میهن داکیومنت                میهن داکیومنت                      میهن داکیومنت              میهن داکیومنت

مرکز دانلود پایان نامه ، پروژه ، روش تحقیق ، مقاله 


میهن داک - میهن داکیومنت

تفسیر تفسیر سوره ی ناس


کد محصول : 1000625 نوع فایل : word تعداد صفحات : 7 صفحه قیمت محصول : رایگان تعداد بازدید 425

دانلودرایگان فایل رمز فایل : m3d625

فهرست مطالب و صفحات نخست


خلاصه ای از تفسیر سوره ی ناس

     به نام حضرت دوست
من که در سطح این کارا نیستم، وقتم هم که کمه، حوصله ی خوانندگان هم همینطور! ولی امیدوارم که خوب از آب در آمده باشد.
حتما نظر بدهید، تا دفعات بعدی انشا ءالله مطالب بهتر شود.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم :
به نام الله ( خدای، خداوند، ایزد) رحمان( بی اندازه بخشنده، بخشاینده، رحمتگر، هستی بخش و روزی رسان، صاحب رحمت عام) به همه، و رحیم(مهربان، صاحب رحمت خاص) به فرمانبران
ملک الناس :‌
پادشاه و فرمانروای انسان(مردم)
چنین نباید گفت:مالک و صاحب همه ی موجودات دنیا
اله الناس :
۱. خدا و معبود مردم
۲. از شر وسوسه ی مردم( از ترجمه ی کاظم پورجوادی)
من شر الوسواس الخناس. الذی یوسوس فی صدور الناس :
از شر جن و انسی که نمامی و سخنچینی کرده و در قلب مردم فتنه و فساد بزرگ تولید می کنند.
از شر خیالات باطل و شیطانی
وسواس(=خواندن به سوی چیزی با صدای آهسته) :
۱. وسوسه (مثل زلزال = زلزله)
۲. به معنی فاعلی = موسوس = صاحب وسوسه = وسوسه کننده = شیطان( با ابلیس اشتباه نشود)
خناس( از خنوس:اختفای بعد از ظهور، رابطه ی پنهان(ی که شیطان با انسان دارد.)):
بازپس رونده و پنهان شونده( به هنگام یاد خدا) ( ۱. شیطان هنگام یاد خدا از او می گریزد، و در هنگام غفلت انسان از خدا به او می پردازد. ۲. به گناه وسوسه می کند و پنهان می شود. ۳. نام وسوسه گر است( شیطان) )
صدور : جمع صدر : روح، قلب، دل، مرکز بروز عواطف و انگیزه
وجه تشابه : قلب در سینه است( فإنها لا تعمی القلوب، و لکن تعمی القلوب الذی فی الصدور: حج/۴۶)
انواع القائات: ۱. ربانی ۲. ملکی ۳. نفسانی ۴. شیطانی
من الجنه و الناس :
۱. از جنس جن ( پری)‌یا از جنس آدمیان(مردمان) ( این جمله، توضیح خناس است)
۲. شیطان های <<جن و انس>>( جن و انس را وسوسه می کند) ( این جمله توضیح ناس از آیه ی قبل است)
شیطان از جنس انسان؟ :
۱. نفس اماره ی انسان( ان النفس لأماره بالسو ء الا ما رحم ربی: یوسف/۵۳)
۲. انسان های دیگر ( مثلا رفقا با ظاهر پند دادن و خیرخواهی)(فکر کرده اید چرا ما در حج، سه تا از مجسمه شیطان را رمی می کنیم و به آنها سنگ می زنیم؟)
جنة :
۱. جنون ۲. جن( پری)
صدق الله العلی العظیم
وسوسه
باید از وسوسه به خدا پناه برد. زیرا موجب سستی در زندگی و شکست های بزرگ می شود
وسوسه جریان القائی نامشخصی است که از ضمير ناخود آگاه آدمی و یا از بيرون و یا توسط هر عمل آشکار و نهانی ابراز می شود و یقين انسان در انجام کار خیر را به مخاطره می اندازد و آن را به شک تبديل می کند که در نهايت موجب می شود که او از انجام آن کار باز ماند.
اين پدیده در هنگام بروز و ظهور صفات خوب الهی امری شایع است و برای هر کس متناسب با شان و رتبه و مقام و موقعيتی که دارد با توجيهی خاص اتفاق می افتد. و گاهی بقدری مخفی و پنهان است که حتی فرد وجود آن را متوجه نمی شود.
مهمترین نشانه وسواس در هر کارخير تاخير انداختن آن است.که می توان بوسیله این محک به بودن آن پی برد.
بنابراين قبل از هر چيز باید آن را شناخت جنبه های مثبت و منفی آن را دانست و برای رهائی از آن برنامه ریزی کرد. زیرا کنترل وسواس در زندگی به معنای موفقيتی بزرگ در انجام و استمرار در کارهای خیر است. و داشتن آن موجب سردرگمی و کندی و بی نتيجه گی و رسيدن به پوچی است.
پس بايد برای برطرف شدن آن فکر چاره بود والبته نسبت به شناخت آن سعی و کوشش نمود.
وسوسه متناسب با نوع کار و عظمت آن بزرگ می شود اگر در انجام کار و طی مسیری باید هزينه مالی و جانی و آبروئی کرد متناسب با آن با قوت و شدت خود را نشان می دهد. کسانی که از ابتدا با یقین حساب شده ای وارد معرکه مشکلات نشده باشند یا بدون مبنا و هدف و آرمان و دور اندیشی دست به کار بزرگی زده باشند در ميانه راه نمی توانند از پس وسوسه ها در آيند و مسير يا کار خود را به اتمام رسانند.
ابتدای راه، باید خوب انديشيد و در انتخاب مسير و راه بقدر کافی دقت کرد ؛ و همه جوانب ممکن آن را بررسی نمود؛ و از خواهش های نفسانی و زودگذر هم گذشت تا بتوان به یقين مطلوب دست يافت. و به تناسب بزرگی و عظمت راه يقین ابتدائی انسان باید بزرگ و بزرگتر باشد تا در وسط راه نماند.
راه چاره ای که خداوند در قرآن برای این پدیده یاد آورشده عبارتست از:
پناه بردن به وجه ربوبيت، مالکیت و الوهیت اوست.
به هر تقدير انسان هر کار و مسيری را که انتخاب کند یا از مسير عشق ورزی است و یا از باب مالکيت و تمکن و قدرت يافتن است و يا اينکه در جریان رفع نقص و رسيدن به کمالی دست به کاری می زند.
بايد برای انتخاب هر راه و کاری جائی برای رب مطلق هستی باز کرد و منتهی آن کار را به او ختم نمود و الا دير یا زود انسان در زندگی با شکست مواجه می شود مخصوصا اگر آن کار و مسير هزینه ای بیش از حد معمول بخواهد.
با اندکی تامل و با ریشه یابی علت وسواس می توان متوجه شد تمام منشا آن به يکی از وجوه فوق بر می گردد
به اين ترتيب که : شبهاتی که برای انجام کارها نیز به او القا می گردد یا از روی کمبود در زمينه عشق ورزی و خشوع و فرمانبرداری با آن اله يکتا هستی است و یا از استقلال در مالکيت، سيطره، سياست و حقی است که به غير مالک مطلق منتسب می نماید و یا مصداق رفع نقص و کمال خود را به اشتباه گرفته است.
اگر انسان در مسیر زندگی خود درست تصميم بگيرد به این معنا که در مسيرهای سه گانه فوق رسيدن به کمال و ديدار و ملاقات و برخورد با رب و مالک و اله مطلق در نظرش باشد و هر کار، شان، فکر، عقیده و آرمانی را به نسبت آن و برای رسیدن به آن بسنجد طبعا می تواند از وسوسه های ولو پنهانی در امان باشد.
بايد به خدا پناه برد نه با حرف بلکه با تمام وجود. و این در صورتی محقق می شود که
1 - از شری هولناک و در هراس باشیم.
2 - جائی برای پناه جستن بشناسیم.
3 – عملا به آنجا پناه بریم.
4 – این پناه جستن را از خود ابراز کنیم تا ديگران را که در معرض آن شر قرار دارند نيز در مطلع سازيم
سوره کوثر سوره ۱۰۸ از قرآن است و ۳ آیه دارد.
متن سوره کوثر در ویکی‌نبشته
از دیدگاه‌ بسیاری از مفسران سوره کوثر در شأن فاطمه زهرا و فرزندان او نازل شده است.
«محققا ما به تو خير كثير (فاطمه (عليهاالسلام ) داديم (1). پس به شكرانه اش براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى كن (2). و بدان كه محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است (3). »
در تفسیر نمونه آمده است که فخر رازی مفسر اهل سنت در تفسیر کبیر نوشته است:
«قـول سوم اين است كه اين سوره به عنوان رد بر كسانى نازل شده كه عدم وجود اولاد را بر پيغمبر اكـرم (ص ) خرده مى گرفتند, بنابراين معنى سوره اين است كه خداوند به او نسلى مى دهد كه در طـول زمـان باقى مى ماند, ببين چه اندازه ازاهل بيت را شهيد كردند, در عين حال جهان مملو از آنـهـاست , اين در حالى است كه از بنى اميه (كه دشمنان اسلام بودند) شخص قابل ذكرى در دنيا بـاقى نماند, سپس بنگر و ببين چقدر از علماى بزرگ در ميان آنهاست مانند باقر و صادق و رضا و نفس زكيه . هزاران هزار از فرزندان فاطمه (ع ) در سراسر جهان پخش شدند, در ميان آنهانويسندگان و فقها و مـحـدثان و مفسران والامقام و فرماندهان عظيم بودند كه با ايثارو فداكارى در حفظ آيين اسلام كوشيدند.»
همچنین در تفسیر نمونه در خصوص شأن نزول این سوره گفته شده:
«بـعـضـى آن را بـه نـبوت تفسير كرده , و بعضى ديگر به قرآن , و بعضى به كثرت اصحاب و ياران , و بعضى به كثرت فرزندان و ذريه كه همه آنها از نسل دخترش فاطمه زهرا(ع ) به وجود آمدند. بعضى نيز آن را به ((شفاعت )) تفسير كرده اند. ولى ظاهر اين است كه ((كوثر)) مفهوم وسيع و گسترده اى دارد كه هر يك ازآنچه در بالا گفته شـد يـكـى از مـصـداقهاى روشن آن است , و مصداقهاى بسيارديگرى نيز دارد كه ممكن است به عنوان تفسير مصداقى براى آيه ذكر شود...بسيارى از بـزرگـان عـلـمـاى شـيعه يكى از روشنترين مصداقهاى آن را وجودمبارك ((فاطمه زهرا))(ع ) دانـسـتـه اند, چرا كه شان نزول آيه مى گويد: آنهاپيغمبراكرم (ص ) را متهم مى كردند كه بلاعقب است , قرآن ضمن نفى سخن آنهامى گويد: ((ما به تو كوثر داديم )). از ايـن تـعـبير استنباط مى شود كه اين ((خيركثير)) همان فاطمه زهرا(ع ) است ,زيرا نسل و ذريه پـيـامـبـر(ص ) بـه وسـيـلـه همين دختر گرامى در جهان انتشار يافت نسلى كه نه تنها فرزندان جـسـمـانى پيغمبر بودند, بلكه آيين او و تمام ارزشهاى اسلام را حفظ كردند, و به آيندگان ابلاغ نمودند, نه تنها امامان معصوم اهل بيت (ع ) كه آنهاحساب مخصوص به خود دارند.»

 


منابع :


دانلود پایان نامه,خرید پایان نامه,فروش پایان نامه,پایان نامه,آرشیو پایان نامه,پایان نامه عمران,پایان نامه روانشناسی,

پایان نامه حقوق,پایان نامه اقتصاد,پایان نامه برق,پایان نامه معدن, پایان نامه کارشناسی ,پایان نامه صنایع,پایان نامه علوم سیاسی ، پایان نامه کاردانی

طراحی سایت : سایت سازان