میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

راههاي رسوخ مُدهاي غير متعارف بر جامعه


کد محصول : 1000155 نوع فایل : word تعداد صفحات : 98 صفحه قیمت محصول : 9000 تومان تعداد بازدید 413

فهرست مطالب و صفحات نخست



راههاي رسوخ مُدهاي غير متعارف بر جامعه

فهرست مطالب
عنوان                                            صفحه
فصل اول
(كليات تحقيق)
مقدمه                                            2
كليات                                            4
اهميت مسئله                                        7
اهداف تحقيق                                        10
متغيرهاي تحقيق،فرضيه و سؤالات تحقيق                        11
تعاريف واژه ها و اصطلاحات                                13
فصل دوم
(ادبيات و پيشينه تحقيق)
تقليد و مدگرايي در يادگيري بوسيكه مشاهده                        15
نظريه هاي تقليد                                    17
ارزيابي نظريه هاي تقليد                                33
عواملي كه بر احتمال وقوع تقليد اثر مي گذارند                        37
انگيزش پيشرفت                                    45
فوبيها و ترسها و شناخت ها                                53
سرمشق گيري در رفتار درماني                            58
فراگيري رفتارهاي جديد                                63
خلاصه فصل                                        67
فصل سوم
(روش تحقيق)
روش تحقيق                                        71
نمونه آماري و حجم نمونه                                72
ابزار گردآوري اطلاعات                                74
روش گردآوري اطلاعات                                75
روش آماري                                        76

فهرست مطالب
عنوان                                            صفحه

فصل چهارم
(تجزيه و تحليل داده ها)
تجزيه و تحليل توصيفي                                78
نمودار فراواني                                        81
تفسير آماري                                        82
تفسير درصدي                                        84
تحليل آماري                                        86
نتيجه آماري                                        88
فصل پنجم
(نتيجه گيري)
نتيجه گيري                                        90
محدوديت ها و ملاحظات پژوهش                            93
پيشنهادات                                        94
منابع و مآخذ                                        95
پرسشنامه                                        96

فصل 1
مقدمه
( کلیات ) بیان مسئله
اهمیت مسئله
اهداف و مقاصد تحقیق
متغیرهای تحقیق
فرضیات و سوالات تحقیق

« مقدمه »
جامعه خود به خود معنی و مفهوم ندارد . اصولاً جامعه مفهومی انتزاعی و ساخته تفکرات و ذهنی بشری است که در اثر اجتماع و جمع شدن عده ای از افراد و  اعضای خانواده در یک مجموعه و محله و اقلیم و مکان اطلاق می گردد و چون بشر از آغاز خلقت به صورت جمعی زندگی کرده و برای رفع نیازهای اولیه و برقراری نیازهای ارتباطی و نیز عاطفی و ترس از خطرات حیوانات درنده و رعد و برق و سیل و زلزله سعی در گردهم آیی و در کنار هم زیستن داشته اند . ( کاردان ، 1373)
هر امر اجتماعی و پدیده اجتماعی عبارت است ، هر موقعیت ، هر رابطه یا واقعیتی که به نحوی یکی از جنبه های حیات اجتماعی را توجیه کند.
 ( محسنی منوچهر ، 1366 ) "16"
بنابراین اجتماعی بودن موجود انسان امری مسلم و علی حده ( علیحده ) است و رفع نیازهای انسانی بوسیله یکدیگر یک پدیده طبیعی و اجتناب ناپذیر است پس قلمرو انسان ها در گروه و روابط بین آنها در بستری از نیازهای طبیعی و اجتماعی و عاطفی و ... در روی کره خاکی پراکنده و مستتر است .
امروزه نیازها متنوع و پیچیده نشده و هزاران نیاز اقتصادی ، اجتماعی ، هنری ، علمی ، فنی ، تحصیم ، عاطفی ، ورزشی و ... درهم تنیده شده اند و با توجه به رشد و توسعه تکنولوژی و ارتباطات ، هنسون ، تکنولوژی های جدید ارتباطی ، 1373 ترجمه حیدری ) .
سرعت ارتباط و انتقال پیام ها چه از نوع پیام های شغلی و تحصیلی و علمی و پژوهشی و اقتصادی و سیاسی و چه از نوع هنری و اجتماعی و ورزشی و غیره به سرعت در سراسر جهان پراکنده و دریافت می گردد . آنچنانکه اگر  در کره زمین در بالاترین نقطه  قطب شمال اتفاقی بیفتد در جنوبی ترین نقطه کره زمین در طول فقط چند دقیقه ارتباط برقرار و پیام قابل شنیدن و دیدن و ... می باشد .
این مسئله در مورد امور و پدیده های نابهنجار نیز وجود دارد و گروه های زیرزمینی و مافیا می توانند اطلاعات و پیام ها را در کوتاه ترین زمان به گیرندگان خود منتقل کنند . در این تحقیق نوع دیگری از نفوذ و رسوخ در اجتماعات مختلف را در نظر داریم که پدیده ها و امور و رفتارهای مدی
 ( Fashen ) که برخی حتی مورد قبول هنجارهای جامعه ما نیستند . چگونه وارد جامعه شده و ترویج می شدند و راه های مقابله با آن چگونه است ؟
          
             «  کلیات »
بیان مسئله
وَ  کَذلِکَ  سَوَّلَت لی نَفسی ( طه ، 96 )
نفس من کار مرا برایم زیبا جلوه می دهد . ( نصری ، 1372) "7/3"
همه صاحب نظران و اندیشمندان و حکما و فیلسوفان و متخصصان قدیم و جدید معتقدند که نیازهای انسانی دو قسم است . الف) نیازهای اولیه ب) نیازهای ثانویه
نیازهای اولیه شامل نیاز به غذا ، پوشاک ، امنیت ، مکان ، تولید مثل ، درمانی و ... و نیازهای ثانویه مثل تفریح و ورزش و هنر و ...
در همه دنیا نیازهای اولیه اصل است و همه کشورها و دولت ها هر کدام به نوعی از طریق برنامه های اقتصادی و اجتماعی و طرح ها و لوایح گوناگون حمایتی و تشویقی و ضمانت کاشت و داشت و برداشت محصولات و تولیدات و نظام عرضه و تقاضا به همه مردم شهرها و روستا خدمات مختلف اجتماعی و مدنی ارائه می نماید .
در بعد اجتماعی روابط گروه ها و اجتماعات از طریق نهادها و موسسات و سازمان ها شکل می گیرد و در این برهه قانون و روابط سنتی و مذهبی و ارتباطی با هم تلفیق شده و فرهنگ و تمدن هر جامعه را شکل می دهد .
( عاری نژاد ، 1365)
روابط پیچیده مردم با یکدیگر و گروه ها با گروه های دیگر در شیوه های رسمی و غیررسمی و در قالب قوانین و مقررات اجتماعی و اخلاق و آداب و رسوم و سنت های دینی و اعتقادی مجموعه گسترده ای از رفتارهای مختلف در زمینه های پوشاک و خوراک و روابط اجتماعی و اخلاق و نگرش ها و گرایش ها را بوجود می آورد .
مثلاً گروه های دانش آموزی با ارشاد اسلامی و معلمان و خانواده ها و فعالیت های کتابخانه ای و گروه های تحصیلی و آموزش کنکور در ارتباط هستند . و این نهادها خود با نهادهای بزرگتر نظیر وزارت فرهنگ و آموزش و پرورش و آموزش عالی و غیره در ارتباط هستند . صدا و سیما و روزنامه ها و مجلات و بولتن های خبری و ورزشی این روابط را برجسته و اطلاع رسانی می کند و چون خود وسایل ا رتباط جمعی و خبرنگاران و رادیو و تلویزیون از ماهواره و روابط بین الملل تاسی و تاثیر می گیرند ممکن است . رفتار و مدل آموزشی و طرز ارائه جدید تدریس و کتاب نوین و قابل اعتمادی  و یا افراد موفقی و یا دانشگاه ها معتبر جهانی را به تبلیغ بکشد و از این نقطه نظر عده ای از دانش جویان و دانش آموزان علاقه خاصی به فردی که از خارج مورد تبلیغ واقع شده قرار بگیرند و برای همنوایی و همرنگی با آن لباس خود را همرنگ و هم شکل لباس ایشان قرار دهند و حرکات و سکنات خود را با حرکات و رفتارها و سکنات آن فرد متناسب سازند و این اولین قدم رسوخ و مدگرایی در میان نوجوانان و جوانان می گردد.
امروزه ارتباطات از نوع موبایل ، ماهواره ، تلویزیون ، جراید و روزنامه ها بسیار گسترده شده است و شبکه های ماهواره ای در سراسر جهان قابل دسترس هستند . و گیرنده های تلویزیونی در ساعات آخر شب جوانان و نوجوانان و حتی خانواده ها را به خود مشغول می دارد و در این برنامه ها سیاست ها و اقتصاد و هر و ورزش و مبادلات مختلف اجتماعی و هنری و سینمایی و تبلیغی به شدت تبلیغ می گردد.
در جامعه ما برای پوشش و خوراک و رفتارها هنجارهای دینی و اسلامی و حد و مرز تعیین شده وجود دارد . و عده ای از جوانان و نوجوانان خود را ملزم و راضی به اطاعت و تبعیت از این الگوها و مدل های هنجار شده نمی دانند و با تماشای فیلم های سینمایی و ماهواره ای و مشاهده افراد و هنرمندان و چهره های شناخته شده جهانی در قالب فیلم ها و تبلیغات کالایی و هنری و ورزشی به شدت تمایل ودرون خود را از الگو پذیری وتبعیت و پیروی از نوع رفتار وپوشش و حرکات و رفتارهای فرد مورد علاقه قرار می دهند و از روز بعد لباس آن هنر پیشه و یا چهره آرایی آن چهره سینمایی و یا طرز راه رفتن فلان ورزشکار خارجی و لباس ها و خال کوبی ها و غیره در میان جوانان مد و فراوان می شود و ظاهراً هم هیچگونه خلافی از فرد سرنزده است و ولی ترویج و گسترش این رفتارها و اوج و تعمیم آن باعث نهادی شدن آن رفتار و همگانی شدن آن رفتار درمیان جامعه می گردد . و فرهنگ و تمدن ما را تحت الشعاع قرار میدهد .
برهنگی و نمایش اندام وارگی در غرب در چند دهه گذشته به شدت رونق و گسترش یافته است و زنان و مردان بدون هیچ محدودیتی آزادند هر گونه لباس و از هر جنس با هر مدل و اندازه و رنگی را در کوچه و بازار و محل کار و تحصیل بپوشند ریشه این تمایل هرچه باشد قابل بحث در این گفتار نیست ولی تبعات آن باعث می شود که حجب و حیا و حریم اخلاقی خانواده ها در هم ریخته شود و هیچ حدو مرزی در میان زنان و مردان و دختران و پسران وجود نداشته باشد و اعتقادات و باورهای اصیل دینی و اعتقادی که در طول هزاران سال و با خون و دل ایثار جان ها و محو تمدن ها و غارت کشورها و سرمایه های عظیم انسانی و اقتصادی و نوشتن هزاران جلد کتاب و اثر و شعر و ادبیات و حکمت و اندیشه بوجود آمده و در روح و جان و شخصیت افراد درونی و فطری شده با یک بی توجهی و رسوخ یک رفتار نا شناخته و هوس آلود و بی معنی خارجی مورد .هجمه و هجوم قرار گیرد و اساس و  ارکان دینی و ادبی و فرهنگی و ... هر جامعه و ملتی مورد تهدید قرار گیرد . و این امر یا پدیده در لحظه اول و الگوپذیری شاید هیچگونه منافاتی با مختصات و ساخت و چهارچوب نظام نداشته باشد ولی آنگاه که عده کثیری ازمردم به آن پرداختندو همه کشور تحت تاثیر این مد و لباس واقع شد ضرر و آسیب های آنان نمایان می شود .
 اهمیت مسئله :
اگر یکروز صبح از خواب برخیزید و با تعجب ببینید که مردم با  شورت به خیابان آمده اند . زنان چادر و پوشش خود را کنار گذاشته اند و با دامن کوتاه و لباس های آستین کوتاه و چهره و موهای باز و رنگ شده و تزیین شده و کفش های غیر متعارف و پاشنه بلند و صورت گریم شده و ابروان تاب داده  و صورت نقاشی شده و با یک سگ اهلی شده در خیابان آمدوشد می کنند . و در برخورد با شما به جای سلام از واژه های خرجی مثل oki و یا مرسی mersi و حرکات چشم و ابرو با شما ارتباط برقرار می کنند . این افراد به هنگام نهاردر خانه حاضر نمی شوند و با هرکس که میل آنها می کشد به رستوران می روند و غذا صرف می کنند
و به هنگام شب به جای حضور در خانواده تا ساعات آخرشب در پارتی هایی که هیچ ارتباطی سببی و نسبی با ایشان نداشته و فقط به دعوت یکی از آشنایان ساعتی یعنی ( کسانیکه فقط در یک ساعت با هم آشنا شده و رفیق شده اند ) صورت گرفته و تا نزدیکی های صبح به شرب خمر و رقص و دانس گروهی پرداخته اند و با مصرف داروها و قرص های هیجان آور و تکان دهنده انواع حرکات و رفتارهای غیر انسانی و ضد اخلاقی انجام داده و مورد استفاده سود جویان جنسی و تبلیغی قرار گرفته و از صحنه های رقص و بی هوشی و جنس بازی آنها نوار و فیلم تهیه شده و فردای آنروز در کوچه و بازار و سوپر مارکت ها این صحنه ها به فروش می رسد . چه اتفاقی می افتد ؟ در اینجا تکلیف پدر چه می شود ؟ آینده فرزندان چه می شود ؟ بنیان خانواده چگونه می گردد ؟ مسئله اعتقادات چه بلایی به سرش می آید ؟ تعصب و ایمان و آزادی و ارزش ومقام والای انسانی که از فرشته ها بالاتر است به کجا می رود ؟ در یک جامعه اسلامی ارزش های خانوادگی وحریم خصوصی و باورهای دینی و ادبیات ملی چه می شود ؟
آیا طلاق زیاد نمی شود ؟ آیا فرزندان دچار بحران های روحی و بی اعتمادی نمی گردند ؟ آیا جامعه اعتماد و اطمینان و امنیت خود را از دست نمی دهد ؟آیا قتل آدم کشی و مصرف اعتیاد و الکل و قرص های روان گردان سلامت و صحت خانواده ها و افراد را تهدید نمی کند ؟ آیا انجام فرایض دینی و مذهبی به فراموشی سپرده نمی شود ؟ آیا آرمان های ملی و مذهبی مثل علاقه به قهرمانان و الگوهای برتر دینی مثل امامان و پیامبران و ائمه فراموش نمی شود ؟ آیا چهره قهرمانان ادب و فرهنگ و شعر و قصه و شاعری و اساطیری نابود نمی شود ؟ آیا شدت اعمال پلیس زیاد نمی شود ؟ آیا قضاوت و مراکز قضایی مملو از شکایت و درگیریها و بهم ریختن عناصر درونی حریم خانواده ها نمی شود ؟ آیا شغل و تعهد و الزام به انجام کار برای رضای خدا و رضایت مردم جای خود را به هوس و روابط افراد و ... نمی دهد ؟ آیا هرج و مرج وگناه و مصرف کالاهای آرایشی زیاد نمی شود ؟آیا مصرف گرایی و مدگرایی باعث تعطیلی کارگاههای تولید نیازهای اساسی و اصیل اولیه مثل تولید کشاورزی و صنعتی و باز گشایی کانون های هوس و مد و چهره نمایی وتولید لباس های آنچنانی و مصرف مواد مخدر و مهوش و ... نمی شود ؟ و اقتصاد و اجتماع و تعلیم و تربیت و تکنولوژی و صنعت و تولید کشاورزی جای خود را به بی اعتمادی و رقص و مد گرایی و لذت های آنی و هوس های زودگذر و تخریب اذهان عمومی و هدف های اصیل انسانی و مذهبی و ملی نمی شود ؟

اهداف تحقیق :
هدف عمده تحقیق حاضر یک چیز است .
راه های رسوخ مد های غیر متعارف در جامعه : اما این جمله کوتاه و خبری بسیار عمیق وگسترده است . در نتیجه با یک جمله و گزاره نمی توان به هدف ومقصود رسید چنانچه امروزه دولت ها و ملت ها با برنامه ها و سیاست ها در صدد جلوگیری از این موضوع هستند ولی سال به سال میزان و گستره نفوذ این مدل های غیر متعارف در جوامع مختلف زیاد می شود . بر این اساس هدف های این تحقیق عبارتند از :
1-    تعریف مد یا مدل های غیر متعارف
2-    راه های نفوذ و ورود مدل های غیر متعارف به جامعه
3-    علل و عوامل پذیرش این مدل ها و مد ها
4-    طبقات و گرو های پذیرنده
5-    آسیب های ناشی از این نفوذ در میان جامعه
6-    سیاست ها و خط مشی عمومی و سیاست گزاران
7-    وظایف و کارکرد های خانوادگی
8-    وظایف و نقش نهادهای مرتبط با مبارزه با نفوذ مدل های غیر متعارف
9-    نوزایی و تحولات در مدل های متعارف خودمانی
10-    فرهنگ سازی و مدل گرایی ملی و مذهبی
متغیر های تحقیق :
در آغاز و معنی و مفهوم اولیه تحقیق بنظر می رسد . که تحقیق توصیفی و یک سویه است یعنی چه راه هایی برای رسوخ مد در ایران بوجود آمده است . که کاملاً صحیح ودرست است . ومیتوان با استفاده از منابع و کتاب ها و گزارش ها وبخصوص داده های جرایدی و انعکاسات را دید و تلویزیون و ماهواره ها به این امر پرداخت
 اما در درون جمله و موضوع متغیرها وجود دارند .
متغیر مستقل : راه های نفوذ و رسوخ مد
متغیر وابسته : مدگرایی
یعنی می توان مدگرایی را در کنار راه های نفوذ و رسوخ آن کاملاً به تصویر کشید و از طریق ادبیات و مبانی نظری به بحث تقلید و انواع تقلید که مایه و زیربنای مد هستند ، پرداخت و در فصل سوم به راه های جلوگیری از این عوامل اشاره و در یک فرآیند آماری این تعامل و شرایط را بررسی کرد . که در این تحقیق کاملاً و به صورت دقیق به موضوع تقلید به عنوان دست مایه مدگرایی اشاره شده است . و راه های رسوخ که در بیان مسئله به عمده آنها اشاره گردید.
فرضیه و سوالات تحقیق :
-    هر چقدر الگوهای متعارف در جامعه کم باشد گرایش جوانان به الگوهای متعارف افزایش می یابد .
-    هر چه ایستایی و رکود مدل لباس و رنگ و رفتار در جامعه کهنه و قدیمی و متروک باشد توجه به مدل های وارداتی در میان جوانان و نوجوانان افزایش می یابد .
سوالات :
1-    چه نوع از الگوها و مدهایی با هنجارها و باورهای ما متناسب است ؟
2-    جامعه ما خود چه الگوها و مدهایی دارد ؟
3-    چه برتری هایی مدل ها و الگوهای ما نسبت به الگوهای وارداتی دارد ؟
4-    چه کسانی از الگوها و مدل های وارداتی استقبال می کنند ؟
5-    چه الگوها و مدل هایی نامتعارف هستند ؟
6-    چگونه می توان الگوها و مدل های داخلی را رواج و توسعه داد؟
7-    چه راهکارهایی برای جلوگیری از ورود الگوها و مدل های نامتعارف وجود دارد؟
8-    خانواده ها در این زمینه چه نقشی دارند؟
9-    دولت و سیاستهای دولتی در این زمینه چه نقشی دارد؟
10-    نهادها و ارگان ها ( رادیو و تلویزیون و نهادهای مرتبط ارشاد ، آموزش و پرورش ، تبلیغات اسلامی وزارت خارجه ، وزارت اطلاعات و ... ) در این زمینه چه نقشی دارند ؟

   تعاریف واژه ها و اصطلاحات :
تعاریف واژه ها و اصطلاحات در این تحقیق همان تعاریف عملیاتی هستند زیرا در تعاریف واژه ها و اصطلاحات واژه مبهم و گنگی وجود ندارد – که می توان به واژه های زیر اشاره کرد .
جوانان : گروه سنی جوانانی که از حدود 16 تا 22 سالگی قرار دارند .
 ( شعاری نژاد )
نوجوانان : گروه سنی نوجوانانی که در حدود 18 – 12 سالگی قرار دارند
 ( شعاری نژاد )
مد : فراوانی یک رفتار به صورت افزایشی و مورد پسند در جامعه از سوی جوانان
مد : گاهی به لباس به مو و یا به طرز آرایش و رفتار و یا حتی بیان و سخن گفتن نیز می انجامد . ( خانم رهبر – شب پنجشنبه 13 / 4 / 87 از شبکه 4 ساعت 5/10 شب )
تعاریف عملیاتی :
مد : رفتاری که تکرار و اجرای آن در جامعه چشمگیر و باعث الگو پذیذی سایرین به سوی افزایش قابل توجه کمی باشد ( رهبر – همان مآخذ)
فراوانی : تعداد دفعات انجام و تکرار یک رفتار و یا یک پوشش در مورد جوانان ( دلاور 1371 )
تقلید : تبعیت و پیروی یک رفتار از یک منبع و الگو ( کاردان ، 1372)
 
فصل 2
ادبیات و پیشینه تحقیق
مبانی نظری و تئوریک و تحقیقات و مطالعات

تقلید ومدل گرایی در یادگیری بوسیله مشاهده
بخش زیادی از یادگیری انسان از طریق شرطی سازی کلاسیک و در نتیجه تقویت یا تنبیه صورت نمی گیرد ، بلکه از طریق مشاهده انجام می شود . دو روان شناس که نوشته ها و آزمایش های آنها مکرراً بر این واقعیت تاکید دارند ، آلبرت بندورا   و ریچارد اچ . والترز2  هستند . بندورا و والترز در کتاب کلاسیک خود به نام یادگیری اجتماعی و رشد شخصیت ( 1963 ) ، نشان دادند که نظریه یادگیری سنتی بسیار ناقص است ، چون نقش یادگیری مشاهده ای را نادیده گرفته است . به طوری که دیدیم ، نظریه یادگیری سنتی بر اهمیت تجربه فردی تاکید می ورزد : فرد رفتارهایی را انجام می دهد و پیامدهای بعدی آن را تجربه می کند . نکته بندورا و والترز این است که یادگیری به مقدار زیاد از طریق تجربه جانشینی3  رخ می دهد و نه تجربه شخصی : ما رفتار دیگران را مشاهده می کنیم ، پیامدهای رفتار آنها را می بینیم ، و بعداً ممکن است از رفتار آنها تقلید کنیم . به طور خلاصه ، بندورا و والترز مدعی اند که رویکرد سنتی به یادگیری که بر تجربه شخصی و تمرین تاکید دارند ، ناکافی است و فقط می تواند برخی از انواع یادگیری و نه همه آنها را تبیین کند . به طوری که عنوان کتاب فوق نشان می دهد، بندورا و و الترز علاقه مند بودند بدانند که چگونه مردم شخصیت متفاوتی را پرورش می دهند ( برای مثال ، چرا برخی از افراد درون گر هستند و دیگران برون گرا ، برخی صلح جو هستند و دیگران پرخاشگر ، برخی سخت کوشند و دیگران تنبل ) . آنها پیشنهاد کردند در حالی که برخی از تفاوت های شخصیت پایه ارثی دارند ، بیشتر آنها ناشی ازتجربه های یادگیری فرد هستند . آنها رویکرد فرویدی یا روان پویشی به شخصیت را که بر تعامل نیروهای  روانی ناهشیار در تعیین شخصیت فرد تاکید دارد، رد  کردند.
بندورا و والترز همانند فروید معتقدند که تجربه های اولیه کودکی می توانند تاثیر مهمی بر شخصیت بزرگسال داشته باشند ، ولی به نظر آنها ، این تجربه ها از طریق اصول نظریۀ یادگیری اجتماعی ، تاثیرات خود را اعمال می کنند . منظور بندورا و والترز از نظریه یادگیری اجتماعی ، ترکیب (1) اصول سنتی شرطی سازی کلاسیک و کنشگر ، به علاوه (2) اصول یادگیری مشاهده ای یا تقلید بود . بنابراین ، آنها گمان می کردند که اصول نظریه یادگیری سنتی را رد نمی کنند ، بلکه یک اصل یادگیری مهم را به آن اضافه می کنند.
 ( مازور ، 1989) .
بعدا در این فصل به بررسی برخی از شواهد جمع آوری شده توسط بندورا و والترز و دیگران خواهیم پرداخت که نشان می دهند یادگیری مشاهده ای واقعا عامل کمک کننده مهمی به تفاوتهای شخصیت در بین افراد است .
ابتدا، به بررسی چندین نظریه مختلف درباره اینکه چرا اصلا تقلید رخ می دهد، می پردازیم و تحلیل بندورا را از عواملی که تعیین می کنند چه موقع رفتار تقلیدی مشاهده می شود و چه موقع مشاهده نمی شود ، مورد  بررسی قرار خواهیم داد.

              نظریه های تقلید
تقلید به عنوان یک غریزه    
چند تن از نخستین روانشناسان ( مثل بالدوین ، 1906؛ مورگان ، 1896؛ مک دوگال ، 1908) اعلام داشتند که انسان و حیوانات ، گرایشی فطری به رفتارهایی دارند که می بینند دیگران آنها را انجام می دهند .
ویلیام جیمز1 ، هنگام بحث درباره گرایش کودک به تقلید گفتار و حرکتهای بزرگسالان ، و گرایش بزرگسالان به صحبت کردن ، راه رفتن و رفتار کردن  همانند دیگران ، بیان داشت : " این نوع تقلید گری که انسان و حیوانات گروه زی مشترکاً از آن برخوردارند ، به معنی کامل کلمه ، نوعی غریزه است ...."
( ص 408) . این باور که تقلید گرایشی فطری است ، تا اندازه ای از شواهدی ناشی می شود مبنی بر این که کودکان می توانند از حرکتهای یک بزرگسال تقلید کنند . برای مثال ، مک دوگال  ( 1908) گزارش داد که کودک چهار ماهه او هنگامی که یک بزرگسال زبانش را بیرون می آورد ، همین کار را می کند . البته ، احتمال اینکه کودک این پاسخ را به این دلیل که تقویت شده است .
( با لبخند و خنده بزرگسال ) یادگرفته باشد نمی توان به کلی نا دیده گرفت . پژوهشهای جدیدتر ، شواهد بسیار  نیرومندتری را برای گرایش فطری به تقلید در اختیار می گذارند .
ملتزوف1  و مور2 ( 1977) ، در چند آزمایش به دقت کنترل شده ، می خواستند تعیین کنند که آیا کودکان 12تا 21روزه هر یک از چهار حالت زیر را که توسط یک آزمایشگربزرگسال انجام می شد ، تقلید خواهند کرد یا خیر : غنچه کردن لبها ، باز کردن دهان ، بیرون آوردن زبان و حرکت متوالی انگشتان . آزمایشگر هر یک از این حرکت ها  را یکی در هر بار انجام می داد ، سپس منتظر می ماند که ببیند آیا کودک آن را کپی خواهد کرد یا خیر . از رفتار کودک فیلمبرداری ویدیویی می شد و بعدا توسط افرادی که نمی دانستند کودک کدام یک از این چهار حالت را در کوشش معینی مشاهده کرده بود ، نمره گذاری می شد . ملتزوف و مور گرایش قابل اطمینانی را در کودکان برای تقلید رفتار خاصی که تازه مشاهده کرده بودند ، یافتند . به خاطر نورس بودن این کودکان ، بسیار بعید به نظر می رسد که این گونه رفتارهای تقلیدی توسط والدین آنها تقویت شده باشد . در واقع ، تمام والدین اظهار داشتند که آنها هرگز رفتار تقلیدی را در کودکانشان ندیده بودند و اکثرا احساس می کردند که چنین رفتاری در این سن  کم غیر ممکن است .
نتایج ملتزوف و مور ، هنوز هم مورد اختلاف و بحث انگیز است ، اما چندین بار تکرار شده است . این توانایی نوزادان در تقلید انواع حالتها از این نظر جالب است که پیشنهاد می کند انسانها با استعداد پیوند دادن درون داد دیداری ( دیدن بزرگسالی که حالت خاصی را به خود می گیرد ) با مجموعه ای از حرکتهای عضلانی متولد می شوند که به کودک امکان تقلید از آن درون داد دیداری را می دهد . توجه داشته باشید هنگامی که کودک دهان خود را باز می کند و یا زبانش را بیرون می آورد ، نمی تواند صورت خود را ببیند .



منابع :


 

 

 

 

 

 

منابع و مآخذ مورد استفاده

 

 

ردیف

 

نویسنده و سال

 

اثر

 

ترجمه

 

انتشارات

 

محل انتشار

 

1

 

اتو کلاین برگ ، 1372

 

روان شناسی اجتماعی

 

علی محمد کاردان

 

اندیشه

 

تهران

 

2

 

دلاور ، علی ، 1373

 

روش های آماری در علوم تربیتی

 

_____-----

 

پیام نور

 

تهران

 

3

 

دوان شولتز ، 1377

 

نظریه های شخصیت

 

جمعی از مترجمان

 

ارسباران

 

تهران

 

4

 

سید محمدی ، یحیی، 1377

 

روان شناسی یادگیری

 

            -----

 

روان

 

تهران

 

5

 

شعاری نژاد ، علی اکبر ، 1365

 

جامعه شناسی آموزش و پرورش

 

            -----

 

امیر کبیر

 

تهران

 

6

 

محسنی ، منوچهر ، 1362

 

جامعه شناسی عمومی

 

            -----

 

طهوری

 

تهران

 

7

 

نصری ، عبداله، 1372

 

مبانی انسان شناسی در قرآن

 

            -----

 

فیض کاشانی

 

تهران

 

8

 

هنسون، 1372

 

تکنولوژی جدید ارتباطی

 

داوود حیدری

 

ارشاد اسلامی

 

تهران

 

 

 

 

دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان