی عوامل و موثرات درونی و بیرونی وجود آدمی مایه می گیرد و دیدگاهها و رفتارهای گوناگون او را به طور مستمر شکل و جهت می دهد.
فرهنگ به منزله فربهی روح جمعی و تمدن است. همانگونه که جان انسان بنا به نظریه جوهری اتحاد عامل و معقول در نتیجه انجذاب دانش و معرفت، اشتداد وجودی می یابد، جامعه بشری نیز در اثر پیشرفت فرهنگ تکامل و بسط پیدا می کند. یعنی تکامل در زنجیره نظام علی و قدرت فنی صورت می گیرد.
اقتضای جان چو ای دل آگهی است    هر که آگاهتر بود جانش قوی است
جان نباشد  جز خبر در آزمون        هر که را افزون خبر جانش فزون
جان ما، از جان حیوان بیشتر        از چه زان رو که فزون دارد خبر
4- به همین علت، فرهنگ، فصل تمیز میان انسان و حیوان است. چنانکه مارتین به عنوان یک جامعه شناس فرهنگی، فرهنگ را شامل تمامی محتواهای فکری - ارزشی که زندگی انسانی را از زندگی حیوانی متمایز و برجسته می سازد، می داند و این خانواده ، اقتصاد، تکنیک دولت، سیستم نظامی را نیز دربر می گیرد.  حیوانات نه قدرت تفکر و تئوری پردازی دارند و نه توان ابزارسازی. آن نظام علمی- فنی که منجر به تأمین آسانتر و بهتر نیازها می گردد یک فرآیند فرهنگی است. فرهنگ غریزی نیست، بلکه فرآورده پیشرفت ذهن و قدرت انتزاعی ادراک آدمی است که از تعامل و تعاطی درونی و بیرونی وجود آدمی مایه می گیرد.همان کاری که از عهده حیوانات خارج است. پس می توان گفت انسان هم زیست طبیعی دارد و هم زیست فرهنگی.
فرهنگ یک کارکرد جمعی است و ماهیت انفرادی ندارد. فرهنگ رفتار سازمان یافته گروههای پایدار انسانی است. فرد به تنهایی نمی تواند نیازهای خود را ارضا کند مگر از طریق تنظیم فعالیتها و در درون یک گروه سازمان یافته.  از طریق همین گروههای سازمان یافته است که می توان دریافت که آن جامعه نسبت به تأمین چه نیازهایی جدی است و کدام نیاز در اولویت اوست. «معاش، امنیت، اخلاق و ... »حول محور اولویت بندی نیازهاست که اولویت بندی نهادهای اجتماعی مطرح می شود. در فرهنگ، ما شاهد ترکیب اجزاء فعالیتها هستیم و همه جا با یک فضا و یک گروه، یک رژیم و ضوابط و همچنین با یک کارکرد سروکار داریم. فرهنگ یک تولید اجتماعی است و محصول مقتضیات و نیازهای زندگی جمعی انسانها است. فرهنگ آن چیزی که جامعه می آفریند و به انسان وا می گذارد . یعنی ساخته ها و اندوخته های جامعه انسانی. به عبارت دیگر فرهنگ الگوهای رفتاری کلی و عمومی Nomothetic است نه الگوهای رفتار شخصی و انفرادی.
Idiosyncratic یعنی الگوهای عینی و ذهنی رفتار که میان عده زیادی از اشخاص، عام و مشترک است.
چنین ماهیت جمعی فرهنگ است که امکان کشف قانونمندیهای اجتماعی و تعمیم های علمی در جامعه شناسی را به ما   می دهد.. به همین خاطر عنصر فرهنگی پدرسالاری تا زمانی که از باور و رفتار جمعی بیرون نرفته باشد، الگوی فرهنگی است و هنگامی که از عمومیت و بهتر است بگوئیم اکثریت افتاد، در آن صورت، پدرسالاری از جرگه فرهنگ خارج می گردد.
ماهیت جمعی فرهنگ ما را به اهمیت ساخت روابط اجتماعی رهنمون می سازد
فرهنگ یک تولید تدریجی تاریخی است. به منزله اقیانوسی است که از تلائم و تلاطم قطره ها و چشمه ها و باران ها ورودها در مسیر و مسیل تاریخ به وجود آمده است. پس فرهنگ فوری نیست بلکه یک موجود زمانمند و تدریجی است. به همین خاطر، مُد فرهنگ نیست.
تاریخی بودن ماهیت فرهنگ معرف آن است که :
اولاً : فرهنگ یک مجموعه ذخیره اطلاعات است. پس یک سرمایه ملی محسوب می شود. سرمایه ای مهمتر از سرمایه اقتصادی. اگر چنین ذخیره اطلاعاتی در اختیار جوامع نباشد،  نسلی که به دنیا می آید  بایستی شیوه زندگی کردن را از نو بشناسد و بسازد. فرهنگ تمام تجارب شیوه زندگی و بهتر زندگی کردن است که نسل های پیشین ساخته و اندوخته اند. به همین خاطر است که گفته می شود، جامعه ترکیبی از مرده ها و زنده هاست و ما بر شانه گذشتگان ایستاده و آینده را تماشا می کنیم(اگوست کنت) .. انتقال فرهنگی چه به صورت زبانی و یا بصورت نوشتاری وسیله انتقال ذخیره اطلاعات نسل های گذشته به نسل های آینده است.
در این فرآیند است که هویت ملی یک جامعه حفظ و تداوم می یابد. انتقال فرهنگی مانع از مجهول الهویه بودن ما می شود. بنابراین فرهنگ پدر معنوی همه نسل ها در یک قومیت و سرزمین است زیرا فرهنگ، هویت دهنده است و انتقال فرهنگی عامل حفظ و تداوم هویت جمعی و ملی است.
فرهنگ جنبه ابزاری و کارکردی دارد. محصول تلاش ذهنی و عینی آدمیان برای رسیدن به اهداف است از این رو:
- می بایستی با اهداف، تناسب پیدا کند. تناسب وسایل با اهداف کار عقل عملی است. بنابراین پیشرفت در عقل ابزاری و عملی یکی از نشانه های پیشرفت فرهنگ می باشد. هر چه یک جامعه قدرت تفکر و علم بیشتری داشته باشد بهتر می تواند به اهدافشان دست یابند. این قدرت تفکر، زمانی ضابطه و شاخص پیشرفت است که از سطح خاصان و نخبگان، گذشته و از طریق گسترش زبان به سطح عوام برسد و عمومیت پیدا کند. یعنی قدرت تفکر و تفکر علمی، به ارزش و هنجار تبدیل شود- در داد و ستد فرهنگی، فرهنگی غالب است که قدرت کارکردی بیشتری در تأمین نیازهای اساسی آدمی داشته باشد. به تعبیر لسلی وایت: تأمین نیاز یک متغیر مهم قدرت فرهنگ است  و چنانچه یک فرهنگ، پاسخگوی نیازهای افراد نباشد، آنها راههای امیدوار کننده ای را جستجو می کنند و این فرآیند منجر به دگرگونی فرهنگی می شود(دامپسن). اسپیرو نیز همین تحلیل از دگرگونی فرهنگی دارد که سرکوبی نیازها یکی از شرایط لازم نه کافی برای دگرگونی فرهنگی است. مفهوم تأخر فرهنگی به منزله عدم تطابق فرهنگ با نیازهاست. پس دگرگونی نیازها، دگرگونی فرهنگ را می طلبد.در غیر این صورت جامعه دچار تأخر فرهنگی می شود.
پس جامعه ای از نظر فرهنگی پیشرفته است که برای کلیه شئون زندگیش از نحوه خوابیدن تا تربیت بچه ها، بطور دقیق فکر و محاسبه کرده و بهترین روش عالمانه را داشته باشد.
هر چه یک جامعه و اعضایش، قدرت تفکر و علم بیشتری داشته باشند، بهتر می توانند به اهدافشان دست یابند.

موانع پيشرفت
وقتي صحبت از پيشرفت كشور و صعود به قله‌هاي ترقي به ميان مي‌آيد شناخت موانع و مشكلات در اين وادي ضروري و مهم به نظر مي‌رسد.
اين موانع مي‌توانند به شرح ذيل باشد:
1- عدم شناخت جايگاه واقعي:
اين عدم شناخت مي‌تواند فردي، اجتماعي و هم‌چنين از نظر جايگاه كشور در عرصة جهاني باشد. بدين‌معنا كه فرد بايد جايگاه واقعي خود را بشناسد و بداند در چه زمينه‌ايي استعداد و توانايي دارد تا آن را بطور متعالي شكوفا سازد و براي جامعه به نحو احسن، مثمرثمر واقع شود.
در مشكل عدم شناخت جايگاه اجتماعي بايد اذعان داشت كه اگر فرد به جايگاه واقعي خود در اجتماع آگاهي نداشته باشد و نداند كه چگونه مي‌تواند در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و امنيتي و... نقش داشته باشد نمي‌تواند در اين زمينه‌ها نقش مفيد و موثري ايفا نمايد و اين خود به نوعي پيشرفت جامعه را دچار اختلال مي‌كند.
شناخت موقعيت سياسي و جغرافيايي، اقتصادي و فرهنگي كشور در سطح جهاني براي برنامه‌ريزي بسوي پيشرفت كشور لازم و ضروري به نظر مي‌رسد.
2- بحران آفريني‌هاي سياسي و فرهنگي توسط كشورهاي سلطه‌گر:
كشورهاي سلطه‌گر معمولاً از طريق ايجاد بحرانهاي سياسي و فرهنگي سبب تحليل توانائيهاي افراد و نهادها و در نهايت سازمانها مي‌شود. بنابراين هجوم كشورهاي سلطه‌گر در زمينه‌هاي فوق را بايد شناخت و عكس‌العمل‌هاي مناسب هر بحران را به موقع به اجرا گذاشت.
3- عدم هماهنگي بين مراكز علمي و تحقيقاتي با صنايع مختلف و ساير منابع:
وجود ناهماهنگي‌ها بين مراكز علمي و دانشگاهي با صنايع باعث مي‌شود كه صنايع اكثراً بروز نشده و توانايي لازم در جهت ارتقاء سطح اقتصادي كشور را نداشته باشند بگونه‌اي كه مثلاً اگر در امر كشاورزي از علم روز استفاده نشود و از تجهيزات و امكانات امروزي استفاده شود بعيد است كه بتوان به خودكفايي در امر كشاوزي اميدوار بود و يا اگر كارخانه‌ها از علم روز بي‌بهره باشند در دنياي امروز كه تكنولوژي حرف اول را در توليد مي‌زند قادر نخواهند بود همگام با جهان امروز به پيش بروند و نه تنها خود روي به پس‌رفت خواهند گذاشت بلكه در نهايت كشور را نيز از پيشرفت بازخواهند داشت.
4- عدم اعتماد به نفس و از دست دادن خودباوري
نداشتن اعتماد به نفس و عدم باور توانايي‌هاي خود، باعث مي‌شود كه از استعداد و توانايي‌ها به نحو احسن استفاده نشده و به تداوم عقب‌ماندگي‌ها دامن بزند. اين عدم اعتماد به نفس ما را از برنامه‌ريزي مدون و دقيق براي پيشرفت باز مي‌دارد و اگر برنامه‌اي تدوين مي‌شود بدون توجه به باورهاي وجودي كشور خودمان بوده و تنها الگوگيري را بدون بومي‌سازي در عرصة برنامه‌ريزي شكل مي‌دهد كه در نهايت پيشرفتي براي كشور حاصل نخواهد شد.
5- عقب‌نشيني از اصول اسلام، افتادن در دام مداخلات گوناگون و گرفتار آمدن در چارچوب مكاتب مادي رايج دنيا. از نظرات مقام معظم رهبري است كه عدم توجه به نكات فوق مي‌تواند موجب ناكامي و شكست در رسيدن به تعالي باشد. 
6- دوري از اخلاق و معنويت:
اين مورد يكي از عمده‌ترين موانع بر سر راه پيشرفت و ترقي به شمار مي‌رود اگر چنانچه در دنياي امروز مي‌بينيم كشوري پيشرفته و توسعه يافته تلقي مي‌شود در واقع يكي از دلايل پيشرفت، اخلاق است كه به عنوان يك اصل پايه‌اي مطرح مي‌شود و حال براي كشوري مثل ايران با ديني كه پيامبرش براي تبيين مباني اخلاقي مبعوث شده است (اِنّي بُعِثُت لِاتَمم مِكارِمَ الاخلاق) لازم و اصل است كه در ساية معنويت و اخلاق به سوي تعالي گام بردارد.
7- عدم ارتباط و اعتماد بين دولت و ملت
وجود يك شكاف بين دولت و ملت باعث عدم شناخت دولت از ملت و خواسته‌هاي ملي شده و متقابلاً موجب عدم شناخت ملت از توانائيهاي دولت در جهت پيشرفت خواهد شد.
8- حاكم بودن سلايق و برتري تفكرات فردي و حزبي و گروهي بر قانون.
بطوريكه اجراي سليقه‌هاي فردي در مواردي مانع اجراي قانون شده و اين خود مانع بزرگي در جهت قوانيني مي‌شود كه مي‌تواند در پيشرفت و تعالي كشور نقش اساسي داشته باشند.
9- عدم جذب نخبگان و مغزهاي متفكر و عدم استفادة بهينه از استعدادهاي نخبگان موجب دلسردي و در بدترين شكل موجب فرار مغزها شده و اين مغزها و استعدادها در اختيار كساني قرار مي‌گيرد كه سودي به حال كشور و ملت ندارند.
10- ترجيح دادن منافع حزبي و قومي و گروهي و منطقه‌اي بر مصالح ملي يكي از آفت‌هاي برنامه‌ريزي عدم توجه به مسائل و مصالح ملي مي‌باشد بگونه‌اي كه اگر در برنامه‌ريزي طوري عمل كنيم كه منافع شخصي و گروهي و حزبي و قومي و منطقه‌اي بر مصالح ملي اولويت پيدا كند آن برنامه‌ريزي از پيش شكسته خورده بوده و بدور از عدالت اجتماعي مي‌باشد.
11- عدم مديريت صحيح
عدم وجود مديريت جامع و قوي در اجراي برنامه‌هاي تدوين شده موجب مي‌شود كه برنامه آنچنان كه بايد و شايد به پيش نرود و در مرحلة اجرا با مشكل مواجه شود و اين مشكل در نهايت مانع پيشرفت و ترقي مي‌گردد.
12- عدم شناخت مشكلات مردم از سوي مسئولان.
13- وجود بيكاري در بين قشر پرتوان جامعه.
14- عدم هماهنگي بين قواي مجريه و مقننه و قضائيه و...
15- فساد اقتصادي در دستگاههاي حكومتي موجب مي‌شود منابع ثروت متعلق به مردم از بين برود بجاي اينكه اين ثروت در جهت توليد و توسعه كشور قرار گيرد در جاهاي ديگري به هدف مي‌رود.
16- با توجه به نظر مقام معظم رهبري يكي از موانع پيشرفت اين است كه مسئولان و نخبگان و قشرهايي كه مي‌توانند روي اذهان ديگران اثر بگذارند در شناخت مشكلات مردم اشتباه كنند و خواسته‌هاي مردم را درست نفهمند يا خواسته‌هاي مردم به نقاط كم‌ارزش و بي‌ارتباط با زندگي واقعي مردم ربط دهند.
 17- ضعف نظام اداري و بوروكراتيك كشور به لحاظ نرم‌افزاري و سخت‌افزاري.
18- فقدان زيرساخت‌هاي مناسب علمي و اقتصادي و فني و كشاورزي.
19- كمبود نيروي انساني متخصص و ورزيده در امور مختلف اجراي برنامه‌هاي مدون.
20- وجود نظرگاه‌هاي متناقض در بخش‌هاي گوناگون برنامه بويژه در بخش‌هاي فرهنگ و فن‌آوريهاي ارتباطي و نحوة اجراي برنامه‌ها.
21- برتري و تسلط ديدگاه‌هاي منفي نسبت به فن‌آوريهاي نوين ارتباطي، مانند اينترنت، ماهواره و...
موانع پيشرفت از نظر رئيس جمهور: بنابه فرمودة رئيس جمهور محترم‌هاي دكتر احمدي‌نژاد تفرقه سستي آسيب‌پذيري فرهنگ ـ عدم شناخت دشمنان و توطئه‌هاي آنان عدم دفاع جانانه در مقابل وجود دشمنان، از دست دادن خودباوري و شجاعت و استكبار و خلاقيت از دست دادن فرصتها است. در جهان امروز انديشه و تمدن اسلامي براي زنده ماندن ارزش‌ها جايگاه نيرومندي دارد. اگر بخواهيم با استفاده از اين امر جايگاهي شايسته براي تعالي فرهنگي داشته باشيم:


منابع :


 

فهرست منابع و مآخذ

1-ابطحي ،سيد حسين و بابك كاظمي ، بهروري –تهران موسسه مطالعاتي پژوهشهاي بازرگاني

2-اينترنت مقالات:

3-بحارالانوار،جلد 71 ،صفحه 93 باب 3

4-چراغ چشم ، عباس ،سيره پيامبر اعظم تهران انتشارات تربيت اسلامي پاييز 85

5-دلشاد تهراني، مصطفي، حكومت حكمت: انتشارات انديشه جوان ،تهران چاپ 78

6-شرح غرر و درر

7-عبده ،  استاد شيخ محمد ، ، ترجمه فريدون سالكي ، نهج‌البلاغه انتشارات فريدون علمي ، چاپ اول

8-فرهنگ لغات آكسفورد، 2001

9-كفاش ، حميد رضا ،درس زندگي از سيره عملي پيامبر گرامي اسلام حضرت محمد: تهران نشر عابد پاييز 83

10-كليني ،اصول كافي ـ

11-لطيفي، پاكده ،علي ،چشمه‌هاي معرفت (در گفتمان رهبري) اتحاد ملي، مؤلف ، پاييز 1386

12-متن سخنراني رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم زنجان 1382

13-متن سخنراني رهبر معظم انقلاب در ديدار با مردم سمنان 1386

1-پرسش مهر (8) دبيرخانه فراخوان ملي پرسش مهر 7 وزارت آموزش و پرورش

2-سايت كارآفرينان

3-مقالات علوم انساني، كتابداري و اطلاع‌رساني، علمي و آموزش aftabir

4-اخبار آموزش ايران و جهان (adunews.ir)

5-سال پيامبراعظم

6-يادداشت‌هايي درباره دانش تكنولوژي و آموزش علوم و تأثير آن‌ها در رشد جنوب، نوشته پرفسور عبدالسلام، پيوست با ترجمه: «رهيافتهاي كره جنوبي به قلم هيونگ ساپچوي» فرهنگستان علوم جهان سوم، 1369

7-سازمان تبليغات اسلامي (www.tebyan-golestan:ir)

8-Vista research & information technology center @2008 All Rights

9-Reserved support @ aftab.ir

10- www.nairan.ir نو انديشان صنعت ايران

11- HTMمحسن شاه حسيني –نظريه كاركردي فرهنگ .اطلاع رساني علوم اجتماعي file://H:\         


دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان